Det kanske är enkelt att fixa bättre komfort med nuvarande lösning.

Ta gärna några bilder på pannan så är det lättare att ge tips.

Reglering av framledningstemperatur och eventuell nattsänkning löser man genom att komplettera med en shuntstyrning.

Något är fel med ditt varmvatten, jag är ganska säker på att en sån panna har inbyggd vv-beredare på kring 100 liter. Antingen har du för kallt vatten i pannan, har du koll på temperaturen? Eller så är blandningsventilen trasig.

Jag skulle köra en begagnad pelletsbrännare några år i ditt läge. Så kanske fjärrvärmen blir tillgänglig eller du sparat ihop till endel av kostnaden för bergvärmen.

Du behöver kolla skicket på skorstenen isåfall, och även inför eventuell kamininstallation.
 
Som sagt så är jag inte speciellt sugen på pellets. :(

Jo, det vet jag givetvis. Jag har redan pratat med kommun och sotare för att kolla upp kostnader att kunna börja elda igen. Jag har dock inte gjort någon anmälan till kommunen eller trycktestat/besiktat skorstenen eftersom jag inte bestämt mig för en kamin ännu men jag vill gärna ha en kamin i framtiden så jag ville ha koll på kostnaderna inför en installation. Eftersom det är så länge sen det är eldat i skorstenen så vågar jag inte installera kaminen innan sotare varit och inspekterat den. Det skulle vara väldigt tråkigt om jag skulle köpa på mig en kamin och montera den på plats för att sen höra "Oj, de slutade nog elda för att skorstenen var slut. Du får nog mura om alltihop", haha. :) Så illa ska det förhoppningsvis inte vara, men som sagt. Jag vill veta att den är okej innan jag bestämmer mig helt och hållet. Även sotaren tyckte att det var en bra idé.

Ja, nog kan det kanske vara så att det är något fel på pannan och att det är därför varmvattnet bråkar. Desto större anledning att kasta ut den. Sen om det går att laga är en annan sak, jag vill verkligen inte ha kvar den nuvarande pannan. När jag byter värmesystem så åker pannan ut vad jag än väljer. Vissa pumpar vill ju vad jag har förstått det som, dockas mot befintligt system (t.ex de ursprungliga pannan) men då blir det helt enkelt inte en sån lösning för pannan ska inte bo här länge till.

Jag kan lägga upp bild på nuvarande pannan, jag måste bara springa ner i källaren en sväng. :)
 
  • Gilla
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
20151124_152457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151124_152508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151124_152524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151124_152554.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja, jag vet att det är smutsigt på och runt pannan men det såg ut så när jag köpte huset för några månader sen och jag har sagt sen jag skrev på pappren på huset att pannan ska UT. Jag har helt enkelt inte velat lägga ner en minut på att rengöra något som ändå ska kastas bort.
 
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Tycker ju inte att det ser speciellt illa ut. Sett fruktansvärt mycket skitigare pannrum....
 
Spetters skrev:
Jag ä helt enkelt så konstig och naiv att jag tror att en ny modern elpanna + VVB är effektivare än en över 40 år gammal oljepanna. Effektskillnaden kanske är så pass liten att pengarna aldrig kommer att återbetala sig, men en ny elpanna borde vara driftsäkrare än den jag har.
Inte så naiv trots allt. Räkna med att du inte sparar en krona i minskad förbrukning. Om du ändå gör det så ta det som en glad överraskning, men att du skulle spara pengar om du tar med investeringen i kalkylen är som du själv gissat uteslutet.

Spetters skrev:
I dagsläget har jag ingen VVB utan har bara varmvattnet som finns i pannan och kan inte duscha i många minuter innan det blir blir fisljummet. Att fylla ett badkar är bara att glömma.
Så skall det självklart inte vara. Det är dock troligt att det går att åtgärda på ett billigare sätt än att byta hela pannan.

Spetters skrev:
Min panna går inte att välja temperatur på utan ändrar bara temperatur genom att jag snurrar på elpatronerna. Det finns ingen som helst gradering stegvis utan måste ske på känn och jag får prova mig fram till en behaglig temperatur. Med en ny panna kan jag både välja temperaturen samt styra hur temperaturen ska se ut över ett dygn och t.ex ställa in att det ska vara kallare i huset på natten och varmare på dagen. Detta är också någon som jag tror skulle göra skillnad i min förbrukning men som jag skrivit så många gånger tidigare, jag kan inget om sånt här. Det är just av den anledningen jag vill ha något så enkelt och driftsäkert med så lite insats som möjligt.
Att byta ut en fungerande panna är inte "så lite insats som möjligt" Kanske är den slut. Kanske har den inte långt kvar. Det kan inte jag avgöra, och skall man tro vad du skriver så kan inte heller du avgöra det. Visst kan du byta pannan i stället för att laga den bara för att den är ful och smutsig, men om du efterlyser en låg kostnad är det dumt att förutsätta att den skall ut snarast till varje pris.
 
M
Förstår om du känner dig inträngd i ett hörn, det blir tyvärr så av diskussionens natur :(

Jag förstår att du hatar pannan något innerligt, men det är just den känslan som kan leda till ett riktigt dåligt och förhastat beslut.

Gör så här så länge då - kolla upp vad som är fel på din nuvarande varmvattenberedare i pannan och laga den eller köp en beg VVB (3-4000:) om lagningen är dyr och köp en byggfläkt (om dem nu är så billiga som sagts tidigare).
Vill du ta det ett steg längre så fixar du till skorstenen och stödeldar i pannan för att få ner förbrukningen (gick väl att elda ved i den?).
Skorstenen är säkert helt OK efter en sotning.

Nu behöver du inte längre oroa dig för att det skall haverera och att ni ska må dåligt om det händer. Du kommer dessutom få gott om varmvatten.

Lägg sedan dina tankar och funderingar åt sidan ett tag och ta upp dem om en månad igen. Ta hem offerter/kalkyler på olika lösningar och utvärdera från det.
Alla säljare kommer säga att deras system är bäst - därför är kalkylerna bra att luta sig mot och dem skall vara inkl allt, även sånt du kan tänka dig att eventuellt göra själv.

När du driftsatt ditt nya system så säljer du VVB för 3-4000:- igen.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
M
Man skall även veta med sig att Albin gjorde grymt bra pannor.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Nu är ju inte estetiken anledningen till att jag vill byta panna, men jag förstår vad du menar.

Jag menade inte heller att det var en liten insats att byta ut pannan, utan när jag väl bytt system så vill jag göra så liten insats som möjligt för att hålla igång värmen. Sonens pappa jobbar just med att bl.a installera värmepumpar men av olika anledningar har jag inte kunnat rådfråga honom förrän nu nyligt och han tycker att jag ska satsa på luft/vatten trots våra kalla vintrar men eftersom det är hans jobb så är det klart att han röstar på det.

Jag pratade med honom nyss om att jag vill ha en elpanna och precis som ni så sa han att jag inte kommer spara något på det men han sa ändå att om jag inte vill lägga 100 tusen på ett nytt system så är det ingen dum idé eftersom jag kan (beroende på system) docka den mot någon form av pump om jag vill senare.

Däremot tyckte han att jag skulle satsa på en vanlig braskamin istället för en vattenmantlad om jag bara tänker elda som stöd till värmesystemet + mys och att det hade varit en annan sak om jag skulle elda för uppvärmningens skull. Att det blir baklänges att värma upp på el och ta det sista med kamin så det blir nog en vanlig kamin istället.

Jag skickade honom länkar till de tre vanliga elpannor jag haft i tanken och han skulle kika igenom och komma med en åsikt efter det.
 
Marcussjogren skrev:
Vill du ta det ett steg längre så fixar du till skorstenen och stödeldar i pannan för att få ner förbrukningen (gick väl att elda ved i den?).
Det GÅR att elda ved i nuvarande pannan om jag fixar skorstenen men den är inte gjord för det och "hålet" för ved är så litet att jag bara skulle få in några vedklabbar. Inuti luckan så är det ungefär samma mått som luckan och den är inte speciellt djup.
 
M
Ah ok - jag vet inte hur stora vedpannor brukar vara, har sett både dem med stora 50cm breda eldstäder och de med betydligt smalare, knappt större än i en vedspis.

Jag tänkte bara att det kunde hjälpa dig spara pengar medan du bestämmer dig.
Och att det egentligen är rimligare att du eldar i pannan och sparar pengar snarare än att lägga dem på en kamin. Det tycker jag kommer senare efter att du investerat i ett bra värmesystem i prioriteringsordningen.
Så tycker jag, men du får gärna tycka annat för min del :)
Det är alltid lätt att sitta och peka och visa hur det ska vara för andra.

Oftast när du köper en värmepump så har det elpatron som standard om det inte år BV. Dock lite osäker på BV men har för mig att det är så.
Då behövs inte din separata elpanna längre.
 
Riktiga vedpannor brukar antagligen vara större men min panna är en oljepanna som man kan elda ved också i.

Om jag installerar braskamin senare så kommer jag ändå att vara tvungen att göra om anmälan till kommunen, provtryckning och besiktning av sotare så då får jag betala alla dessa tusenlappar en gång till så det känns inte värt det heller. :)

En tanke som slog mig är... hur effektiv är en renodlad elpanna i förhållande till en elpatron i en luft/vattenvärmepump? Jag har som sagt räknat bort luft/vatten men jag råkade av en slump se att Jula säljer en luft/vatten för 22,999:- http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mpar-luft-vatten/luft-vattenvarmepump-416107/

Jag antar att det är en skitpump och tänker inte hoppa i bilen och åka och köpa en men av ren nyfikenhet så undrar jag om det skulle gå att köpa en sån pump och köra med den. Den klarar givetvis inte våra norrbottniska vintrar men OM den klarar av att värma upp huset med elpatronen till ungefär samma kostnad som en elpanna hade gjort så är det ju helt plötsligt inte en dum idé med luft/vattenvärmepump. Det som gör mig negativ till luft/vatten är den höga kostnaden i förhållande till vad vi kan få ut för besparing här uppe i norr.

Om pumpen kostar 22,999:- så är den några tusen kronor billigare än en elpanna och kostar ungefär en tredjedel av de märkespumpar jag sett. Då skulle pumpen minska energiförbrukningen under större delen av året men fortfarande vara skitdyr vintertid. Med en pump för närmare 100.000 (inkl installation) är det inte värt det, men med en pump i den här prisklassen skulle åtminstone jag tycka att det vore värt det.

Men.... då gissar jag dels att patronen kanske inte orkar med vintertid på samma sätt som en renodlad panna. Och sen är det nog en skitpump med rätt begränsad livslängd iom priset. :banghead:
 
Du har rätt, det är inte mycket kvalitet i Jula-pumpen, men ideen var inte helt dum i grunden. Tyvärr ingår inte VVB, den koster 15999 extra och då är det ingen bra affär för ditt ändamål.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Jag provade lite snabbt googla efter så små pumpar av andra märken men såg att de flesta inte har det (kan ha missat, kollade som sagt bara som hastigast). Jag hittade denna från LG https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/lg/lg-therma-v-9kw men den tycks ha utgått.

Sen så måste det väl finnas budget VVB också?

Gud vad tråkigt att det kvalitet så ofta hänger ihop med pris. ;) Om det hade varit en helt okej lösning kvalitetsmässigt och funnits en passande budgetVVB så hade jag nog kanske kunnat tänka mig luft/vatten. Nu får jag helt enkelt hoppas på en lottovinst eller att det dyker upp en lösning som jag känner passar mig. :p
 
M
Ptja, den kan helt klart vara mycket effektivare än en elpanna. VVB får man ju billigt på blocket, så tanken som ett temporärt system är ju inte helt dum.

Men jag skulle aldrig lägga mitt liv i Julas händer :)

Sedan så är det bra om man överdimensionerar en värmepump lite om man vill slippa att elpatronen går för mycket (om man tänker långsiktigt)
 
Redigerat:
M
Jag skulle gissa på att du behöver minst en 9kW pump, bara som sidosvamel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.