Hej!

Får inte bra och stabil Z-Wave täckning ute i ladan där jag har en Fibaro Universal Sensor med fyra DS18B20 temperatursensorer kopplad till ackumulatortankarna.

Har prövat att sätta en Fibaro Wall Plug för att försöka fånga upp signalen från boningshuset men mrker att det inte rikigt fungerar som det ska. Det finns dessvärre inget bättre ställe att plugga in en enhet halvvägs mellan hus och lada.

Har sett att det finns dedikerade Z-Wave Repeaters som tydligens ka ha bättre antenner. Tillverkarnas beskrivningar pratar om räckvidder på 200 m. istället för "vanliga" 100 m. (så i praktiken en fördubbling).

Är det någon som har egna erfarenheter av någon av dessa?

https://www.m.nu/repeater-with-controller-function-duwi-p-1502.html

https://www.m.nu/range-extender-aeon-labs-p-1491.html

https://www.m.nu/repeater-vision-p-1524.html

Ingen av dessa verkar ha stöd för nya standarden Z-Wave Plus (jag har en Vera Edge). Är det någon som vet om det är på gång och man ska vänta? Såg att t.ex. Fibaro Smoke Sensor hade kommit i en uppdaterad version.
 
Jag har liknande situation som dig, boende på landet med flera byggnader som jag vill försöka styra i, dessutom tjocka timmerväggar överallt som hindrar signalen. Jag har vision (den sista) och den hjälper absolut, även om det inte till 100% har avhjälpt mina problem. Man får laborera runt lite grand så att man tillsammans med exterdern har en fungerande täckning (tillsammans med övriga enheter som vidarebefodrar signal).
 
Prövade att förlänga antennen på min Fibaro Universal Sensor. Standardantennen är 8 cm (vilket är 1/4 lambda) och därför ska kunna förlängas med ytterligare 24 cm. till 1 lambda. Ska teoretiskt ge bättre mottagning men jag är tveksam om det i mitt fall gav så stor skillnad.

Har därför beställt utrustning för att kunna koppla in en extern antenn till min Vera Edge enligt http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,11276.0.html .

Känns vettigt att försöka förbättra Z-Wave täckningen generellt i systemet, inte bara med en repeater. Nästa gång är det väl annars dålig täckning i andra ändan av huset... ;)
 
Citerar Fibaros support "Changing antenna for bigger one will not resolve the problem, becuse communication in fibaro system is double-way. If You will install bigger antenna in HC2 it maybe have bigger way, but there is also antenna in our modules, and they will have still the same power, so in final resault it will not change anything"

Torde väl gälla samtliga z-wave.
 
Fast det verkar det definitivt göra om du läser tråden jag länkade till ovan.

Att byta ut den interna antennen (som enligt specifikation för Vera Edge har 0.56 dBi) mot t.ex. en 5 eler 7 dBi borde ge en markant förbättring i täckning, vilket också är det personer rapporterar som resultat. Dessutom är intern antenn alltid sämre än att kunna ha en extern...

Att Z-.Wave protokollet sedan är meshbaserat är en annan sak.
 
Kör på, så får vi se. Återrapportera när den är installerad så får vi se.
 
n0ir skrev:
Fast det verkar det definitivt göra om du läser tråden jag länkade till ovan.

Att byta ut den interna antennen (som enligt specifikation för Vera Edge har 0.56 dBi) mot t.ex. en 5 eler 7 dBi borde ge en markant förbättring i täckning, vilket också är det personer rapporterar som resultat. Dessutom är intern antenn alltid sämre än att kunna ha en extern...

Att Z-.Wave protokollet sedan är meshbaserat är en annan sak.
Hej

Hur gick det? Sugen på att gör likadant själv. Är det svårt? Vet du av någon guide?

Tack på förhand!
 
Det gick bra! Lätt som en plätt! Körde med antenner från Ebay och moddade både en Vera Lite och en Vera Edge.

Ingen guide dessvärre, men läs http://forum.micasaverde.com/index.php/topic,11276.0.html. Där finns det foton på kretskortet som visar vilken kontakt man måste koppla loss och byta mot den externa antennen.

Bättre täckning! Når nu till enheter som jag tidigare inte nådde till.
 
  • Gilla
Da9911
  • Laddar…
n0ir skrev:
Det gick bra! Lätt som en plätt! Körde med antenner från Ebay och moddade både en Vera Lite och en Vera Edge.

Ingen guide dessvärre, men läs [länk]. Där finns det foton på kretskortet som visar vilken kontakt man måste koppla loss och byta mot den externa antennen.

Bättre täckning! Når nu till enheter som jag tidigare inte nådde till.
Hittar inget om vera edge, ser dom likadana ut?
 
Ingen lödning behövdes men man måste (försiktigt) borra ett hål i lådan s man kan montera själva antennkontakten. Sedan går det att skruva dit vilken antenn som helst. Den större som m.nu säljer fungerar säkert. Jag köpte mindre på Ebay (finns länkar i tråden).
 
  • Gilla
Da9911
  • Laddar…
Ok blir att beställa och testa! Tack så hemskt mycket för hjälpen n0ir!

Rapport kommer, hur gick det för dig nådde du ladugården? (har samma utmaning)
 
n0ir: var monterade du den externa antennen? Alltså inte på kretskortet, utan var i/på huset :)
 
På samma ställe som Veran står, i en skrubb under trappan! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.