Hej kloka byggare! Skulle vilja ha ett smakråd kring hur jag skall gera en hålkälslist. Se bifogad bild. Taket som syns är i hallen på undervåningen, bilden tagen några trappsteg upp. Väggsnutten ovanför listen är ca 50 cm hög och motsvarar i princip bjälklaget. Ovanför går övre hallens golv ut lite och bildar ett tak på ca 50 cm djup och trappans bredd.

list.jpg

Jag funderar på att sätta listen som bilden illustrerar, och spackla samt lägga en liten bit microlite som armering, därefter måla som listen. Jag har övervägt att gera listen och lägga en liten "snutt" i geringen för att få ett annat avslut. Några tips eller åsikter?
 
8) Gör som du har tänkt, blir lättast så. ;)
 
Jag skulle nog ha gjort ett "lock" av masonit och limmat fast längst ut.
 
Våga förkroppa listen...Då har du lite att göra i ett antal timmar:)
 
Just det gerproblemet har jag inte haft. ;)
Men finns det inte något avslut man kan köpa? Personligen tycker jag inte att det skulle se bra ut med ett lock av något slag, det verkar avhugget och det är ju trots allt från sidan man ser listen mest i en sån passage. Bättre att den ser bra ut från det hållet än att det ser bra ut när du står i passagen och kikar upp mot taket. Måste du ha list just där? Ett alternativ skulle ju kunna vara att sätta någon sorts foder i själva passagedelen som på din bild ser ut att vara en 10-15 cm.

 
mino skrev:
Just det gerproblemet har jag inte haft.  ;)
Men finns det inte något avslut man kan köpa? Personligen tycker jag inte att det skulle se bra ut med ett lock av något slag, det verkar avhugget och det är ju trots allt från sidan man ser listen mest i en sån passage. Bättre att den ser bra ut från det hållet än att det ser bra ut när du står i passagen och kikar upp mot taket. Måste du ha list just där? Ett alternativ skulle ju kunna vara att sätta någon sorts foder i själva passagedelen som på din bild ser ut att vara en 10-15 cm.
Det är just därför man förkroppar för att inte få huggna avslut... Ser proffsigt ut.. Är piller göra och lekmän lär svära sig blodiga under ett antal tappra försök. Och hålkäl är inte kul att gere överhuvudtaget. Iofs så gerar man bara ytterhörn men det är en annan pilsner....
 
Förlåt en kanske dum fråga, men hur sjutton förkroppar man runt nåt som inte är ett hörn? Menar du att han ska ha den insvängd mot väggen, alltså bara ett minihörn? Det verkar inte så snyggt.
 
mino skrev:
Förlåt en kanske dum fråga, men hur sjutton förkroppar man runt nåt som inte är ett hörn? Menar du att han ska ha den insvängd mot väggen, alltså bara ett minihörn? Det verkar inte så snyggt.
Så nrukar avslutar man socklar och andra typer av lister. Men hålkäl kan diskuteras. Å andra sidan så ser det FÖRJÄVLIGT ut att hugga den rakt av det blir Tajkon varning på den. Skulle förkroppa...eller nej föresten jag skulle inte sätta upp hålkäl:)
 
Tack för den sista kommentaren >:( !! Tack också för tipsen. Det blir nog en drastisk kapning rätt av. Om det blir snyggt lägger jag kanske in en bild :-/
 
Hade exakt samma problem i vår trappa till och med med likadan list. Jag kapade den rätt av och fyllde hålrummet med en utfyllnadsbit och spackel. Jag funderade ockås först på vad som är snyggast men kom till slut fram till det enda möjliga för mig var att kapa rätt av.

Kan rådfråga snickaren som springer omkring i vårt hus hur han skulle lösa det hela.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.