Vi har köpt en säng som kan fällas upp i ett skåp. Skåpet skall skruvas fast i överkant på väggen. Det finns två fästen med vardera två hål. Jag har tänkt att fästa tvärliggande träreglar på väggen som är ca 70 cm långa och som då skåpet i sin tur skall skruvas in i. Jag är bara lite fundersam på om det räcker, då sängen är fjäderbelastad. Det sitter alltså kraftiga fjädrar för att hjälpa till att fälla upp sängen. Det kan bli stora krafter i väggen som är utåtgående. Bräderna tänkte jag fästa med gipsankare i de dubbla skivorna. Kanske jag borde leta upp reglarna i väggen, men jag tror att det är stålreglar. Kan man på ett enkelt sätt fästa i stålreglar eller skall jag nöja mig med gipsexpander? Kanske ha fler träreglar för att fördela lasten?

Möjligen oroar jag mig i onödan, då det från stället vi tog skåpet från fanns två mycket mindre träbitar som var pluggade i betongväggen, men man vill ju inte knäcka gipset.
 
Jag fäste sängskåpet i väggen enligt ovan. Dessutom satte jag två reglar i betongtaket och skruvade fast dessa både i sängskåpet och i väggen så det borde hålla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.