Jag har ständiga problem med att golvvärmen tar all värme ur vår tekniktank/acktank, en Dalatank på 750 l.
Skulle vilja hitta en lösning för att "prioritera" varmvatten så att det alltid går att duscha :)
Vad finns det för alternativ?


Detaljer
* Huset är ett välbyggt (!?) passivhus på 240 m²
* Solpaneler samt en vattenmantlad kamin värmer upp acktanken.
* Husets specifika värmecapacitet är ca 22 kW / m²/år
* Även ett välisolerat garage värms upp av golvvärme

Grundproblemet är så klart att huset drar lite mer än vad vi normalt tillför i energi till acktanken. Och man är för snål för att köra elpatron.
Men huset håller värmen ganska bra även om golvvärmen går kall ett tag, men varmvatten är mer kritiskt.

Vad tror ni om följande?
* Temperaturmätning av Acktanken som stänger av cirk.pumpen till golvvärmen i tid.
* En liten eldriven och välisolerad VV-beredare efter kopparslingan i acktanken. Den borde då enbart gå när vattnet som kommer in i den är kallt. Funkar en sån lösning?
* Eller ovanstående VV-beredare, men att den ansluts med kallvatten, och att varmvattnet från den blandas med varmvattnet från acktanken med en blandningsventil? Funkar en sådan lösning?

Eller finns det smartare och mer självklara idéer?

En värmepump till systemet finns så klart på agendan, men det är lite av en annan fråga.



dalatanken.jpg
 
Du skulle även kunna ha en separat varmvattenberedare som värms av kaminen och via en ventil styra så att den prioriteras vid tidpunkter när du behöver varmvatten eller att den "delar" värmen mellan beredare och ack-tank. Då får du snabbare varmvatten och den kyls inte av när elementen kallar på värme från Ack-tank och slipper samtidigt lägga pengar på eluppvärmning.
 
Enklast alla kategorier är precis som du själv funderat på, att sätta en elektrisk VVB i serie efter tanken. Den kommer då bara förbruka ström när din acktank inte levererar tillräckligt varmt vatten.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Och man är för snål för att köra elpatron

Eller finns det smartare och mer självklara idéer?
Jag tror att du beskrev problemet bra ovan. Acceptera att komfort kostar och slå på elpatronen.

Du kan såklart sätta en liten varmvattenberedare i serie men det kostar några tusenlappar och du får ganska mycket el för de pengarna.
 
M
Jag håller med föregående skribenter.

Att köpa en VVB och sätta i serie gör nog att det hinner gå många många många år innan du tjänat in den kontra att slå på elpatronen i den befintliga.

Har du termostater till golvvärmen? Så länge rummen håller sig på den temp du ställt in så ska systemet inte göra åt med spec mycket värmevatten. Det borde således inte vara några problem att få ut varmvatten då.

Men så tycker kanske bara jag ;)
 
Sätt en indikatorlampa i vid kaminen som tänds när elpatronen går. Bredvid lampan sätter du en skylt där det står att man ska tända en brasa om lampan tänds.

En till acktank kan ju också vara en idé. Fast det är frågan om det går att räkna hem det i minskad förbrukning. Det borde gå att elda upp lite mer värme i alla fall.
 
  • Gilla
Marcussjogren och 1 till
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Enklast alla kategorier är precis som du själv funderat på, att sätta en elektrisk VVB i serie efter tanken. Den kommer då bara förbruka ström när din acktank inte levererar tillräckligt varmt vatten.
Det blir väl så att VVB:n kommer hålla inställd temperatur alltid, men att om den är välisolerad så gör inte det så mycket. Så länge som den fylls på med tillräckligt varmt vatten från tekniktanken så behöver den nästan aldrig dra någon ström.

Tror att detta is da shit. Kompletterat med en bypass för VVB:n så att man kan stänga av den helt under sommarhalvåret när detta inte är ett problem alls.
 
Ev värmeförluster från VVB tillförs ju huset ändå, så det spelar mindre roll.
Beroende på när tekniktanken brukar vara tom så så behöver olika storlekar.
Om du ska klara två-tre persons morgontoalett så bör du sikta på en 160l, annars runt 60l för normal hushållsförbrukning.

Oavsett så är det runt 10 till 13k installerat, vilket är rätt mycket elpatronsdrift...
 
Hej

Om du tömmer all värme ur tanken med golvvärmen antar jag att den är kopplad i toppen och botten?
Kopplar du enligt denna så kommer du alltid spara några hundra liter varmt vatten i toppen.
Räcker inte det så aktivera den övre elpatronen så värmer den bara varmvattnet och inte för golvvärmen.

dalatank.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
martinradbo skrev:
Det blir väl så att VVB:n kommer hålla inställd temperatur alltid..
Ja, det var ju liksom det du efterfrågade - att det alltid skulle finnas varmvatten ;)


martinradbo skrev:
Så länge som den fylls på med tillräckligt varmt vatten från tekniktanken så behöver den nästan aldrig dra någon ström.
Precis. Det är ju en komfortfråga men man kan ju ställ termostaten lågt i elberedaren så att alltid får rimligt varmt vatten, men vill du ta en skållhet och lång dusch får du se till att ha eldat innan.

Men som corre skriver så är installationen av en elVVB många timmars elpatronsdrift...
 
Ju mer jag funderar på det så undrar jag om inte er acktank är för liten? Ni har ett hus på 240 kvm plus garage, kanske 300 kvm totalt plus att ni vill kunna duscha ordentligt. 750 liter =~45 kWh värme lagrat. Gör jag ett snabbt vinter-överslag på 50 kWh/kvm/år på 300 kvm så borde huset dra 41 kWh per dygn enbart i värme den kallaste årstiden. Dvs tanken är för liten (om jag räknat rätt).

Att duscha i 10 min drar ca 4-5 kWh. Om tre personer duschar så är det alltså en tredjedel av värmen i en full tank som åker.

Vintertid så tror jag också att ni kanske tillför för lite energi. En vanlig vattenmantlad vedkamin ger väl ca 10-20 kW i effekt? Hur mycket effekt får du ut av ett ilägg i kaminen? 20-30 kWh?

Jag tycker det låter som att ditt värmesystem är något underdimensionerat ur komfortperspektiv. Tanken är för liten för att täcka hela effektbehovet under ett dygn, och kaminens effekt är dimensionerad för två ilägg per dygn. Av det skälet är jag skeptisk till lösningen med en seriekopplad varmvattenberedare. Du säger att huset håller sig varmt även om det är slut på värme i tanken, men vad som händer är att betongplattan kyls ut. Så när du eldar nästa gång så går en hel del av den inmatade energin åt till att ersätta den förlorade värmen i betongplattan, med följden att det blir ännu mindre energi kvar i tanken, vilket gör att behovet av att använda en seriekopplade VVB ökar. Följden av detta blir alltså till stor del att du flyttar elanvändningen från elpatronen i tanken, till en elpatron i en VVB.

Det här bör givetvis kollas på acktankens termometrar, men jag tror att den bästa lösningen på ditt problem är att elda oftare och se till att ackumulatortanken verkligen fylls, och om det inte räcker skaffa en parallell ackumulatortank.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
I orsaken behöver vi inte spekulera. TS anger själv att systemet är dimensionerat för att ha en påslagen elpatron, vilket energigodkännandet ut bygglovaperspektiv är OK med.

martinradbo skrev:
Grundproblemet är så klart att huset drar lite mer än vad vi normalt tillför i energi till acktanken. Och man är för snål för att köra elpatron.
Men huset håller värmen ganska bra även om golvvärmen går kall ett tag, men varmvatten är mer kritiskt.
Att docka en värmepump fungerar också såklart, men frågan är om det är värt investeringen att lägga 50k på en Luft/vatten som passar detta systemet.
Återigen rätt många kWh elpatronsdrift...

Jag är rätt för att en dockad L/V pump kommer vara för bra för er, vilket ger få ett fåstal starter per dag och riktigt dålig ROI på investeringen. Ni sparar nog inte mycket mot att gå på elpatron direkt.
 
Nu kom tråden lite OT men detta är ju egentligen grundproblemet till min ursprungsfråga så jag fortsätter på ämnet.

pelpet skrev:
Ju mer jag funderar på det så undrar jag om inte er acktank är för liten? Ni har ett hus på 240 kvm plus garage, kanske 300 kvm totalt plus att ni vill kunna duscha ordentligt. 750 liter =~45 kWh värme lagrat. Gör jag ett snabbt vinter-överslag på 50 kWh/kvm/år på 300 kvm så borde huset dra 41 kWh per dygn enbart i värme den kallaste årstiden. Dvs tanken är för liten (om jag räknat rätt).
Jag räknade snabbt på detta igår. Delade upp tanken i 250 liter x 3. I praktiken får jag upp 80° i toppen, 60 ° i mitten, och 40° där nere. Tar ut värme tills vattnet är 20°. Det ger 35 kWh totalt i tanken.

Räknade även mycket förenklat på husets behov enligt gjord beräkning. Jag får det till ca 60 kWh per dygn under årets 8 kalla månader för att hålla 22° inomhus inklusive allt varmvatten. Kanske inte är fullt så mycket men låt oss använda det för enkelhetens skull.

pelpet skrev:
Att duscha i 10 min drar ca 4-5 kWh. Om tre personer duschar så är det alltså en tredjedel av värmen i en full tank som åker.
Har ingen aning om detta, men upplever att det drar väldigt lite värme ur tanken när vi duschar.

pelpet skrev:
Vintertid så tror jag också att ni kanske tillför för lite energi. En vanlig vattenmantlad vedkamin ger väl ca 10-20 kW i effekt? Hur mycket effekt får du ut av ett ilägg i kaminen? 20-30 kWh?
Kaminen ger 11 kw, varav 7 kw till acktanken och resten till rummet enligt spec.

pelpet skrev:
Jag tycker det låter som att ditt värmesystem är något underdimensionerat ur komfortperspektiv. Tanken är för liten för att täcka hela effektbehovet under ett dygn, och kaminens effekt är dimensionerad för två ilägg per dygn. Av det skälet är jag skeptisk till lösningen med en seriekopplad varmvattenberedare. Du säger att huset håller sig varmt även om det är slut på värme i tanken, men vad som händer är att betongplattan kyls ut. Så när du eldar nästa gång så går en hel del av den inmatade energin åt till att ersätta den förlorade värmen i betongplattan, med följden att det blir ännu mindre energi kvar i tanken, vilket gör att behovet av att använda en seriekopplade VVB ökar. Följden av detta blir alltså till stor del att du flyttar elanvändningen från elpatronen i tanken, till en elpatron i en VVB.
Spot on! Precis så där är det.

Nu när jag bott i huset snart ett år så har man fått en känsla för realiteten också.
Som jag ser det är det inte acktanken som är för liten utan att huset över tid drar mer energi än vad vi (orkar) tillföra. 60 kwh/dygn och kaminen ger 10 kw i bästa fall, då måste jag elda 6 timmar varje dag bara för att hålla systemet i balans. Slänger jag dessutom på uppvärmning av ett visserligen mycket välisolerat garage, men ändå sämre tack vare garageport m.m., så håller detta inte i längden.

Huset är byggt som passivhus och jag trodde nog att det skulle vara mer passivt än vad det är. Eftersom jag byggt det själv så vet jag att inget fusk föreligger, så därför är det väl bara att acceptera faktum.

Som jag ser det har jag fem alternativ:
1. Stänga av golvvärmen och ta på mer kläder.
2. Fortsätta som idag och elda i myskaminen varje vaken timme.
3. Installera en riktig vedpanna och elda mer seriöst, tillsammans med utökad tankkapacitet.
4. Värmepump luft/vatten
5. Bergvärme/jordvärme. Kan då även användas för kylning av huset sommartid.
 
Varför inte elpatron?
 
corre skrev:
Varför inte elpatron?
Enkelt. För att jag inte kan slappna av när den går och tickar dyra pengar. :)

Detta gäller oavsett om återbetalningstiden är 1 eller 100 år för nån annan lösning. Det är känslan av att NU (!) kan vi bo gratis och lägga pengarna på annat framöver som är mer värdefull än något annat för mig.

Sen finns det sådant som miljöskäl. Samma argument som att bygga energieffektivt när man ändå bygger för att slösa så lite som möjligt på resurserna.

Ett annat skäl som inte väger speciellt tungt, är att det är skönt att klara sig hyggligt även vid ett långvarigt strömavbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.