ganooo skrev:
För att på väldigt många ställen hade det släppt. Samt att nissen som bodde där innan mig, har spacklat lite där och där. Så vissa ställen är slätt, vilket stör mig så in i. Men jag spacklar där med.. inget kommer gratis i livet


Okej att det har släppt skulle gått å
Lösa, man köptes en stor kanyl, å fyller med vävlim, och trycker dit, men är det massa, annars så hade du kunnat spackla
Upp allt, väv håller ihop väldigt bra.

Spackla är ju kul, bara köra på
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
20151122_110049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det bra att sätta fast den med montagelim? Sedan tejpa eller något så den hålls på plats? Och spackla när limmet torkat?
 
ganooo skrev:
[bild]
Går det bra att sätta fast den med montagelim? Sedan tejpa eller något så den hålls på plats? Och spackla när limmet torkat?
Är det metal eller papper?

Finns såna i papper, som man sprutar på lite vatten å trycker dit, så är det limmat å klart på baksidan. Om det är i metall så måste man ha ett verktyg å slå fast den, kan funka med lim, men se till att du tar ett bra sådan. Å att du inte får för mkt Lim så det rinner ut ur hålen, blir svårare att spackla sen
 
Okej skall köpa såna i papper. Men är dom också hållbara? Har 3 hooliganet i hushållet :). Så jag tänker mer om dom stöter emot med leksaker eller något så det inte ger med sig.
 
20151122_113152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall jag slipa bort till det (bruna) eller jag bara slipar bort de som sitter löst? Mvh
 
Ville bara dela några råd som jag själv gjorde fel i början.

1. Köp kvalitets spackel, Beckers / Nordsjö.
2. Va rädd om bredspackeln och lägg dem inte i en hink efter rengöring, jag böjde mina = vägen vart inte rak.
3. Efter du har tagit bort tapeten osv så grunda med sigma isotop för att minska "bubblorna" som kan uppkomma.
4. Slipa med en giraffslip einnan/efter bredspacklingen, sparar dig enorm tid jämfört med att slipa för hand.
5. Första varvet du målar på bredspacklingen. Måla med överbliven färg eller köp budget färg på byggmax. Första varvet suger åt sig mycket färg = du sparar pengar.

Enbart mina erfarenheter, rätta mig om jag har fel !
 
  • Gilla
ganooo
  • Laddar…
1-4 håller jag med om men på 5an säger jag, köp en riktig grundfärg istället. Det gör att det täcker direkt med slutfärg och du vet att det funkar utan krångel med tveksamma färgval .
 
  • Gilla
Baas Henry
  • Laddar…
ganooo skrev:
Skall jag slipa bort till det (bruna) eller jag bara slipar bort de som sitter löst? Mvh
Antar att de är pappret som har släppt från gipsen? Det ör
Bara att spackel ut,
Ang hörnen, så spelar det nog inte så stor roll, jag tycker att papper är lättar att jobba med, då
Man inte behöver några verktyg för de.


Det dom flesta "amatör" gör fel, när dom målar, är att dom snålar med färg, massa färg, på väggen:) då kommer det bli bra.

Du behöver inte köpa grundfärg, utan köpa tex nordsjös vägg färg, beroende på ville glans du vill
 
Den sista bilden du la upp, där hade jag inte bredspacklat, utan bara spacklat på skarvarna, å ev skador, då den ser fin ut. Sedan målat direkt på, alt tapet
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
Okej jag skall dit imorgon och slipa för där är väv rester kvar på gipsen som jag måste slipa bort. Så de blir slätt och fint när jag målar. Men det är snabbt avklarat :).

Sedan hoppas jag att det räcker med spackla "skadorna" , slipa och sedan måla. Ska köpa såna paplister imorgon och lämna tillbaka dom jag köpt. Borde finnas på bauhaus tycker man.

Jag är verkligen tacksam för all hjälp jag får här inne. Ni är super
 
A
Jag tycker inte att det behövs spacklas om man tapetserar med non-woven tapet, den är så tjock att om man bara slipar ner de värsta kanterna där man har dragit bort gammal tapet så blir det hur bra som helst.

Har man helt omönstrad vit tapet så är det kanske en annan sak men med mina tapeter så blir det iaf bra utan spackel...
 
Hej nu är det dags igen för ytteliggare en fråga. Går det bra att måla väggarna först innan taket dvs? För snickarna kan ej sätta upp gips i taket än, pga elektrikern. Så dom tänker sätta upp köket nu och sedan gipsa när elektrikerna är klar. Vilket innebebär att måla tak när ett nytt kök är uppsatt ? känns det inte lite onödigt? eller är jag bara petig för att det är mitt eget hus? Mvh
 
Allting går, men det kräver ju lite noggrannare täckning av framför allt köket, men även väggarna. Ett tips är att köpa plast med förklistrad tejpremsa som du klistrar upp längs med väggarna 1-2 cm under takvinkeln. Sedan spärrmålar du denna först. På så sätt får du en snobbkant direkt samtidigt som du täcker väggarna. Såhär gör målarna på mitt jobb, d.v.s. de målar taken sist, men det beror ju på att de sprutar allting.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.