Hej!

Nu börjar kölden komma och med den även den första felkoden på min Nibe Fighter 410P.
Köpte huset i juli iår och har bytt filter och haft en tekniker för 2-3 månader sedan som gick igenom min FLVP och servade den där efter.
Igår så gick jag för att ta en titt på den och såg då felkoden A-03, kollade i broschyren och fick fram föjande:

Felkod A-03 i sifferfönstret
Köldmediekretsens högtrycks- eller lågtryckspressostat
utlöst, se avsnitt ”Återställning av pressostater”.
Högtryckspressostat (33): För höga värden inställda
på rattarna ”Val, värmekurva” (37) och ”Förskjutning,
värmekurva” (38) (kan även avläsas på kanal
6 och 7 i sifferfönstret). Se avsnitt ”Rumstemperatur”.
Lågtryckspressostat (41): Frånluftsfläkten står stilla
eller för lite köldmedium

När felorsaken är åtgärdad återställes felkoden i sifferfönstret
genom att stänga av och åter starta värmepumpen.


Sänkte värdena på bägge rattarna för ca 3 månader sedan och inget krångel sedan dess, kan mycket väl vara att köldmediumet kanske är lågt.
Iallafall så startade jag om min FLVP och efter ungefär exakt ett dygn så dök felkoden upp igen. Imore när jag vaknade så lät det som ett knackande ljud som gick i ca 5.10 sekunder, sedan var det tyst några minuter så kom det igen. Detta upprepades ett par gånger innan felkoden dök upp igen och sen efter det så kom det aldrig igen.

Nu har jag tryckt på knappen för högtryckspressostaten och startat om maskinen. Får se imorgon om felkoden dyker upp igen. Gick även in och tittade på hur varm frånluften var och den stod på 25 grader, känns inte det lite mycket? Har dock eldat en del men inomhustemperaturen enligt min temp har legat mellan 20-21 grader. Dock så är ju temperaturen högre vid taket när jag eldar i kaminen så frånluften kanske går ända upp till 25? Läste att om den var lägre än inneluften så var något fel.

Iallafall, någon som varit med om liknande problem eller har tips på vad jag kan göra? Kommer ringa servicetekniker direkt imorgon iallafall så att jag får löst det om inte annat dyker upp här :)

Kan även tillägga att elpatronen går på titt som tätt nu eftersom temperaturen på vattnet i Niben verkar sjunka rätt fort för att sedan gå upp igen. Antagligen för att vatten går ut till radiatorerna. Detta händer ju aldrig på sommaren då det inte blir så kaltl att det behövs, kan det ha något med detta att göra?

Tack
 
Redigerat:
Hej, jag har exakt samma fel som du, tom likadan pump.
Inte hunnit tagit tag i å fixa än dock.
Det verkar som det kommer när de börjar bli lite kallare ute.
Hade likadant någon gång förut men så försvann det när jag startade om pumpen, men nu verkar det inte vilja försvinna.
Som du säger, tar runt ett dygn så äre tillbaka.

Verkar iaf inte vara luftflödet för har testat med å både öppna upp och stänga till något frånluftsdon samt gjort rent filtren. Har även testat höja å sänka luftflödet i pumpen utan att felet försvinner.

När pumpen går så verkar alla värden vara som dom ska, inkl när kompressorn går.

Hör gärna av dig om du får reda på nått.

Mvh
Jimmy
 
Hade en kille hemma igår faktiskt som åtgärade felet. Detta är ett vanligt fel tydligen, alltså A-03 men det finns ju inte så många felkoder att välja på. Dock så kan det bero på flera saker.
Först trodde teknikern attdet var kompressorn då den lät väldigt illa men efter ett tag så konstaterade han att det var en termostat som angav fel temperatur. Detta gjorde att något i FLVP frös och då kom meddelandet upp. Alltså inget som kostade jättemycket påstod han. Han kollade på meny nummer 4 och där var temperaturen för hög jämfört med vad den låg på, alltså frös något i maskinen eftersom den inte värmde som den skulle.
Lite luddigt svar men killen hade bråttom och jag han inte få så mycket ur honom, fråga om det är något mer du undrar :)
 
Ok kanon!! Bytte han termostat eller fixade han den befintliga?
Någon aning om var den satt?

Hade en kille från ivt hos mig som fick support av nibe via telefon men detta va inget dom kollade och de fick inget gjort då felet fortfarande finns kvar. måste varit en nybörjare på nibesupporten :)
 
Hittar bara en termostat i manualen å den sitter på kretskortsdelen, den luckan man viker ut. Heter driftstermostat, reservärme. Äre den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.