Hej

Har en Heru 100 som slutade att återvinna värmen för ett tag sen. Under sommaren har det inte varit så bekymmersamt men nu börjar det märkas.

Jag kan inte hitta var eller hur jag får igång rotorn och den roterande värmeväxlaren.
Men när jag bytte filter i helgen såg och hörde jag att den roterade och återvann värme under uppstartsprocessen. Men innan den processen var över så slutade den återvinna utan något larm eller varning.

Fläktarna för frånluft och tilluft snurrar som de ska.

Tacksam för hjälp.
20151123_183932.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som någon pillat och ändrat på vänster/högerutförande...
 
  • Gilla
FLUtheDUDE och 3 till
  • Laddar…
Omg. Sotarna var här för 2 år sen och rengjorde ventilationskanalerna. Sen dess har det fungerat dåligt.

Vänster/höger var fel. Allt bra nu.

Tack så mycket!


20151123_215926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FLUtheDUDE
  • Laddar…
Då har du inte haft någon värmeåtervinning på två år då... om vi tar en schablonsiffra så har du blåst ut ~12.000kWh värme till kråkorna under 2 år som du skulle kunnat värmeåtervunnit ~80% av... Sotarn har alltså sett till att du fått värma upp ~10.000kWh i onödan. Sotarn borde ge dig en utbetalning på 10.000:- som kompensation...
 
Men om höger vänster varit fel måste det också varit tvärt om med flödena, dvs tilluft på toaletten och frånluft i sovrummet eller tänker jag fel?
Har själv heru men inte provat ändra riktning nån gång ;)
 
Näe, luftflödena är detsamma, aggregatet blir förvirrat av givarna bara. Luften kommer att gå åt rätt håll men det kan bli tok som att t.ex. aggregatet inte värmeåtervinner eller att den eldar på eleftervärmaren väldigt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.