Jag efterlyser byggprogram som inte kretsar kring drama utan fokuserar på just byggprojektet.
Rent praktiskt fokus.

Arga snickaren är typexempel på ovan nämnda undanbedda.
Äntligen hemma är väl okej - men inget ni behöver tipsa om.
Ernst är ju planetens coolaste kille - men inte det jag vill hitta med den här trådestarten

Fixartv är super
Björn bygger bo är lika bra

Finns det fler?
 
The Block tror jag ett Australiensiskt program hette som var 4 par som renoverade likadana lägenheter. Och vad jag minns låg iaf fokus de första säsongerna på just bygget.
 
Grand Designs måste du se om du inte redan sett det. Orginal så är det husbyggen i UK. Men det finns även från Autralien och Nya Zealand
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
A
Kan bara hålla med att Grand Designs är ett program du bör se. Enda nackdelen, som jag ser det, är att de inte brukar gå in på så mycket tekniska detaljer utan det är främst ett designprogram om än ett mycket bra sådant.
Helst skulle man ju vilja se ett "riktigt" byggprogram som verkligen går in på detaljerna, men skulle antagligen ses som för tråkigt/långsamt för en TV-kanal att sända.
 
SVTs Husdrömmar kanske?

Finns gamla avsnitt på youtube
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Youtube!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
ahman skrev:
Kan bara hålla med att Grand Designs är ett program du bör se. Enda nackdelen, som jag ser det, är att de inte brukar gå in på så mycket tekniska detaljer utan det är främst ett designprogram om än ett mycket bra sådant.
Helst skulle man ju vilja se ett "riktigt" byggprogram som verkligen går in på detaljerna, men skulle antagligen ses som för tråkigt/långsamt för en TV-kanal att sända.
Poängen med Grand Designs är just att det är arkitektur det handlar om. Teknik är bara ett medel att nå dit, så enda gångerna de ägnar sig åt sånt är när det handlar om att utmana naturlagarna. Vilket kan vara nog så intressant, om än lite bortom vardagsproblemen vi andra har.

Oavsett vilket är det ett oerhört bra program. Kevin Mcloud är både kunnig och ärlig. Han lyfter fram både positiva och negativa saker. Det vore bara för mycket begärt att svensk public service skulle sända ett sådant program, nej, vi ska tydligen nöja oss med känsloklägg och skitdynga. Kul för er som betalar för det... Jag har slängt ut TV:n, och nej, svtplay behöver jag inte heller titta på så länge nivån är så låg.
 
  • Gilla
D-bug
  • Laddar…
+1 för Grand Designs
 
Restoration Man är också rätt bra. Dock väldigt lite "gör-det-själv".
 
O
Är det inte för mycket känslor överhuvudtaget i tv idag?
Tittar man på discovery ska de alltid försöka få allting att låta så spännande som möjligt... Sakliga program? Är det så svårt? Vill jag ha känslor så kan jag titta på sånt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.