Har en rak furutrappa som vi planerar bygga igen och måla vit, med ny lättstädad heltäckningsmatta i stegen. Någon som har tips och råd, framför allt hur man ska bygga igen den så att det ser snyggt ut?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det finns halvcirkelformade trappstegsmattor på Ellos t ex.
 
Tänk på halkrisken, en arbetskollega förlorade en svärfar i en ommålad trappa där man tagit bort nålfiltmatta,avliden pga nackfraktur.

Trappstegsmattor är snygga. Det finns även halkskyddstejp som kan se ok ut,
 
Nu skulle ju TS lägga heltäckningmatta, och den är inte hal. Vi har en furutrappa som är målad vit och sedan har man limmat grå heltäcknings- eller nålfiltsmatta på den. Snyggt, säkert och till min förvåning så håller det sig fräscht.

Du har inte funderat på att bygga igen med glas? Jag funderar på det hemma :)
 
  • Gilla
feffethegreat
  • Laddar…
Jag bävar för ett liknande jobb med vår trappa...
Är själv lite i valet och kvalet om vi ska bygga igen eller ej.
Vill ha in ljuset men är trött på all skit som ramlar ner när hundarna springet upp och ner.
 
Vi måttsågade MDF och skruvade i baksidan av trappstegen, det håller än 4 år senare.
 
  • Gilla
feffethegreat
  • Laddar…
305368_10151179653149205_984115964_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En j*vla massa slipa, sen målade jag med först grundfärg sedan beckers golvfärg efter tips av målare, det skulle bli slitstarkt sade han, och ännu sitter det såhär 2-3 år senare. Lade i svart nålfiltmatta. Tycker det blev bra.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
#Ropia Snyggt jobb! Ser dock att du inte har satt igen hela trappan.
För vår del blir det först två lager Jotun kvist- och spärrgrundning för att inte knaggar ska fälla igenom. Sedan en eller två lager täckande golvfärg.
 
#lobbin Skruvade ni bara i baksidan av trappstegen eller fäste ni MDF-en med stödlist i överkant också?
 
  • Gilla
sibbor
  • Laddar…
Hur sitter mattan fast i framkanten på stegen? Är den fastklämd med en list eller räcker det att limma den?
 
En gammal sliten eklist som sticker upp. Den gamla gröna plastmattan var försänkt, kan man säga. Tänker att den nya heltäckningsmattan bara är att skära till och limma.
 
Så här blev vår. Halvmånar från Jotex eller något liknande.

IMG_5965.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härligt med lite bilder så man får inspiration... (y)
 
Jag behövde inte bygga igen min trappa men så här blev den efter att ha målat den ljusgrå och satt på grå trappstegsmattor.

FÖRE (dålig bild):

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



EFTER:

2015-10-23 00.44.28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Jag fick upp räcket med belysning idag och då ser man verkligen att trappan behöver fixas till...

20151126_191032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.