yonna skrev:
Har sotarna verkligen rätt utrustning? Det gäller ju ventilationen för friskluft som ligger inne i taken ... ?
Ja..de använder ju inte samma som för sotningen. 😄
 
M
Hade sotare hemma som rengjorde frånluftenskanalerna. Har en IVT frånluftspanna.

De satte en tratt över frånluftskanalen. I tratten mattade de sedan in en borste som var kopplade till en borrmaskint. Tratten var sedan kopplade till en fläkt som sög ut allting som lossnade.

Efteråt kollade de alla flöden och justerade in det hela.


3000kr ink moms före rot kostade det (dvs 1500 kr var det jag betalade). Då ingick rengöring av imkanalen också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 skrev:
[bild]
Tror du dom kommer till Linköping? :)
 
magda136 skrev:
Nyss blev jag uppringd av en kille på IVT som erbjöd "gratis ventilationskontroll". IVT är för mig ett seriöst företag/varumärke så det låter intressant.

Har någon/några andra fått samma erbjudande...?

Självklart inser jag att dom vill sälja tjänster och kanske en ny fläkt till mig. Jag tackade ja till detta eftersom jag rätt länge gått och grunnat på hur jag ska rengöra frånluftrören.....

Vad mer kan jag förvänta mig av det hembesöket som ska vara "kostnadsfritt"...?
Jag skulle vara skeptisk. IVT lär inte ringa runt och sälja in tjänster som inte har med värmepumpar att göra. Eventuellt kanske det är något företag som jobbar för IVT, som försöker tjäna en extra hacka. Tveksamt om IVT har godkänt att de använder deras namn för att marknadsföra denna tjänst.

Vet att det för några år sedan var några som ringde runt och sa att de var från Nibe och ville göra service på värmepumpen. Dessa hade inget att göra med Nibe öht.

Har du en frånluftsvärmepump från IVT?
 
Redigerat:
Jag bokade av besöket eftersom jag inte fick veta innan vad deras "ventilationskontroll" skulle innebär och allas kommentarer i tråden.

Samtalet/bokningen utfördes av ett callcenter (wecall) och dom uppgav sig ringa från IVT. Dock tillhörde personerna som skulle komma till mig ett annat företag, Redovent AB. IVTs logga användes i det bekräftningsmail jag fick på bokningen.

Och nu din kommentar lordi... Allt verkar lite märkligt.
 
E
Enligt Boverket ska man rengöra ventialtionskanalerna vart 6:e år.
 
Hur många gör verkligen det..??
 
Förmodligen lika många som byter filter i FTX-aggregatet två gånger per år :)


Har också fått ett samtal om "gratis kontroll av ventilationssystemet".

Kommer dock inte ihåg vad företaget hette.

Det var en tjej som ringde från ett mobilnummer registrerat på företaget i Stockholm, erbjudandet gällde eftersom att dom ändå var på min gata och gjorde jobb lät det som.

Tack men nej tack blev mitt svar :p
 
  • Gilla
Erik Roos och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
miksil skrev:
Hade sotare hemma som rengjorde frånluftenskanalerna. Har en IVT frånluftspanna.

De satte en tratt över frånluftskanalen. I tratten mattade de sedan in en borste som var kopplade till en borrmaskint. Tratten var sedan kopplade till en fläkt som sög ut allting som lossnade.

Efteråt kollade de alla flöden och justerade in det hela.


3000kr ink moms före rot kostade det (dvs 1500 kr var det jag betalade). Då ingick rengöring av imkanalen också.
Vilken sotarfirma var det som var hemma hos dig? 3' låter billigt.

Förra året när lokale sotaren var här bad jag om en offert för rengöring av våra frånluftskanaler. De skulle samtidigt sätta in två ljuddämpare. 23´blev offerten på så det blev ingen rengöring.
 
Hemmakatten skrev:
Vilken sotarfirma var det som var hemma hos dig? 3' låter billigt.

Förra året när lokale sotaren var här bad jag om en offert för rengöring av våra frånluftskanaler. De skulle samtidigt sätta in två ljuddämpare. 23´blev offerten på så det blev ingen rengöring.
Det var nog inte rengöring som kostade där! Ni ser ju på sotarnas hemsida vad de tar! Väl bara att ringa upp och kolla. Runt 1600:- i Sundsvall iaf.
 
Jag kollade häromdagen priset här på Österlen. 3.500 minus ROT.
 
Rengöring av ventilationskanaler var inte ROT grundande enligt lokala sotaren. Vet dock inte själv vad som gäller.
 
olotor skrev:
Rengöring av ventilationskanaler var inte ROT grundande enligt lokala sotaren. Vet dock inte själv vad som gäller.
Jag frågade skatteverket om detta våren 2015 och fick följande svar:
Skatteverket skrev:
Hej!
Att rengöra en ventilation ses som ett underhåll på bostaden och berättigar till reduktion genom Rot. Att byta filter, lager i en maskin/aggregat ses dock som en service som inte berättigar till reduktion.
Vad jag hört är det inte ändrat, så ROT på rensning av kanalerna men inte på annat underhåll av ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.