Kassa drivdon/reaktorer är det i julas armaturer "anslut"
Har bytt två armaturer som reaktorn blivit så överhettad så plasten smält.
I de andra armaturerna slänge jag in reaktorer från helvar + kondingar, men helvar reaktorerna kostar nästan som en halv "anslut" armatur. (detta var inte hos mej)

Till mej själv har jag köpt begagnade industriarmaturer, och "renoverat" till mina garage projekt.
Det är inte dyrt med res.delar till armaturer om man kan köpa delar från e-skandia eller liknande grossist.
Och visst är det kvalitetskilnad på en 1000:- armatur och en för 200:-
Gav 150kr /st för 5-år gamla armaturer på blocket, kostade på de i snitt ca 35kr/st i "renovering".
Lite nya socklar för rören, någon ny plint. lite avtorkning. Det var detaljer som gått sönder i hanteringen vid demontering.

+att det är mycket lättare att montera upp och koppla in. de har 5x2,5mm överkopplingskabel med plint i var ände, riktiga säkerhetskedjor för innanmätet, standard socklar för rören = billiga delar. Bättre plast i plastdetaljerna. men de armaturerna kostade nya 780kr/st + moms. (rabbaterat pris på e-skandia)
De kostade mej ca 200kr/st och en halvtimme /st i renoveringstid
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
Någon som vet något om Biltemas IP65 lysrörsarmaturer? Tittat på dessa två:
nr 359809 2 st 58 W T8
nr 44792 2 st 54 W T5
Är dom faskompenserade och vilken (om någon) ska man välja?
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
É
Här är en till som köpt dessa armaturer!
Blev inte så sugen på att sätta upp mina fem st efter att först ha läst manualen och sen denna tråden. Någon som kan tipsa om prisvärda alternativ i dessa tider? De tidigare länkarna fungerar inte. Några Nordlux 2x36W för nåt med 200kr verkar inte finnas på Bauhaus iaf. 399kr verkar de ligga på.

http://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-2x36w-prisma-ip40.html
 
Jag skrev i tråden i februari....

Jag köpte 5 st av Biltemas T5 lysrörsarmaturer på 2 x 54 W. Jag blev väldigt nöjd med dessa. T5 funkar ju inte som vanliga med glimtändare.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Mikael_L
Jag ska förövrigt kasta upp en bild här på forumet hur mina (två) Jula-armaturer såg ut när jag tog ner dem, efter att de suttit uppe bara ca 3 år.

Jag tror folk blir ännu mindre sugna på dessa då. ;)

Men jag måste hitta rätt på bilderna först, och före det ska jag dricka kaffe ...
Och det kan jag göra riiiiktigt länge ... ;)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Man får ju vad man betalar för
 
Bauhaus brukar ha kampanj på sina Nordlux med jämna mellanrum, då har de legat på 199:- inkl elektronisk tändning och lysrör.

Fast det kan ju hända att priserna gått upp lite, och att även återkommande kampanjpriser påverkas.
 
Köpte ett gäng Jula IP65 T8-armaturer något år sen utan att testa dem, skulle naturligtvis provat en först.
De brummar en hel del och tar tid på sig att tändas. Det är inte jätteviktigt för mig eftersom de sitter i verkstad och stall.

Till en annan verkstadsbyggnad provade jag Biltemas IP65 T5-armaturer. Betydande skillnad, tänds direkt och låter inget. Mycket nöjd med dem även om de är ganska plastiga som någon påpekade.
 
Man bör dock tänka på att en 2x28w T5 armatur + lysrör hamnar på ungefär dubbla priset jämfört med en T8 inkl. lysrör. I alla fall jämfört med när Bauhaus kör kampanj. Vilket de gör rätt ofta. jag behövde inte vänta länge på att få köpa mina där till kampanjpris ;)

Ska man ha ett gäng armaturer blir det snabbt tusenlappar att spara.
 
É
Mikael_L skrev:
Jag ska förövrigt kasta upp en bild här på forumet hur mina (två) Jula-armaturer såg ut när jag tog ner dem, efter att de suttit uppe bara ca 3 år.

Jag tror folk blir ännu mindre sugna på dessa då. ;)

Men jag måste hitta rätt på bilderna först, och före det ska jag dricka kaffe ...
Och det kan jag göra riiiiktigt länge ... ;)
Hur går det med kaffet?

Tänkte jag åtminstonde kunde sätta upp ett par stycket i några hålor i källaren/krypgrunden där jag sällan låter det vara tänt, så får man iaf nån nytta av dem. Men ser gärna på bilderna först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.