Även med god ventilation och 20-30℅ rf inne har jag upplevt kondens på ett fönster med element under. I vårt fall är det tilläggsisolerad timmerstomme så fönsterbrädan är 380mm djup. Jag tror inte luftströmmen från elementet når in rikigt varför rf lokalt blir högre än i rummet.
 
Jag gissar att det beror på kallras.
Bättre ventilation kan hjälpa.
 
rockin_john skrev:
Ventiler finns i alla rum - finns det någon snubbe man kan ta hit som kan kolla på en lösning, eller är det så enkelt att borra upp fler ventiler?
Fler ventiler är inte alls säkert att det hjälper, allt handlar om HUR luften strömmar.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Tack för alla svar! Idag var fönsterkillen här och besiktade arbetet efter installationen av fönstren. Vi pratade om kondensen och han tyckte att det var mycket märkligt, han hade aldrig sett detta problem i ett hus med helt nya fönster.
Efter en del klurande kom vi fram till en möjlig orsak:

Problemet med kondens är störst på övervåningen. Då det är en gammal vind som är inredd är den mer isolerad än nedervåningen (huset byggt 1942, vind inredd på 90-talet). Vi tror att värmen från nedervåningen stiger upp och "stannar" på övervåningen då den är tätare, och bildar kondens.
Vad som styrker vår misstanke är att det knappt är nåt drag i fönsterventilerna på övervåningen. Det verkar även som att en del värme rör sig ut genom ytterväggen på nedervåningen, stiger upp och stannar i gavelsprånget. För om vi öppnar fönstret på övervåningen och håller ut handen känns luften direkt utanför "varm", trots att det är 5-6 minusgrader utanför...

Vad säger ni? Låter det som en vettig orsak? Är ordentliga ventiler i väggen på övervåningen lösningen, eller finns det andra alternativ?
 
Anna_H skrev:
Vad har du för värme, har nog missat det i tråden? Alla verkar bara prata om ventilationen?

Om du har element under fönstren och ändå får kondens är det något rejält problem med fukt/ventilation, men har du luftvärme, takvärme eller golvvärme så kan det om det inte är anpassat för detta från början mycket väl bli kondens på insidan, klassiskt kallras.

Ett vanligt fel är också täta fönsterbrädor så att inte luften kan cirkulera, då kan man få kondens även om man har element.
Jag har vattenburna element under nästan alla fönster. Jag har även luftvärme, men den använder jag inte under vinterhalvåret. Alla fönsterbrädor har lufthål så att värmen kan stiga.
 
Då borde du inte ha fått kondens förut heller om du inte har djupa fönstersmygar.
 
Att ventilationen "står stilla" på övervåning beror lite på självdraget. det kommer dra in luft i spaltventilerna på nedervåningen medans övervåningens spaltventiler i själva verket blir frånluftventiler eller så står luften helt stilla.

Jag hade ett liknande problem, två våningar med mekanisk frånluft och spaltventiler i alla fönster. Hyfsat drag på nedervåningens spaltventiler men på övervåningen stod luften i princip stilla med dyngsura fönster till följd. nederdelen av fönsterkarmarna murkna efter alla år med kondensfukt.

Jag löster problemet med en FTXinstallation och nu är alla fönster snustorra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.