Vill gärna montera kamin med invändig skorsten för optimal uppvärmning. Men är lite rädd för de problem som kan uppstå i skorstensdragningen då jag förstår att skorstenen inte får träffa på bärande element i ovanvåningens golv.

JM som byggt huset har inga ritningar över hur dessa element går. Hur stort problem kan det bli vid installationen? Hur gör man om man krockar med bärande element när man öppnar upp innertaket?

Det här borde inte vara något omöjligt problem med tanke på att många har kaminer, så den här frågan får kanske anses vara av mer psykologisk natur än teknisk :D. Frågan är ju också av vikt inför planeringen av kaminens läge.
 
I första hand tar man reda på var bjälkarna sitter och anpassar kaminens placering efter det. I andra hand kapar man bjälken som är i vägen och växlar av de lösa ändarna.

Här är några få bilder på hur jag gjorde, här kom röret upp precis mitt i en underram till en takstol (röret ska upp till vänster om aluminiumburken)

Image00004_small.jpg

Image00005_small.jpgImage00008_small.jpg

Image00017_small.jpg
 
Hur tar jag reda på bjälkarnas läge om hustillverkaren själv inte vet deras läge? Min fråga rör ovanvåningens golv där jag inte ser hur bjälkarna går, dvs inte vindens bjälkar.
 
Regelsökare eller såga upp ett inspektionshål?
 
En bra början kan vara att öppna det närmaste fönstret på långsidan huset och se vart simsbräderna i takutsprånget är spikade. De är spikade i takstolarna som i sin tur går över till motstående långsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.