Y
Flesta bostäder i Sverige har nog skåp med proppar. Sålänge inte all annan el utgör fara för er så kan du nog avvakta med byta ut dom. Istället kanske bara komplettera med jordfelsbrytare vilket du kan göra den dagen du byter värmeanläggning eller något som innebär en elektriker på besök.
 
Helt ärligt så litar jag inte på elen i det här huset. Jag har inte haft någon anledning att misstro just elen men allt i hela huset är fusklagat och hemmapillat så jag skulle inte bli förvånad om det finns lite osäker el också.
 
Y
Det är inte bra, man ska inte vara rädd för platsen man bor på. Kom ihåg brandvarnare, bra brandsläckare och filt. Har du detta så kan du nämna det till försäkringsbolaget och få någon krona rabatt på hemförsäkringen dessutom.

Nästa gång en elektriker är på besök så be honom känna på samtliga skruvar i centralen. (man kan dra för hårt också därav låta en som vet var gränsen går göra det)
Sen när du renoverar dina rum i lugn och ro, så lossa vägguttag/knapp/takkontakt (bara skruvarna som håller fast dom, inte kablarna) och bara ta en kik bakom om det ser vettigt ut eller hajkontajkon, att man dom skalat förmycket och koppartrådar syns en bit utanför kontakten, att olika färger på kablar är sammankopplade osv..

:)
 
Redigerat:
När sonens pappa var och hämtade sonen så passade jag på att höra om hans åsikt gällande uppvärmningen på huset och han tyckte att jag skulle installera en luft/vattenvärmepump och stödelda i braskamin vid kalla vinterdagar. Alltså egentligen samma sak som var min långsiktiga plan bara det att jag ville börja med en ny elpanna.

Han nämnde någon Panasonic luft/vatten som inte ska behöva dockas med en befintlig elpanna eftersom den ska ha elpanna/patroner inbyggt och klara ner till -25. Är det någon här som vet vad han menar för pump?

Och gällande min el så har jag länge tänkt att jag ska ta ut en elektriker för att kolla så att allt är okej, men jag har inte själv hittat något jättemystiskt ännu så jag har inte riktigt tagit mig i kragen.
 
Y
Av nyfikenhet så försökte jag hitta lite uppgifter, kan nämna att Mistubishi har några som klarar -28.
Dom och Nibe verkar röra sig runt 60-65 tusen (internetpris).
Upplever du dina grannar som bra så du inte får surisar när pumpens fläkt/ar går? fast dom kanske har blivit såpass tysta numera så det inte märks.
 
-28? Då låter det ju faktiskt intressant. Det är ju just den vanligtvis klena köldgränsen som gjort mig skeptisk och hoppats på framtida utveckling. Givetvis förstår jag att de inte besitter full kapacitet till -28 men det låter ändå bra. Vad hette pumpen/pumparna du hittade som tålde så mycket minusgrader? Jag ska gå och lägga mig alldeles strax så då ska jag ta och googla lite. :)

Låter en luft/vatten mycket mer än en luft/luft? Jag har som sagt en luft/luft i källaren idag och hittills har ingen granne klagat iaf. I vintras lät den ganska mycket, jag antar att det berodde på att det samlats is men jag såg ingen is vid min titt så jag tog för givet att pumpen helt enkelt lät så mycket, men sen tystnade den när det blev plusgrader ute så jag hade nog rätt från början.
 
Y
googlade nu på luftvattenpump-test och testerna är förvisso gamla men Mistubishi har vunnit några gånger så det bör ju vara ett bra tecken.

Thermia skryter om något gammalt test där dom blev vinnarna gällande bäst året runt effekt; http://www.thermia.se/produkter/test-luftvarmepumpar.asp
Dock verkar den klara ner till -20
"Detta tack vare avancerad teknik där Thermia Atec ännu effektivare hämtar värme ur uteluften ända ned till -20 grader. Dessutom är den tystast på marknaden."

Thermia Atria Optimum 8kw försöker jag få fram mer info om. [edit] -20 eller -25

Mistubishi, deras grejer ser B ut på bild men... Mitsubishi SW120 Split + Hydrobox..
https://www.varmepumpshopen.se/produkt/mitsubishi-sw120-split-hydrobox/


Det är ju inte bara att den ska gå utan patron i vissa minusgrader, den ska ha tillräckligt med effekt för klara av att värma huset också. Därav gissar jag fritt på 8kw. Kanske behövs mer, eller mindre. Hellre ligga lite för högt för säkerställa att elpatron inte behövs men med risk att den blir lite för effektiv/stannar och startar lite oftare. Ifall det funkar som med bergvärme..
 
Redigerat:
Tack! Jag ska ta och läsa lite om det där. :)
 
Du skriver att du vill placera en braskamin i vardagsrummet, för mys och för att stödelda kalla dagar. Så jag antar då att du inte har en braskamin idag utan måste installera en? Ska man installera både L/V-vp och en kamin, så börjar man närma sig kostnaden för en bergvärmeinstallation, utan att komma i närheten av samma låga driftskostnader. I synnerhet om man skall ha en vattenmantlad kamin (dyr!) och/eller behöver komplettera med en skorsten... (Vattenmantlad kamin (+ ack-tank) är nödvändigt om man vill kunna sprida värmen utanför det rum som kaminen står i.) Då kan det rent av bli dyrare än en bergvärme-lösning!

Har du haft braskamin innan? En del trivs med det andra inte. Du ville ha ju ett värmesystem som inte ger dig nåt arbete? En vanlig braskamin ger bara värme när du eldar, och kallnar fort när det har slutat brinna. Dvs man måste springa o stoppa in "en pinne" regelbundet hela kvällen, och det är iskallt när man går upp på morgonen och när man kommer hem ifrån jobbet. Råkar man stoppa in för mycket ved på en gång, så blir det istället olidligt varmt. Det är tröttsamt att bära in ved var och varannan dag, och det blir skräpigt runt kaminen. Många tröttnar efter ett tag på att ha "pannrummet" inne i vardagsrummet!

Det finns en orsak till att "alla" vill ha bergvärme. Den enda nackdelen med bergvärme är en något högre investeringskostnad. I övrigt så har bergvärme bara fördelar.
Lägst driftskostnader av alla värmesystem. Bra cop hela året.
Minst problem av alla vp. Driftsäkrast. Ingen ned-isning. Fryser inte sönder vid strömavbrott som vissa L/V-vp.
Bäst livslängd av alla vp. L/L-vp har sämst, L/V-vp ligger nånstans mittemellan.
Håller värmen hela året. Du behöver aldrig fundera på att stödelda, med vare sig ved eller elpatron.

I början av den här tråden så ville du ha ett värmesystem som inte innebar extra arbete, sänkte dina värmekostnader, och ökade värdet på huset. Vi pratar här om ett äldre, och relativt dåligt isolerat i hus i Norrland, det är en "no brainer"! Bergvärme innebär inget extra arbete alls, sänker driftskostnaderna mest, och höjer värdet på huset mest. Låt inte snålheten, bedra visheten!
 
Redigerat:
Vad jag förstår är väl installationskostnaden för bergvärme ganska svår att uppskatta, då mycket beror på hur långt man har ner till berget? Priset på pump, rördragning och den installationen går väl att få rätt klart för sig innan, men om man har långt till berget kan den kostnaden väl dra iväg i princip hur långt som helst med fodderrör etc? Rätta mig gärna om jag har fel, då vi funderat på bergvärme, men är högst tveksamma då det troligen är långt ner till berg.
 
Orsaken till att jag vill ha en braskamin är inte för uppvärmningen. Jag tror att jag skrev det någonstans i tråden, men jag är inte säker. Jag vill ha en braskamin för trivselfaktorns skull, att den värmer lite extra de absolut kallaste vinterdagarna är bara ett plus.

Jag har inte bestämt mig för en luft/vatten, det är bara en av mina tusen funderingar som jag blev lite mer nyfiken på nu när jag fick information om att Mitsubishi klarar ner till -28

Någon skrev tidigare att jag verkar ha bestämt mig för att jag inte vill ha bergvärme och sen argumenterar utifrån det. Nu hittar jag inte igen den kommentaren men så är det inte heller. När jag först köpte huset bestämde jag mig för fjärrvärme, när det visade sig att det inte fanns att tillgå så bestämde jag mig för bergvärme. Efter att ha läst om bergvärme, pratat med folk som har bergvärme osv så känns det inte lika bra. Jag tror inte att bergvärme är något dåligt, tvärtom så tror jag att det är superbra men magkänslan säger nej av alla anledningar som jag har nämn här i tråden.

Jag har inte uteslutit bergvärme, luft/vatten eller något annat (förutom kanske elda pellets/ved, det är jävligt uteslutet). Jag försöker bara hitta en anledning eller ett argument till varför just jag och mitt hus ska ha en viss uppvärmning. För de människor som kan uppvärmning och har kunnat mycket om det länge är det kanske enkelt. Men jag köpte hus för 10mån sen och innan dess har jag aldrig någonsin behövt lägga en tanke på uppvärmning. Bara att äga en gräsklippare är en stor grej för mig.

Om jag ska lägga pengar på att byta ut värmesystemet så vill jag vara helt 100% säker på att jag valt rätt. Varesig jag skullebyta elpanna för 30.000:- eller borra bergvärme för 150.000:- så är det en stor utgift för ett hushåll med bara en inkomst och jag kan helt enkelt inte ångra mig i efterhand. :)
 
M
Förresten - du har ingen granne som har BV? Då skulle du kunna få ett hum om hur djupt man behöver borra.
Ska finnas någon hemsida för uppskattning om djup också, men minns inte vilken.


Det hade kanske hjälpt dig i ditt beslut!
 
Jumos skrev:
Vad jag förstår är väl installationskostnaden för bergvärme ganska svår att uppskatta, då mycket beror på hur långt man har ner till berget? Priset på pump, rördragning och den installationen går väl att få rätt klart för sig innan, men om man har långt till berget kan den kostnaden väl dra iväg i princip hur långt som helst med fodderrör etc? Rätta mig gärna om jag har fel, då vi funderat på bergvärme, men är högst tveksamma då det troligen är långt ner till berg.

Det finns två saker att ta hänsyn till om man skall borra. Om man har väldigt långt ned till berg (går åt mer foderör), och hur långt ned man har till grundvatten. Dessa kan dra upp kostnaden för borrhålet. Tyvärr så är vissa tomter lämpliga för bergvärme. I t ex skåne så är det inte bara priskillnaden som gör att bergvärme är mindre populärt, utan det är ofta inte ens praktiskt möjligt att borra.

Idag går det oftast att luska ut i förväg vad man kan förvänta sig innan man borrar. Som tidigare nämnts så kan man prata med grannar som borrat, ortens brunnsborrare har ofta lokalkännedom. Annars kan man tydligen höra med "Sveriges Geologiska Undersökning" http://www.sgu.se/
 
Nu är det väl så att den köldgräns som tillverkaren anger inte är så viktig. Om pumpen påstås klara -20 eller -28 spelar liksom inte så stor roll, den energi som finns att hämta i luften är rätt låg vid dessa temperaturer!
Jag har en Atec som det talas om ovan, den klarar att värma mitt hus på 160 kvadrat helt utan eltillskott ner till några minusgrander, sedan krävs det periodvis eltillskott.
så gränsen kan inte vara det viktiga. Jag tor att om man bor i Norrbotten så vill man inte ha luft/vatten.. Själv bor jag i Göteborg och där fungerar det utmärkt, det kallaste vi har är väl två dagar med -10 och två veckor under nollan per år. (nå ja, men det är inte mycket mer!)
 
Jag vet inte vad mina grannar har för uppvärmning. Min närmsta granne kör på pellets.

Jag läste lite om Mitsubishi luft/vatten som det länkades till och den ska enligt tillverkaren fungera ner till -28 och ska tydligen kunna arbeta med full effekt till -20. Den har gas i rören mellan inne/utedel istället för vatten.

Jag har hela tiden tänkt att när det står t.ex att den ska kunna fungera till -28 så är det så att det KAN fungera om man har tur men att den inte fungerar med speciellt bra effekt. Att tillverkaren bara anger det bästa värdet för att sälja och inte nämner att även om den fungerar vid t.ex -25 så är det så dålig effekt att man måste ha stödvärme.
Har jag fel?

Men eftersom mitsubishi garanterar att den ska fungera till -28 och klara full effekt till -20 så berättar de ju att pumpen ger mindre mellan 20-28 minusgrader. Törs man lita på att den har full effekt till -20? Eller är det helt enkelt så att den kanske har full effekt till -20 men energiförbukningen skenar vid typ -8

Nu spekulerar jag bara, men någon kanske kan hjälpa mig att klargöra detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.