Hej!

Bakgrund: Är 21 år och bor med min mamma i villa, och sen min far gick bort för två år sedan har jag själv fått ta tag i mycket gällande huset. Ekonomin är ganska knaper, och det brukar svida i plånboken när fakturan för fjärrvärmen kommer. Jag är nyfiken på om vi har en normal kostnad, eller om det faktiskt är någonting som är fel.

Huset är ett envånigt tegelhus med källare och inredd vind, byggt på 60-talet. På boende-planet har vi två sovrum, ett vardagsrum, ett litet badrum och ett kök.Vi har en kamin i vardagsrummet som vi försöker elda så mycket vi kan i, men eftersom vi båda jobbar heltid har vi svårt att utnyttja den effektivt.

Förra året låg fakturan låg på 5500kr för perioden 1 januari - 31 mars. Angiven förbrukad mängd är 5200 kWh.
För 1 oktober - 31 december förra året var fakturan 4400kr och 3900 kWh förbrukat.

Detta kanske egentligen inte är särskilt mycket med tanke på att det är för en 3-månadersperiod. Men det som gör oss förvånade är att vi i princip lever i konstant kyla, och alla element är mer eller mindre avstängda p.g.a ekonomin. Under en vinter skulle jag väl tippa på att vi har en medeltemperatur på 16-17 grader.
Hade vi haft varmt i huset hade jag förstått kostnaden, men nu är ju så inte fallet.

Nu fick vi fakturan för oktober månad, på 1200kr och 900 kWh. Kanske inte är en särskilt stor kostnad för de flesta, men för oss är det mycket. Speciellt när det känns som att vi inte ens använder elementen. Och nu det har ju inte ens hunnit bli kallt ute, jag oroar mig för hur mycket det kommer kosta i december till februari...

Jag har försökt komma på om det är något som drar upp priset, och det enda jag kan komma att tänka på är detta:

- Elementet på vår toalett (i stort sett det enda elementet som vi har på) rinner konstant när man har det på. Låter liksom som att det droppar inne i elementet. Kan detta vara boven?

- I vardagsrummet (där vi eldar i kamin) har vi även en kattlucka i dörren till altanen. Det är ju i stort sett ett stort hål i dörren med en 3 mm tjock plastlucka som enda avskiljare. Misstänker att denna kan dra en del kalluft? Samtidigt måste ju våra katter kunna gå ut...
Finns det någon smart lösning åt detta?

Tacksam för tips och råd
 
  • Gilla
jklaar81
  • Laddar…
Hej naikon,
vi bor också fortfarande i ett 60-talshus, och även om de är välskötta så drar de en hel del energi jämfört med ett nytt hus med bra standard. 1000 - 1500 KWh per kall månad låter inte så väldigt mycket, även om det såklart skulle bli ännu lite mer om ni inte eldar i kaminen och håller en mer bekväm temperatur inomhus.
 
Att det "rinner" i elementet är luft i elementet som du hör. Det kan du ta ur genom att på sidan av elementet försiktigt skruva på en fyrkantig skruv (skruva bara litegrann tills det börjar pysa). då pyser det ur luft och när luften är borta så kommer det komma vatten, då stänger du skruven ordentligt.
 
Tänk också på att varmvatten är dyrt att värma , ofta ligger det på stor del av uppvärmningskostnaden.
 
Kolla varmvattenberedarens börvärde. är det högre än 60 grader så kan du gott ställa ner det till 60 grader för att spara lite pengar, dock inte lägre då det finns risk för legionellabakterietillväxt då!

Har ni något rum ni inte använder alls så kan ni skruva ner temperaturen på det rummet.

Kom ihåg att stänga spjället till kaminen när den inte använda så att ni inte får kallras ifrån skorstenen.

Duscha istället för att bada sparar vatten och varmvatten.

Sätt perlatorer på alla blandare, kostar 20:- styck på typ bauhaus och minskar vattenåtgången.

Kolla lister runt fönster. Är några lister skadade? Är alla fönster ordentligt stängda? Drar det kallt någonstans? Tätlister till vindslucka, drar det runt den? tätlister runt ytterdörren? Kan du/ni montera lister runt kattluckan så att det inte drar in kalluft där?

Står det några stora möbler framför element? Försök att ha så fritt som möjligt framför element.

Kör inte köksfläkten i onödan, bara vid behov, där dras mycket värme ut.

Använd vattenkokare när ni skall koka vatten.

Tina mat ifrån frysen i kylskåpet, på så vis så hjälper den frysta maten att hålla temperaturen nere i kylen och kylen drar mindre energi.

Kör tvättmaskinen på 40 grader istället för 60 grader, det halverar nästan energiåtgången på ett tvättprogram.

Det finns många små saker som tillsammans bidrar till en hel del pengar om man bara ändrar sina rutiner.
 
  • Gilla
LinaW123 och 1 till
  • Laddar…
Du kan kolla med din fjärrvärmeleverantör om du kan få förbrukningssiffror bakåt i tiden för att se om det alltid sett ut på detta vis eller om det förändrats. Det är något du bör (skall?) få utan kostnad.

Om ni har varmvatten via fjärrvärmen (vilket jag misstänker), så bör det heller inte spela någon jättestor roll att skruva ner värdet då ni ändå reglerar vattentemperaturen på kranen. Visst är det dumt att köra för varmt vatten och det som "är kvar i röret" kommer ju vara en bortkastad summa pengar, men det skulle jag vilja säga är försumbart i sammanhanget.

Men för kaminen, så gäller att elda effektivt och stänga spjället när ni inte eldar.

Annars tycker jag inte att förbrukningen sticker ut så värst mycket. Möjligheten ni har är att elda mer om ni har tillgång till gratis ved. Annars är det inte jättemycket att spara kanske då det lär ligga en fast kostnad per månad för fjärrvärmen? Likaså korta duschar. Jag har inte räknat på det, men jag tror att jag duschar för en femma per dag under vintern vilket känns lite väl surt, men jag gillar att duscha varmt och länge dessvärre. Där finns mycket pengar att spara. Framförallt om det går att duscha på jobbet/gymmet istället.
 
Var tar kaminen sin tilluft någonstans ? Sitter det rör som den får tilluften från så är det bästa att den tar luft ifrån källare eller ännu bättre luft utifrån via ett isolerat rör med spjäll som går att stänga när man inte eldar.
Du kan även montera strypbrickor till dusch eller byta till ett duschmunstycke som är snålspolande, detta sparar både kall och varmvatten.
 
Huvudproblemet kommer du inte åt tyvärr.

Fjärrvärmeleverantörerna tar, med sin fasta avgift tillagd, ofta ett pris i paritet med eluppvärmning :(
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Jag tror att en rätt stor del av de kwh du ser på fakturorna är för varmvatten. Dvs. även om du stängde av alla radiatorer så blir kostnaden nästan lika stor som du ser nu.
 
Där vi bodde tidigare hade vi fjärrvärme. Det var en ständigt diskussion bland grannarna över att det var så dyrt.
Många installerade luftvärmeväxlare och kaminer för att spara in på fjärrvärmen men den största procenten av kostnaden ligger ändå på varmvattnet.
Många hade in servicetekniker för att trimma in systemet och det blev ofta bättre (mindre förbrukning) efter det, men det är förstås en kostnad det också...

Som redan sagt så är det varmvattnet som är största boven. Vi hade runt 2000 kr/månad i medeltal över vintermånaderna och kanske 1400 kr på sommar halvåret. Snålade då inte på värmen och är 4 personer i hushållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.