O
Tja... om man nämner solenergi så lär man själv ha ett eget intresse i den biten.... Jag tror att det dröjer länge innan solenergi kommer att vara något att räkna med...
 
G
Det är väl lättare att räkna hem solenergi i ett fjäärvärme när än som villaägare så det borde nog Växsjö kommun undersöka.
 
D
Problemet med solenergi på våra breddgrader (och kanske överallt?) är att det fungerar som bäst när det knappt finns något värmebehov och som sämst när behovet är som störst. Som luft/vatten-värmepumpar men än värre. Ett antal entusiaster har nu skaffat solenergi med statliga bidrag (hmm... det är ju inte heller konkurrensneutralt eller hur?) men tror knappt det är något reellt alternativ för den större massan. Varför hörde man ingenting från solenergibranschen om snedvriden konkurrens när de byggde sina anläggningar med statliga bidrag???
 
Växjö bör ha stor erfarenhet av solenergi (termisk) genom de olika och tidiga försöken som utfördes i närbelägna Ingelstad. Läs gärna lite i rapporter därifrån, kanske kan intressera någon med mer gediget intresse i frågan.
 
O
Vattenfall erbjuder solenergi... Jag tror att min snabba helt oproffsiga uträkning helt baserad på deras mallar på hemsidan att det skulle nog ta runt 40år att hämta hem... Jag själv skulle gärna valt fjärrvärme om det finns... (så länge det inte är i Stockholm)
Solenergi kommer dröja väldigt länge innan det skulle bli ekonomiskt jämförbart alternativ... Det är inte så många soltimmar under vintern... Då jag förbrukar som mest el...
 
G
Tycker fjärrvärme är ett bra och enkelt allternativ, men kanske inte alltid så prisvärt.
Det borde göras någon kontroll av hur prissättningen sköts. Fick i höstas hem ett brev från min fjärvärme leverantör där de skriver.
"på grund av det rådande låga el priset, måste vi höja fjärrvärme priset"
Tack för den
 
D
gäst skrev:
"på grund av det rådande låga el priset, måste vi höja fjärrvärme priset"
Haha...:wow:

De menar kanske att de också tillverkar och säljer el i sina kraftvärmeverk och intäkterna från elleveranserna har minskat pga de låga elpriserna. Men onekligen låter det ju som om de alltid kan hitta en anledning till att höja priserna. Fast här sänkte de fjärrvärmepriset från 2015 till 2016 och för att par/tre år sedan lät de priset vara oförändrat (till min stora förtret då jag tecknat bundet fjärrvärmeprisavtal).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.