Jag undrar om någon har koll på vad det skulle kosta att riva en gammal gård, bostadshus plus en lada. Huset är snart 200 år och totalt orenoveringsbart, bygga nytt är det enda alternativet. Vad kostar en container med blandat avfall och hur många går det åt, mellan tummen och pekfingret? 10, 25 eller 100? Jag har ingen aning. Om man lejer bort allt, klarar man sig på 300 000 kr? Dumma frågor men jag har inte en susning så nu står mitt hopp till någon som rivit förr. Ett alternativ är att köpa en gammal grävmaskin och köra själv och bara betala för hämtning och tömning av containers. Måste man ha förarbevis på sin egna gård?
 
Vi lät brandkåren elda upp vårt uthus, en vinkelbyggd ladugård med lada, ganska stort alltså.

Först knuffades huset omkull och takplåten plockades bort av två gubbar med stor traktor.
Sen eldades allt upp. Eftersom det inte var rensat invändigt först pga av rasrisk, så var det ganska mycket skrot kvar när elden slocknat, men inte så mycket som man skulle kunna tro. Det kördes bort och marken slätades till.

Jag tror att allt kostade ca 40000:-. Vår byggmästare ordnade det. Vi var med och kollade elden.

/EB
 
Jag (grävkillar) har rivit 35 kvm sommarstuga, bebolig med toa mm samt 2 förråd, 1 litet garage och en lekstuga. Detta kostade 40 000 kr inkl miljöavgifter mm.

Sedan tillkom rivningslovet och rivningsplan för en mindre kostnad.

Du borde kunna klara dig undan 100 000 tycker jag.
 
brma skrev:
Huset är snart 200 år och totalt orenoveringsbart, bygga nytt är det enda alternativet.
Är lite nyfiken - hur dåligt är totalt orenoveringsbart? Har själv sett vackert renoverade hus som tidigare både har saknat tak och haft träd växande i sig(!).

Säger inte att det nödvändigtvis är så i ert fall, men oftast tror jag "det går inte att renovera" oftast egentligen betyder "vi tycker att det är för mycket jobb att renovera"...

Om det har kvar några historiska och kvalitativa kvaliteer kanske ni kan skänka bort det istället, mot att den som tar det monterar ner det? Snacka om att slå två flugor...
 
Sara, tro mig det är inget att ha. Om det hade haft en fin stomme av timmer eller sten kunde man behållt ytterväggarna och rensat resten men det finns inget av värde. Jag lägger hellre tid och pengar på att bygga ett nytt i samma stil fast på en annan plats på tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.