Kontakta en advokat med din fråga! 30% låter mycket och borde kunna leda till prissänkning - men omständigheterna i affären avgör! Kolla med villaägarförbundet, dom ger gratisråd om du är medlem. www.villariks.se
 
Det är inte så att husets biytor gjorts om till bostadsytor tidigare?

Kanske lite offtopic ;)
En kompis/kollega vann budgivning på ett hus som i prospekt och kontrakt uppgavs ha ca155 m2 boyta. Vid kontroll av en nyligen genomförd ombyggnad innan tillträde visade det sig att ombyggnaden saknade bygglov samt var undermåligt utförd.

Detta hus hade vid försäljningen egentligen en boyta om 125 m2 samt ett vidhängande garage/förråd om 30 m2 som var ombyggt till 2 sovrum. Då denna ombyggnad saknade bygglov samt att isoleringen inte var tjock nog för att utrymmet skulle kunna klassas som bostadsyta, blev kompromissen den att säljaren tvingades bygga om allt så det uppfyllde kraven för bostadsutrymmen samt betala straffavgift för bygglovet som inte fanns vid den ursprungliga ombyggnaden.
 
Den boyta som angivits i köpekontraktet får diffa på +- 10% mot verkligheten.
30% är helt oacceptabelt helt enkelt.
Låt en yrkesman mäta upp boarean, ring tex anticimex, så du får det hela på papper utav en oberoende part.
Ring upp mäklaren och påtala felet. Kräv ordentlig sänkning av köpeskillingen. Kräv 30%.
Är inte säljaren/mäklaren tillmötesgående,
vänd dig till en advokat.
Du kommer få köpeskillingen sänkt en hel del, bara du kan påvisa att dessa % som saknas i boyta är utav stor vikt för dig.
Lycka till.
 
Vi har ett liknande problem fast tvärtom. Vårt hus såldes till oss som 90 kvm men köparen innan oss hade köpt det som 105 kvm. Nyss byggde vi ut 60 kvm och då blev huset plötsligt 180 kvm :surprised: enligt en värderingsman! Kan det vara virket som sväller tror ni? ::)
 
Trist att man inte kan lita på någon nuförtiden
Hmm, hur gör du den logiska slutledningen från att en person har lurats, till att alla luras?

Tråkigt dock det ni har råkat ut för :(
 
Vid en husaffär så är det väl en ganska sund inställning att inte lita på vare sig säljare eller mäklare. Även om de flesta säljare är ärliga och någon enstaka mäklare är ärlig, så blir ju de ekonomiska konsekvenserna av att bli lurad omöjligt höga.

När man gör en affär av en storlek där man inte har råd att bli lurad, så måste man ju på alla sätt försöka skydda sig. Ett sätt att minska risken är ju att aldrig lita på något som mäklare och säljare påstår, utan kontrollera precis allt.
 
Mitt uttalande var mer ämnat som en åsikt om dagens samhällsklimat. Jag anser att folk generellt är mer egoistiska idag än för 10-20 år sedan.
Japp, jag håller med... :/

Men egentligen skulle jag nog vilja säga att folk framförallt är mer kortsiktigt egoistiska nu.

Det handlar så ofta om vad man vinner nu på en gång på ett visst beteende. Egoism är inte farligt i sig om man är långsiktig, för på lång sikt så sammanfaller det som är bäst för en själv med vad som är bäst för andra. Tålamod, tolerans och perspektiv skulle det nog behövas mer av, tror jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.