Hej!

Vi tänkte fräscha upp våtutrymmet där det iaf tillsvidare skall finnas tvättmaskin/torktumlare/duschkabin/toa/handfat. En total renovering tänkte vi göra om cirka fem år eller så, så vi vill lägga den aktuella "renoveringen" på en lagom nivå.

Varmvattnet kommer in i ett 22 mm kopparrör, så det är inga problem.

Kallvattnet däremot kommer in i ett järnrör (tror det är 32 eller 34 mm). På denna sitter en del mer eller mindre tveksamma förgreningar till toa, tvättmaskin, dusch och handfat. Skulle gärna göra om dessa.

Tänkte först att det skulle vara smidigast att kapa röret och lämna kvar cirka 20 cm och låta en rörmokare hårdlöda (eller motsvarande) en koppling som sedan kan byggas vidare med moderna kopparrör. Då kunde jag även passa på att lägga in nya våtrumsmattan när rören är borttagna.

Har kollat med lokala rörfirman, men dom säger att det är tveksamt att de kan göra något åt detta. Samtidigt hör jag från andra håll att det kanske borde gå att få gjort...

Någon kunnig som kan tipsa mig om hur jag bör göra?

Tack på förhand!
Klas
 
klabban skrev:
Tänkte först att det skulle vara smidigast att kapa röret och lämna kvar cirka 20 cm och låta en rörmokare hårdlöda (eller motsvarande) en koppling som sedan kan byggas vidare med moderna kopparrör. Då kunde jag även passa på att lägga in nya våtrumsmattan när rören är borttagna.

Har kollat med lokala rörfirman, men dom säger att det är tveksamt att de kan göra något åt detta. Samtidigt hör jag från andra håll att det kanske borde gå att få gjort...

Tack på förhand!
Klas

Ursäkta men om din lokala rörfirma inte fixar detta, vad kan de då fixa? (Kaffe?)
Mät med skjutmått på röret och gå till exempelvis sigro och inhandla en, citat: "Reparationskoppling Frese
Med klämringskoppling och utvändig el. invändig gänga.
Används när du skall skarva ett bef. stål/järnrör med ett nytt kopparör, t.ex. gammal vattenstam.".

Fast då måste du ha tillgång till gängklocka. Fast det kanske någon riktigt rörmokare har...

(Ursäkta min attityd, men vissa VVS-killar, eller andra yrkesmän, vet mycket väl sakerna som nu att det går. Men vill vara lite överlägset till attityden, det retar mig ibland.)
 
Nu var väl frågan om de kunde hård löda galvröret?
Det går inte.Så vad jag förstår så svarade de bara på frågan.Får så många konstiga frågor av vilsna "fixar svenssons" när man är på vvs grossisterna.
Ett exempel var igår.Kommer inspringandes på grossisten stressad som ***.Hade stängt av vattnet till ett stort skolkök när jag insåg att grossisten hade levererat för få kopplingar.

Kostymklädd man: Ursäkta kan du hjälpa mig?
Stressad röris:Har tyvärr inte tid.Kan du inte fråga i kassan?
Kostymklädd man:Men de visste inte.Det går snabbt.
Stressad röris: Ok kör.
Kostymklädd man: Det är så att jag ska koppla en blandare i köket.Så jag behöver en koppling.Ena röret som kommer upp ur golvet är 27 eller 28mm.
Och det andra är 15,2mm,tror jag.
Stressad röris: Ok 15,2 mm finns inte.Vad är det för material på röret?
Kosytmklädd man:Metall.
Stressad röris:Metall?
Irriterad kosymklädd man:Ja metall!
Frustrerad röris:Är det koppar så är det 15 eller 16mm.
Är huset gamalt?
Irriterad och dryg kostymklädd man:Från 46.Kan du inte dimesionerna på rör du är väl röris?
En stressd röris som försöker behärska sig: Jo men du är inte direkt hjälpsam.46 då är det förmodligen 16mm,svårt att säga.Är det andra röret koppar?
Dryg kostymklädd man: Inte vet jag......metall?
Suckande röris men fortfarande hjälpsam:Förmodligen är det galvrör.Om det är 27mm så är det galvrör.Är det 28mm är det koppar.Du får åka hem och kolla igen.
Dryg och ilsken kostymklädd man: Är du helt inkompetent !? Tänk om jag hade så talanglösa idioter som anställda.Då skulle vi inte ha några kunder!
Arg röris:Äh jag har inte tid med dig.
Kosymklädd man skrikandes efter argsint röris:Jag ska aldrig använda din firma.
Röris så ilsken att han glömmer handla:Vi går nog i konkurs.
 
Eller motsvarande tycker jag låter som det inkluderar det mesta bara det blir gjort. Och ett svar på en sådan fråga med att det inte går tycker jag talar för sig själv.

Men din kille tycker jag gjorde helt rätt, det finns alla typer.

----
-Kan jag ändra på det här. Så att det blir kopparrör efter järnröret. tänkte passa på att byta nu när vi fixar badrummet. Kan man löda dit en koppling?

-Nej, det går inte att fixa.
----

(Jag har 22mm järnrör, även om de inte finns.)
 
Jag har en klämkoppling från 34mm galv till 22mm cu på inkommande vatten i mitt pannrum, inköpt på DAHL för 1 år sedan. Den ser ut som en vanlig klämkoppling fast klämringen mot galvröret är i blå plast.(Jag har även en ny klämkoppling 34 galv till 35 cu liggandes på hyllan i källaren).Att inte din lokala rörfirma kan hjälpa dig är skandal,bojkotta dom snarast då de inte verkar fatta vad service betyder.
 
Tack för inputen!

Fick tag i en annan firma som inte trodde det skulle bli några problem.

De var hemma hos oss idag och kapade rören/monterade kulventiler. Ska precis åka hem och ta mig en titt på jobbet :) Järnröret var tydligen inte galvat vilket underlättade jobbet enligt rörisen. Cirka en timma tog jobbet.

Nu går det att bygga vidare med 15mm koppar :)

MVH
Klas
 
Hur är det med att skarva rör av olika typer av material? Bör inte övergången vara av något material som inte är elektriskt ledande, för att det inte ska rosta och ha sig vid övergången?

Jämför med båtar, där man har en offeranod av zink.
Fast det är ju förstås skillnad på vatten från ett reningsverk och salt/bräckt vatten som en båt går i. Frågan är hur halvdant vatten från en egen brunn är i det här fallet?
 
Just i gamla hus där det finns galvrör till kallvattnet så är det viktigt att ha koll på materialet när man skarvar.Mässing är materialet att föredra när man skarvar på koppar efter galv men då bara använda det invändigt.Lägger man mässingen utvändigt finns det risk att mässingen äter upp galven genom galvaniska strömmar.Det är också att föredra att inte gå från koppar till galv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.