Någon som har erfarenhet av ovan nämda produkt? Sågningar/hyllningar?

Verkar rätt smutt i mitt tycke, men jag skulle gärna vilja ha synpunkter från någon som har lite erfarenhet av produkten innan jag själv klickar på "köp"-knappen...
 
Klicka INTE på köpknappen!
Det gjorde jag... skickade tillbaka skiten efter lite tester.

1. Hårddiskarna blir hur varma som helst, Om jylningen ska fungera måste du förmodligen skjuta luft på manicken utifrån.

2. Eget filsystem som kräver klientprogramvara.

3. Jag speglade två diskar och manicken lyckades dribbla bort all data. Det var omöjligt att se mer än 3MB av mina 200GB-diskar.
 
Ser man där - det lönar sig att fråga efter andras åsikter. Jag var nästan såld på produkten så det var ju tur att du lyfte ett varnande finger!

Tackar!
 
Said skrev:
Hej

Kollade också på produkten, men blev mer intresserad av denna istället:

[länk]

Finns med större eller mindre hårddiskar.

Har inte köpt den än så några erfarenheter har jag inte.

Said
Dessa är betydligt stabilare. Rejäla grejer. Säljer själv sådana till kräsen grafisk bransch. Tyvärr vill man helst sälja riktig server, därför undviker man att prata om dessa. ;)
 
Har en av dessa.
Innan FW uppdateringen kom så var den rätt så varm, nu är den behagligare.
Den stora nackdelen tycker jag istället är att det enbart finns Windows-stöd. Dessutom krävs det specifik mjukvaro (någon slags HAL driver) för att mappa upp driven.

Har min enbart till backup, så när den inte används så är den avstängd. Är annars lite enerverande eftersom vissa program typ adobe photoshop, total commander, mfl gör en slags heartbeat kontroll mot mappade drivar med jämna mellanrum. Eftersom diskarna spinner ner efter en viss tid så upplevs dessa "heartbeat kontroller" som att datorn hänger sig för ett par sekunder.

D-Link har kommit ut med en motsvarande burk som är lovsjungen i en hel del artiklar på sistone.
 
karmajoyst skrev:
Har en av dessa.
Innan FW uppdateringen kom så var den rätt så varm, nu är den behagligare.
Den stora nackdelen tycker jag istället är att det enbart finns Windows-stöd. Dessutom krävs det specifik mjukvaro (någon slags HAL driver) för att mappa upp driven.

Har min enbart till backup, så när den inte används så är den avstängd. Är annars lite enerverande eftersom vissa program typ adobe photoshop, total commander, mfl gör en slags heartbeat kontroll mot mappade drivar med jämna mellanrum. Eftersom diskarna spinner ner efter en viss tid så upplevs dessa "heartbeat kontroller" som att datorn hänger sig för ett par sekunder.

D-Link har kommit ut med en motsvarande burk som är lovsjungen i en hel del artiklar på sistone.
Är det denna du menar så verkar den mycket intressant.
http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010099690&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5747


 
Smokehead skrev:
Är det denna du menar så verkar den mycket intressant.
[länk]
Jag installerade en D-link hemma tidigare i veckan så jag har inga uttömmande recensioner att ge ännu:

+ Tysta fläktar
+ Kan konfigureras för RAID (stripe eller mirror) om man sätter i två diskar
- Har inte fått printservern att funka, men det kan ju lika gärna vara min skrivare eller dess drivrutiner som krånglar

Jag har den mappad som en nätverksenhet i Windows och det följer med någon form av backupmjukvara som jag inte testat ännu.
 
Eftersom Netgear är en SAN-lösning och de andra två NAS-lösningar så är de ju inte direkt jämförbara. När det gäller SAN så monterar man enheten som en fysisk disk i operativsystemet och det kräver drivrutiner. När det gäller NAS så delas innehållet ut via standardprotokoll som SMB, NFS m.fl. och mappas sedan upp i operativsystemet som en nätverksenhet. Skulle tro att de flesta hemmaanvändare finner NAS mer användbart och lättare att använda än SAN.
 
Instämmer.

Sen kommer alltid en tråkig faktor med prylar som kräver drivrutiner, kommer det nya drivrutiner till nästa operativsystem man vill använda eller blir prylen värdelös då?

Nätverksprotokollen brukar vara betydligt stabilare över längre tider
 
ullberg
Lyfter en gammal tråd om en (i mina ögon) riktig skitprodukt. Jag undrar om det är någon som har en sådan till salu för en billig penning. Jag har nämligen en trasig (99% på att det är själva enheten och inte diskarna) och för att få ut den lilla information som jag inte också hade sparat på annat håll skulle jag behöva en fungerande (om nu någon lyckats hålla liv i den så länge)

/U
 
ullberg skrev:
Lyfter en gammal tråd om en (i mina ögon) riktig skitprodukt. Jag undrar om det är någon som har en sådan till salu för en billig penning. Jag har nämligen en trasig (99% på att det är själva enheten och inte diskarna) och för att få ut den lilla information som jag inte också hade sparat på annat håll skulle jag behöva en fungerande (om nu någon lyckats hålla liv i den så länge)

/U

Jag har en faktiskt och använder den sporadiskt ibland. Dock är det som du säger en skitprodukt.
Har inget större behov av den - jag skickar dig ett PM !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.