Donald-Duck skrev:
Det jag menar är att om dosan är monterad för långt in, innanför gipset, och du fäster ett uttag på utsidan av gipset med hjälp av fästskruvarna så tror jag snarare att du skulle deformera uttaget eller dra gängpaj i fästringen innan fästringen lossnar från dosan om du tar i.

Men det är möjligt att dosskruvarna är för långa så att de tar i botten på dosan och därmed pressat ut fästringen. Men borde de då inte skruvarna bara borrat hål i botten av dosan istället?
Jo om de är vassa då blir det hål men de verkar vara kapade så att de inte slår hål i dosan, bild


image.jpg
 
Ang. Rör eller slang i väggen: är det inte så nu för tiden att det är tillåtet att lägga kabeln löst i väggen? Och då kortaste väg? Kanske är förklaringen till avsaknad av synligt rör/slang?
 
Redigerat:
tommib
Frankesson skrev:
Ang. Rör eller slang i väggen: är det inte så nu för tiden att det är tillåtet att lägga kabeln löst i väggen? Och då kortaste väg? Kanske är förklaringen till avsaknad av synligt rör/slang?
Det är tillåtet, men det där är enkelledare och inte kabel. Dessutom ska kabeln i så fall vara dragavlastad i dosorna.
 
Ok, så är det. Men om det är som vissa antytt, att det inte är korrekt utfört så kan det vara trådarna från en EKRK man ser och att avlastningen "glömts bort"? Bara en tanke...
 
RoBo skrev:
Tror inte det har så mycket med hur man använt dosfräsen. Utan att det är dåliga dosor. Billigt! tråkigt när entreprenörer använder skit. Arbetare österifrån ?
Nix - svensk byggfirma med svenska elektriker.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Matstj skrev:
Jo om de är vassa då blir det hål men de verkar vara kapade så att de inte slår hål i dosan, bild


[bild]
Jag vet inte hur det är för alla andra fabrikat, men när jag monterar dosskruvar i Elkos och Schneiders dosor så är skruvspetsarna något tillplattade redan i fabriken. :)
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
Tack för alla bra svar. Det är verkligen intressant att lära sig om de här grejerna! Lite synd kontext att göra det i, men ändå :).

Jag har tagit lite fler bilder.

dubbeluttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dosa-framifrån.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vinkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag känner själv att avdragarteorin känns väldigt trolig. Det är alltså så att dosan egentligen ska sitta i linje med gipset? Är det också så att skruvarna ska dra uttaget mot dosan, så att dosan och uttaget låses mot varandra mekaniskt?

Om det här problemet är genomgående i huset, så förklarar det ju alla konstigheter vi upplevt. Jag tror det finns 2 sorters felaktiga eluttag i huset:

1: De där man skruvat skruvarna för hårt. Då fungerar skruvarna och uttaget som avdragare för ringen och denna dras då delvis ut ur sitt spår så att uttaget sitter löst och ramlar ut.
2: De där skruvarna dragits för löst. Här pressas inte uttaget mot väggen tillräckligt hårt för att det ska nypa, och det gör att uttaget går att rucka på med handen. Det sitter inte mekaniskt fixerat på något bra sätt, utan hänger bara lite löst i skruvarna, så att skruvarna är det som tar upp sidkrafter när man ruckar uttaget höger/vänster och upp/ner.

I vanliga fall gissar jag att ringen inte kan dras ur sitt spår, för uttaget ligger an dikt mot ringen? Då kan man dra skruvarna så hårt att uttaget fixeras på ett bra sätt.
 
För övrigt kan jag tillägga att skruvarna inte är så långa att de riskerar att gå i botten på dosan. Det är närmare 1 cm marginal. Men jag håller med om att de ser väldigt vådligt långa ut på bilderna!
 
Kan du inte skruva bort plasten på uttaget jämte så får vi se hur den dosan sitter. rätt eller fel
 
Hmm, jo jag är lite nyfiken. Men jag vill helst inte pilla nåt med elen alls. Dels för att jag inte är elektriker och inte riktigt vet var min kunskap slutar :), men också för att jag inte vill att entreprenören ska kunna säga att jag förvärrat saker genom att försökt avhjälpa felen själv.
 
Snickaren har inte använt rätt hålsåg. En 70-fräs är 75 mm i diameter och borrar utanför dosan. Det ser ut som dosfräsen har borrat PÅ dosan och därmed skavt bort plasten så dosringen har släppt.
 
  • Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hmm.... varför kommer ledarna in genom ett hål i sidan av dosan? Det ser inte ut att vara en stuts utan bara ett hål karvat i sidan på dosan. Man börjar ju undra lite hur det ser ut innanför...
Tycker mig se samma ... sen är dom där jävla villa dosorna värdelösa speciellt med gammal ring ala 1970.. tycker Schneider är kanon .. man kan bygga på eller flytta dom hur man vill ..
 
Tråden är drygt 3 år gammal... ;)
 
Müssli Müssli skrev:
Tråden är drygt 3 år gammal... ;)
Japp jag såg det sen och åter igen så inser jag mitt brott efteråt ... men dom kommer upp som nya ibland ... jag fattar inte ...
Men hur gick det för dosmannen
 
  • Haha
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
några år senare :D

ingen som ser att dosan sitter för långt in och dom har inte använt distansringar
då vill ju skruven dra ut ringen från dosan
sen får den hjälp när någon rycker ut kontakten utan att hålla i uttaget
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.