Kan en firma som sysslar med bergvärme mäta upp effekt på ett gammalt borrhål? Frågan ställer jag för att vi får dålig värme på våran bergvärmeanläggning som är 16-17 år gammal. Troligtvis är det enbart borrat 100-130 m och det går inte att kolla då ägaren som borrade hålet inte anmält det till kommunen. Sen är förmodligen pumpen väldigt snålställd vilket visar sig genom att anläggningen knappt går vid temperaturer varmare än -8 grader.
Det är ju ingen idé att byta värmepump om hålet inte räcker till och gör det inte det så sätter jag in annan uppvärmning istället för att borra nytt hål.
 
  • Gilla
nbd69
  • Laddar…
Det skulle kanske kunna gå att komplettera med en slinga jordvärme?
På en modern pump så kan man se temperaturen på ut och ingående till hål/ slinga och på såvis iaf se hur mycket tempen ökar efter svängen ner i hålet.
Går inte det på din pump så kanske det går att sätta dit mätare?

Om du blir nå klokare av att se tempen där vet jag inte :)
 
  • Gilla
Pappyros och 1 till
  • Laddar…
Börja med att sätta BV till fabriksinställning, byt alla smutsfilter, lufta elementen, kolla om circpumpen går. Producerar BV varmvatten?
 
Kolla brine tempen med en vanlig termometer så vet du. Om inte vp går vid varmare än -8 är nått knas hur värms huset då ?
 
Vi hade problem när vi flyttade in i huset tidigare i år. upptäckte att pumpen visade helt fel temp ute. Detta gjorde att den trodde att vi hade 18 grader ute när det i själva verket var runt nollan och därmed inte skickade ut någon värme på elementen. Detta åtgärdades genom att göra rent utomhusgivaren.

Kanske kan vara något att kolla på om den inte skickar ut värme..?
 
  • Gilla
Pappyros
  • Laddar…
Det går inte att mäta så särskilt enkelt. Det bästa sättet är att mäta in- och utgående köldbärare kontinuerligt över hela uppvärmningssäsongen, och sedan framåt försommaren analysera resultatet. Även om borrhålet ibland är för kort så går det i de allra flesta fall att kompensera med aningen mer tillskott, alternativt att gräva till något hundratal meter jordvärmeslang. Att installera annan uppvärmning verkar inte särskilt klokt.

Vad innebär det att du får "dålig värme"? Ett hål som är för snålt tilltaget och/eller effektuttaget för stort visar sig genom att borrhålet fryser i slutet av säsongen. Det är knappast troligt att du ens kan märka av ett för kort hål såhär tidigt på säsongen. Min gissning är att din värmepump är felaktigt inställd, eller att termometrarna visar fel.
 
Tack för alla svar.
"Term" med dålig värme menar jag att cirkulationspumpen inte startar förrän vid några minusgraders utetemperatur. Oftast är lampan som indikerar att cirkulationspumpen är igång släckt och ibland blinkar den grönt. När den väl går igång så slår elpatronen in alltför ofta enligt mig. Då elpatronen inte är igång går tempen upp till max 35 grader ut i elementen och med elpatron upp till 50-55 grader.
Nu har jag installerat en luft/luft pump i källarvåningen som lyft både värme och luftkvalitet där nere rejält.
 
Om inte cp går hela tiden är nånting fel den ska gå hela tiden. Om du får 35 grader med vp men hela 50-55 grader med elpatron är det också nått knas för så många grader ska inte elpatron orka lyfta värmen.
 
Om CP inte går rätt kan det ju vara lätt för elpatronen att höja temperaturen mycket då det vid lågt flödet endast skall värmas lite vatten. Men jag röstar också för total återställning av inställningar först.
 
Men då bör kompressorn också orka höja tempen högre än 35 grader nånting är i alla fall fel och det beror inte på borran.
 
Allt verkar ju tokigt, nu ska det inte behövas med 55 grader till elementen, termostater ska stå öppna, inte reglera värmen.
Om hålet räcker ser man ju på temperaturen framåt våren och hur det återhämtar sig under sommaren.

Protte
 
Precis, köp en digital utomhustermometer och tejpa fast sätt utomhusgivaren på inkommande slang från borrhålet (det är den som är varmast av de två). Om temperaturen inte går under någon enstaka minusgrad så är borrhålet OK, men det är först i slutet av uppvärmningssäsongen som borrhålet blir som kallast när det fått leverera energi hela vintern.

Med tanke på åldern på pumpen så närmar den sig slutet på sin livslängd, så du bör oavsett ha med ett byte inom några år i dina kalkyler. Har du tur så håller den längre naturligtvis :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.