Hej
Jag behöver lite råd.
Vi har ett hus som drar för mycket el.
Huset är nybyggt och värms med frånluftsvärmeväxling och elvärmare. Dessutom har vi värmegrund.
För komfort har vi elgolvvärme och en braskamin.
Huset ligger vid Mälaren, och det finns en viltåker bredvid. Däremot saknar vi bra berg. (Det finns sprucket berg).
I huset har vi installerat en 300-liters VV-beredare.
Dessutom är huset ihopbyggt med en gammal timmerstuga.
Huset är ofta utkylt, och det vore skönt att kunna ha minst 18-19 grader året om, utan driftkostnad.

Jag funderar så här:
Installera VP med sjö- eller ytjordvärme.
Dra värmegolvsslang under spånskivan i bottenbjälklaget (vi har ingen isolering eftersom det är varmgrund.)
Dra in en värmestam till gamla huset och montera vattenradiatorer. (4-5 st)
Värma upp varmvattnet...

Men frågor som dyker upp är ju:
Är det värt installationen?
Dvs vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret?

kan man dra värmegolvslang så, utan att det börjar brinna, eller andra hemskheter?
(Jag struntar i värmefördelning och värmeförluster. Fördelningen är ointressant eftersom det är luften jag vill värma (och kan stötta med elvärmeslingorna). Även värmeförlusterna är ointressanta, eftersom de värmer varmgrunden. Från denna tas tilluften genom galler i golvsocklarna.)

Kan man på ett enkelt sätt koppla in den befintliga VV-beredaren?


Jag vet att ni kan sånt här, så kom igen nu MathiasS, Karl XII med flera.
Visa er på styva linan!
Först att svara konstruktivt får en trevlig middag, helt på egen bekostnad! ;D
 
Huset är ofta utkylt, och det vore skönt att kunna ha minst 18-19 grader året om, utan driftkostnad.
Jag har ju naturligtvis en färdig lösning för det där, men skulle jag avslöja hemligheten här kanske jag inte blir så snuskigt rik som jag tänkt mig... ;D


Skämt åsido - det är klart att det kostar pengar att värma huset till 18-19 grader året runt....
Vad vi får fundera runt är ju att göra det så billigt som möjligt med befintlig utrustning. En värmeväxlare är ju en god start.

Det är som du säger, en sjövärmeanläggning är det mest ekonomiska om man ser till driftskostnaden - om du får lägga sjöslang. Får du det kan ju installationen bli ganska billig eftersom du slipper att borra.
Det skulle egentligen räcka med en liten rackare till pump som bara tar uppvärmningen - så låter du varmvattnet löpa separat via varmvattemberedaren.

Eftersom du har ett TEEG-hus vill du ha ut värmen i grunden för att få fart på ventilation och värmefördelning.
Vad sägs om en liten 4 kwh värmepump kopplad till en radiatorslinga som ligger i grunden på den nya delen och har möjlighet till påkoppling av radiatorer i den gamla delen?

Då skulle du klara dig med en värmepump för ca 25000 (Nibe 1115 4kwh från www.varmepump.biz), 3-400 meter slang ner i sjön (kostar inte många spänn), radiatorer och installation. beroende på hur mycket du gör själv borde du kunna landa på...ja du. Svårt att säga. 35-45 tusen skulle jag tro.

Lönar det sig? Det beror på, du säger ju bara att huset drar "för mycket"...vad är den exakta siffran?

Nån mer som vill leka energikonsult? :)
 
Åååå
Leka med tankar och siffror!!!!
Det är det bästa jag vet!!!
Och jag glömde smileyn efter "...utan driftkostnad" :-[
Så den kommer nu.

;D

Vi drar ungefär 120 kwh/dygn när vi är där. (Under vintertid utan extremkyla).
Grunddriften ligger på runt 30, enligt mätningar. (Vanskligt förstås att veta vad som ingår).
Kvar alltså 90 kwh/dygn.
Kan det vara rimligt på 120 kvm?
Där 40 är ett torp utan värme, som ansluter mot tillbyggnaden med två otäta innerdörrar.

Säg att vi är där varje helg och hela julen, under kalla delen av året. (cirka 364 dagar... ;D ;D ;D)

Helger oktober tom april är 26 stycken (jul oräknad)
Jul är tre veckor.
Alltså 52+21=73 dagar.

70*90=3600. Dvs cirka 4000 kWh.
Och vi betalar 1 krona, knappt. (Och nej, vi kan inte byta...)

Så om du säger 40 000 kr.
Så svarar jag 10 år.
(Ändå rätt konservativt räknat. Vi har haft dagar som kryper upp mot 200 kWh.)

Plus att elpriserna knappast sjunker.

Appropå sjöslang så kan jag inte tillståndsbiten.
Men "vi" äger den delen av sjön. (Dvs svärfar äger). Så tillstånd från markägaren är inget problem.
Återstår gör naturligtvis kommunen. Men en miljö- och vattennämnd som motsätter sig energiinstallationer?
Då ringer jag DN!

Och Kalle...
Du är Kung!!!
 
jag fortsätter lite själv...

90 kWh/dygn i värme?

jag tror att vår värmare är på 4 kW.
Och golvvärmen tror jag är på 1 kW per styck. (3 st)

Plus att vi kör ett konvektorelement cirka 10 timmar per dygn. (1 kW).

4+1+1+1=7*24=168+10=178 kWh
Alltså inte helt orimligt med 90.
Värmen går inte dygnet runt, och vi stöttar med braskamin.

Så det kan nog hålla som teoretisk beräkning.

Det lutar åt en investering.
Inte minst för miljöns skull!
 
Jag svarar lite till själv.
I Strängnäs kommun skall man rådgöra med länsstyrelsen innan man påbörjar installation av ytvattenvärmesystem. Alltså inget totalförbud i alla fall...
 
Lysande!
Jag tror iofs att det är mycket svårare att få till ett tillstånd i en liten sjö än i Mälaren. :)
 
Jo, rimligen...
Men jag kan ändå tycka att man siktar fel om man underkänner lösningar som är relativt lite miljöpåverkande, eftersom det får till följd att man fortsätter elda olja eller ha direktverkande el.
Elen kommer ju som bekant från kolkraft i Polen...
Eller kärnkraft.
Jag är ingen kärnkraftmotståndare, men kan ändå känna en rädsla för att vi drar på oss en ryggsäck som vi får bära i tusentals och åter tusentals år.
Vad är det mot en slang på botten?

Och skall man vara sådan:
Vad gör trålar m.m. med våra havsbottnar?
En ekologi som är betydligt viktigare för planetens överlevnad?
Men skydda en liten insjö ni, gör det!
(Kasst argument, jag vet det. Det är bra att skydda, även om det vore bättre att skydda annat.)

Är det någon som kan förklara så att jag förstår bättre?
För jag kan inte fatta varför man skall förbjuda det överhuvudtaget?

Rådgöra? Absolut!
Se till att det blir säkert och bra? Det ställer jag upp på till 100%!
Men förbjuda? Konsekvensen, dear Watson, konsekvensen!

Se där!

En miljödebatt!! 8)
 
Nix - no offense med det låter som om du behöver ett litet fjärr eller timerstyrt system som sätter av och på värmen åt dig tills du kommer till sommarstugan. Varför skulle huset ta skada av att vara nedkylt? Vi har detta på sommarstugan och det funkar utmärkt. Sen vi bytte alla fönster till Velfac i somras har dessutom inomhustemperaturen/isoleringseffekten höjts markant. Det låter som dyra lösningar du diskuterar och beroende på hur mycket du är där får du överväga om det är värt mödan. Tror inte ert fina hus tar skada av lite kyla, dessutom kan man gå i fleece tills värmen kommit upp i behaglig nivå - snart är det också sommar!
 
Absolut sommar!

Jag är inte orolig för att huset skall skadas.
Och vi har ett IHC-system som går att fjärrstyra (snart).
Dessutom är ju svärfar styrbar, som du vet ;)
Så det skall inte behöva vara utkylt när vi kommer...

Men när vi drar ner värmen så får vi ju en uppstartskostnad. (Det är ju en rätt stor luftvolym). Vi märker när vi är där ett längre tag att förbrukningen sjunker något.
Dessutom är det ju ett avgörande värmeläckage in mot torpet. Nu håller vi iofs på med att åtgärda det genom att integrera kammaren i tillbyggnadens klimatskal. 200 isolering i bjälklaget uppåt ovanpå kammaren och bra dörrar mot sovrum och entré. Det löser nog en del av problemet.
Men vi skall ju värma torpet också så småningom. En kamin löser det till viss del, men inte helt.
Så då får vi slå på 3*1 kW till för fläktradiatorerna...

Och om det nu handlar om de 40' som KXII pratar om så tjänar vi snabbt? in det.

Och värdet i att en svinkall vinterkväll somna in framför TV:n medan brasan knäpper och långsamt värmer huset grad för grad, medan jag själv är inpackad i fleecefiltar fram till dess att jag kryper upp till sovrummet och gonar ner mig i sovsäcken...
Ovärderligt...

Men jag är ju installationsnörd, och föredrar engångkostnader före löpande kostnader.
Och dessutom har jag ett visst miljöfokus. Skadad av för mycket utbildning helt enkelt...
Men vi bygger ju inte Ebberöds bank.
Någon typ av ekonomi måste det finnas i bakgrunden.

Och offence?
Den dagen jag tar illa vid mig av konstruktiv kritik tar jag fram träfracken!
 
Ok behöver inte övertyga dig vad som är rätt för det gör du själv i dina resonemang - förutom att du kanske skulle satsa på att skriva böcker också.... ;)

Min fråga är varför ni inte gjorde denna energiberäkning redan från början?

Go for lake heat - det borde Tobbe gå med på :)
 
Jag VILL verkligen skriva en bok, märks det... :D
jag tror att Tobbe går med på det. Funderar på att sälja in det till dem också. De har ju ett större hus, med befintliga vattenradiatorer och oljeeldning.
Borde gå att räkna hem hur lätt som helst...

Vi gjorde ingen energiberäkning alls. Och dessutom behöver vi ju inte kasta ut något...
Värmebatteriet är bra att toppa med.
Värmeväxling av frånluft vill man ju ändå ha.
Och all installation är lätt att göra, eftersom vi kommer åt allt i grunden.
Och värmen skall ju ändå plockas ut där nere, så det blir väl någon fläktkonvektor, eller slang i slingor eller så.
Den enda eventuella malören är att vi får smyga upp en stam inne i tillbyggnaden upp till torpet, eftersom torpgrunden är återfylld.
Men den hamnar under en trappa, i ett hörn, mot en putsad mur. Så vitmålad lär den inte ens synas...

I vänsterhörnet längst bort i bild här menar jag:
040215-052.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.