Ja man blev medlem här också, efter att snokat runt lite i några år. Men nu har vi köpt ett större hus, och med dålig kännedom inom det elektriska kände jag att det var dags att bli medlem här.

Jag börjar bli klar med stora sovrummet, och ska ge mig på att byta ut elluttagen i rummet. Det är ojordade uttag från -74 som ska bytas ut till Gelias jordade. När jag tog ur själva kontakten ur dosan i väggen, såg jag att dom redan dragit en gulgrön jordkabel, ihoptvinnad med en "sån där röd skruvgrej". Jag ringde den ursprunglige ägaren, men han mindes inget om det här.

Det är ju lämpligt för min del att bara tvinna upp kablarna igen och koppla in dom, men varför finns jordkabeln ens där om den ändå inte är kopplad? Brukade man göra såhär förut?
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
tommib
Det är inte helt ovanligt att man har dragit fram jordledare åtminstone till första kopplingsdosan i varje grupp, även om det låter som att det i ditt fall är draget hela vägen. Det kanske är gjort i samband med att man renoverat elen i huset.

Hursomhelst är det ytterst viktigt att du, om du ska använda jordledaren, kontrollerar kontinuiteten hela vägen till elcentralens jordplint. Detta är inte något lämpligt hemmapul om man inte är väldigt säker på vad man gör. Överhuvudtaget kan det vara värt att påpeka att det du tänker göra är behörighetskrävande.
Du måste också beakta att man i ett rum inte får blanda jordat och ojordat, det är antingen eller som gäller.

Välkommen till forumet!
 
Det låter som man har vidarekopplat jorden till ett uttag med jord som troligtvis sitter utomhus. Jag har aldrig varit med om att man förberett med jord i alla dosor.
 
Misstänkte väl att man skulle titta lite extra noga på jordkabelns anslutningar. Elen är nog aldrig renoverad i huset, heller aldrig ombyggt mer än någon kamininstallation o dyl, därför tyckte jag att det var väldigt konstigt.

Tack för välkomnande och hjälp, det blir nog till att inhandla samtliga ljusknappar och uttag på entrévåningen och låta en elektrikare komma förbi en dag och koppla in alltihop direkt, då bör det inte kosta så mycket heller.
 
tommib
Ett tips är att handla från en butik på nätet. När du skriver Gelia antyder det att du handlar i någon byggbutik som inte har ett specifikt elsortiment, eller på Jula eller liknande. Gelia är inte något eget märke utan de säljer Eljo, Elko och säkert flera märken fast i styckförpackning.

elbutik.se, elot.se, elgrossisten.se mfl är sannolikt betydligt billigare än där du handlar nu.
 
Gällande fördragen men oanvänd jordtråd till vägg-/lamputtag. I vårt hus byggt -69/70 var det draget jordtråd till mer eller mindre alla vägg-/lamputtag.
I källaren var det jordade uttag i:
- pannrummet (taklampan ligger som andra kopplingspunkt efter elcentralen, taklampan i tvättstugan ligger innan).
- "mangelrummet (taklampan ligger direkt efter elcentralen)
- förråd 2st ligger på samma säkring som mangelrummet men två taklampor mellan (toa & förråd)
Uppe var det jordat i köket och det gick genom taklampan i köket
Garaget hade ett jordat uttag, egen grupp.

Samtidigt som jordade uttag monterades och kontinuitetsmättes så kollade jag upp exakt i vilken ordning allt kom i, skrev & ritade även ned det så att jag har det till framtida behov.
 
OCH ska du jorda vägguttagen måste du även byta lamputtagen till jordade, för som tommib skrev så får man inte blanda jordat och ojordat i samma rum.
 
Hör med elektrikern innan du handlar material. Dels KAN det vara svårt att hitta någon som kopplar in uttagen om du har handlat dem själv, dels behöver det inte bli dyrare om du ber om priser innan du köper.
Jag har låtit bli att koppla in grejer som kunden har köpt pga materialets kvalitet. Vissa uttag borde inte få säljas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.