Fick en idé häromdagen som kanske är knasig, men jag hör med er ändå. :) Jag ska renovera köket. Köksluckorna har lister men dessa tänkte jag ta bort. Vill dock ha lite mer liv i färgen än vad det blir med helt släta luckor, så jag undrar om man kan limma fast någon slags väv på köksluckorna och sedan måla? Tror ni det kan bli snyggt? Eller finns det någon annan spännande lösning att med färg för att få lite mer "liv" i luckorna?
 
Det kan nog bli snyggt med väv, men kanterna kan vara svåra att få bra så att de inte fransar sig. Där kanske behövs lister. Och det blir nog svårare att hålla rent.

Jag skulle personligen föredra någon form av mönster i stället, kanske svampning eller lasering för att få ett mer levande intryck och inte väv.

/EB
 
Jo, det bör ju vara lätt att hålla rent. Det jag är ute efter är en väldigt matt lite "ruggad" yta... fick inspiration från en målad vägg jag såg för rätt länge sedan, det var sand blandat i färgen tror jag. Det blev dock en väldigt sträv yta och jag gissar att den inte är helt lätt att torka av. Finns det någon färg eller annan teknik för att få den här effekten utan att ytan blir som sandpapper?
 
Maxal skrev:
Jo, det bör ju vara lätt att hålla rent. Det jag är ute efter är en väldigt matt lite "ruggad" yta...
Tyvärr tror jag inte alls på kombinationen matt och skrovlig/ruggad yta på köksluckorna :-/, det kan möjligen se OK ut i början men är helt omöjligt att hålla fräscht spec. om man väljer en vit/ljust tonad nyans.

Det kommer att se solkigt ut redan efter några veckor/månader.
Jag tycker du ska ta bort listerna från luckorna, spackla igen hålen och sedan måla själv alt. låta måla luckorna och varför inte med diskret laseringsteknik som "EB" föreslog om du vill ha lite liv i luckan, personligen tror jag mycket på den handmålade "looken" med tunna, tunna lager oljebaserad färg och helst enfärgat ;) det handmålade utseendet räcker tycker jag, blir ju betydligt livfullare än sprutmålat.
Håller, även när det gäller detta, på att göra dylikt jobb så klassiskt som möjligt och med så mycket omsorg i målningsarbete och finish som möjligt, för trots allt så är det ju inte superkul att börja om på nytt om man tröttnar på sitt "experiment" ;)
Var lite mer "vågad" när det gäller detaljer i övrigt som tex. kakel, knoppar/handtag, bänkskivor, blandare, fondtapet mm mm. så får du ändå ett starkt personligt kök.

//Christina.

*EDIT* Se på "swehjo's" sista bild i din tråd ang. renovering av gammal köksinredning- URSNYGGT målat, och alldeles tillräckligt med effekt med det handmålade, linoljefärgs-intrycket (enl. mig ;)) och betänk att det är en gammal köksinredning du ska måla, så varför inte låta den återuppstå i all sin forna prakt och glans ;)
Lägger in några bilder på olika exempel hur man totalt kan anpassa/välja stil på hela köket efter eget tycke och smak, med utgången i ganska lika köksluckor, dvs. handmålade utan några stora effekter, beroende på vilka detaljer man lägger till och stilen på dem (även om ett par av bilderna har "spegelluckor" men stilen i köket går ju lika bra med släta som på översta bilden) notera även att den understa bilden har svagt ljusgrå luckor ifall man inte gillar tonad vit ;).

 
Håller med byggimpert - ta inte väv på luckorna. Vi har precis rivit ner väv från vägg och tak (!) i vårt kök och den var inte särskilt fräsch, det lägger sig en massa skit i "håligheterna" i väven. I stället föreslår jag att du målar med möbellasyr så att ytan blir lite skiftande i färg.

En annan sak du skulle kunna göra om du vill ha gammal stil och inte helt släta luckor är att ge dem pärlspontsfinish. Antagligen skulle man kunna lämna in luckorna på nått snickeri och så fräser de spår i dem. Ett annat alternativ som man skulle kunna fundera på är att limma på panelskiva http://www.panelskivan.se/ (den är inte så tjock, 6mm) och spackla igen kanten.
 
Lite ot, men vilket OTROLIGT fint kakel det var på den mittersta bilden "byggimpert" skickade med! Nu bara måste jag ha ljust grön mosaik i köket... Jag sitter här och skissar för fullt på alla bra idéer man får från det här forumet! :D

Jo, ni har nog rätt. Jag skrotar idén med struktur på köksluckorna och målar dem istället. Har inte riktigt bestämt färg än mer än att jag vill ha ljusa luckor. Svagt gulvit/antikvit kanske, bara inte alldeles vitt. Skulle nog också vilja ha en diskret list på luckorna så de inte blir helt släta, ungefär som på bilden med det snygga kaklet. Borde inte vara så svårt?

Hittade också en snygg detalj på panelskivan.se som "mino" postade här ovan:

tbbrostpanel.jpg

En panel i den där gröna nyanen passar (åtminstone i mitt huvud) inte helt fel tillsammans med det gröna kaklet... :)
 
Maxal skrev:
Skulle nog också vilja ha en diskret list på luckorna så de inte blir helt släta, ungefär som på bilden med det snygga kaklet. Borde inte vara så svårt?
Du har helt rätt att det är kanonsnyggt med ramspegel på luckorna, dvs som på den mittersta bilden, dessvärre tror jag inte att det är helt enkelt att göra det själv så det blir riktigt snyggt MEN det beror naturligtvis på hur händig du är och vilken tillgång du har till maskiner ;)
Men du kan få ett utmärkt snyggt kök som kombinerar gammal och ny stil även med släta luckor, finishen på underarbete som spackling och slipning samt ffa själva målningen är dock avgörande för slutresultatet.
En "gräddvit" ton på köksnickerierna är mycket snyggt till den där grågröna tonen som mosaiken har, särskilt i kombination med förnicklade beslag och vitvaror i alu/rostfritt :)

En panel i den där gröna nyanen passar (åtminstone i mitt huvud) inte helt fel tillsammans med det gröna kaklet... :)
Kan bli kanonsnyggt, men kanske några nyanser ljusare och ända upp till taket, hellre ända upp och inte på alla väggar, ev. i kombination med en tapetklädd fondvägg, än upp på halva väggen runt om hela rummet, men det är ju en smaksak förstås ;).
Jag är själv väldigt förtjust i själva mixandet av gammalt och nytt :)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.