Håller med ovanstående skribent. Nu är det skillnad på där du bor och västkusten. Men jobbarkompisen kollade med mäklaren när han värderade om huset hur han såg på värmekälla. Svaret var entydligt, allt folk kollar på är bergvärme här. Sedan kan man diskutera om det borde vara så men så är det. Det hela mynnade ut i att de skulle höja värdet på sin villa med 200000:- med bergvärme. Med tanke på att luft/vatten offerten bara var 20000:- billigare än bergvärmeofferten var valet lätt. Särskilt med tanke på att bergvärmen också är effektivare än luft/vatten pumpen.
 
M
Jag är imponerad av ditt arbete, vet hur slitigt det är att bara ta hand om barn. Att sedan börja jobba och renovera när dem lagt sig är inte jätteroligt alla dagar!

Men jag tror som de flesta andra här, om du går och säger till din bank att du vill sänka din månatliga elförbrukning med 1000-1500:-/mån genom att installera en bergvärmepump så ser jag ingen anledning till att dem ska neka dig det länet.
I värsta fall kan du ju säga att du kan tänka dig att amortera hela besparingen varje månad under första året för att visa din välvilja.
 
Spetters skrev:
När jag sen blivit av med det kan jag låna till ett dyrare uppvärmningssystem och kommer antagligen att kunna sätta även det direkt i bottenlån och bo väldigt billigt.
Ursäkta, men om jag förstått dig rätt, så låter det där inte särskilt genomtänkt...

Så du tänker först "investera" i en halvtaskig nödlösning, som du redan nu vet blir överflödig/värdelös, för du tänker installera en riktig värmeanläggning om några år?

Jag har ingen orsak eller avsikt att vara otrevlig, men tyvärr så är det ordet "dumsnål" som osökt poppar upp i huvudet på mig.

Bit ihop, och ta kostanden för bergvärme-installation nu om det är praktiskt möjligt. Om inte, spara tills det går. Ett riktigt värmesystem är tråkigare, men viktigare, än de andra renoveringarna du håller på med.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Du kan förmodligen lägga bergvärmen helt i bottenlån eftersom det ökar värdet på huset.

Det verkar som att du bestämt dig för att bergvärme är en dålig investerig för dig sen argumenterar du från den känslan istället för att faktiskt göra en ekonomisk kalkyl vilket är galet enligt mig.
 
Just nu känns det som att jag är utsatt för ett dåligt skämt. Min panna gav upp i eftermiddag. Jag trodde först att det var en säkring som gått eftersom några uttag gett upp. Bytte den tillhörande säkringen och då blev belysningen i huset galet. Sonens pappa kom och hämtade honom precis i den vevan. Han är elektriker och konstaterade jordfel.

Jag snokade runt i huset och när jag nådde pannan så såg jag att den sjunkit 15 grader i temp (till 45) under eftermiddagen och nu blinkade både strömbrytaren till pannan och belysningen i samma rum. Uppenbarligen är det någon konstig koppling med elen.

Är detta ett tecken från ovan? Jag skulle inte ha skrivit att jag vill byta ut pannan.
 
D
Har du kollat huvudsäkringarna? Om en huvudsäkring går så kan belysning m.m. uppföra sig helskumt...
 
Alla säkringar är intakta. När jag provade slå av pannan på ström brytaren så försvann belysningen i hela källaren så det måste väl vara en felkoppling där eller något?
 
D
Tror nog du skall ta en bättre koll på huvudsäkringarna... har du full koll på var de sitter? Har du mätt upp dem så du är säker på att de funkar (det är inte alltid metallbrickan ramlar ur).
 
Ja jag vet vars de sitter. Jag äger inte mätinstrument. Ska jag prova byta de för säkerhets skull?

Jag ringde upp sonens far och berättade om min upptäckt och han sa att antagligen har en elpatron gått sönder och bränt en fas. Det är därför belysningen bråkar.
 
Y
Ifall en av dina troligen 3 faser/huvudsäkringar går sönder så kan det ge ovanligt beteende i huset. När du vrider på spisen så tänder sig någon taklampa osv. Eller bara allmänt att det fattas ström på flera ställen.

Gå dit där din elmätare sitter, där finner du dina huvudsäkringar. Kolla så dom är hela. Ifall det är en modern mätare med digitala siffror så kan man nog se det i displayen. "L1 L2 L3".

Oftast så lossar en plupp på toppen av säkringen, men det är inte alltid det syns om du inte tar ut den och pillar lite på den för se om den är lös.
 
Redigerat:
Provade ta ut alla huvudsäkringar en efter en men alla hade "pluppen" kvar trots att jag krafsade lite med nageln. Testade att byta dem trots detta och nu fungerar allt igen... Tror jag. Jag var alltså bara dramatiskt. Antagligen för att jag är så rädd att pannan ska ge upp att jag i näst intill hann börja skruva lös den och kasta ut den på gården....

Så jag tar tillbaka det där. Pannan tuffar på som vanligt, det var jag som var blåst och litade för mycket på plupparna.
 
Kan bara säga en sak, bergvärme. Gick själv från 28000kwh till 15000 kwh det sista med hushållsel, tonåringar 3 st så värmen gick nog ner från 27000 till 9000. 18000 kwh i besparing ger ca 20000 i minskad elräkning, nu, ev mer framöver.
Lån på 150000, kanske 3% ränta om hus är fullbelånat ger det 4500 i ränta, så med en amortering på 15000/år är besparing plus/minus noll första året sen kommer vinsten med början år 2.. På 10 år har du sparat allt mellan noll första året till 20.000 typ, sista året. en rak amortering och hyfsat låg ränta ger dej detta ca 10.000 i snitt om årets om jag nu inte tänker fel. Köp till en extra garanti på 10 år. Husets värde har också ökat med bergvärmen, även om pumpen är 15 år så är borrhålet där, vilket om 15 år säkert kostar massor mer än idag.
 
Y
Det är nog inte fel att köpa lite säkringar, ficklampa och en faspenna inför nästa gång.
Faspenna underlättar när man ska hitta trasiga säkringar. Man lägger den mot hållaren, ifall spetsen inte tänder sig så är den troligen trasig.

Sen kan du kika på vilken styrka dina huvudsäkringar har, ifall det är mer än 16 så hade jag nog klurat lite ifall du har onödigt stora säkringar = onödigt stora fasta kostnader för abonnemanget.

8873337454622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De här tre svettiga timmarna av googlande och hårslitande var förvisso i onödan då det bara va en huvudsäkring som gått trots att pluppen satt kvar. Jag får se det som en lärdom, det gav mig också ännu mer ångest över att pannan kan ge upp vid ett dåligt tillfälle. Nu måste jag fasen bestämma mig för vad jag ska ha för värmesystem. :(
 
Yrrol skrev:
Sen kan du kika på vilken styrka dina huvudsäkringar har, ifall det är mer än 16 så hade jag nog klurat lite ifall du har onödigt stora säkringar = onödigt stora fasta kostnader för abonnemanget.[bild]

Mina huvudsäkringar ligger på 20. Jag har ett sånt där gammalt skåp. Eller ja, tre skåp egentligen. Ett skåp för "vanliga säkringar", ett till på sidan om som de nog lagt till i efterhand och sen ett skåp med huvudsäkringar på andra sidan dörren.

Innan någon hinner skriva att jag ska byta ut det mot en ny elcentral så kan jag lika gärna klämma in att det också finns i tanken. Men det är mycket att göra och jag kan tyvärr inte göra allt samtidigt även om jag skulle vilja. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.