Har märkt att det börjar bli dags att byta ut den gamla källardörren (från -50talet)
dels så har den en stor ruta av enkelglas, handtaget går nästa 180 grader, och den är ranglig!

Vid lite närmare kontroll och mätning får jag ytterkarmens mått till 192 x 92cm

Kan detta vara en vanlig källardörr? Har letat länge på nätet utan att hitta något liknande,
förvisso kan man ju ta en 190x90 dörr, men även där börjar det bli svårt att hitta passande mått!

Vad jag är ute efter är en enkel vit dörr, slät insida, runt föster, samt "frästa horisontella spår" på utsidan, så utifrån sett ser det ut som om dörren är uppdelad i "tre delar", om jag gör mig förstådd? :)

Såg att Hemfint har en sådan dörr, men då skulle det kostar +2495kr för det exakta måttet,
så totalen skulle bli ca 8000kr för en källardörr, vilket känns lite blodigt..

Finns det någon bra och enkel lösning?
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Om du bestämt dig för att byta dörr, mät hellre HÅLETS mått än dörrens mått
 
MathiasS skrev:
Om du bestämt dig för att byta dörr, mät hellre HÅLETS mått än dörrens mått
I det här fallet är hålets mått synonymt med ytterkarmens mått, finns knappt spelrum utanför karmen! Därav problemet..
 
Hugo Åkerstedt skrev:
I det här fallet är hålets mått synonymt med ytterkarmens mått, finns knappt spelrum utanför karmen! Därav problemet..
Men vad är problemet om hålets mått är 92x192?
En vanlig standarddörr är 90x190.
 
AG A skrev:
Men vad är problemet om hålets mått är 92x192?
En vanlig standarddörr är 90x190.
Är standardmått på en ytterdörr 90x190?

Merparten jag sett har då varit 90/100 x 200/210

Det är som sagt en källarytterdörr!
 
Kan du inte tänka dig en annan modell istället t.ex MOA hos samma butik hemfint som du tittade på till priset 4970kr?
http://www.hemfint.se/ytterdorr-moa-med-klarglas

Edit: Tänk på att ibland bör det vara en högre tröskel i källaren.
 
Redigerat:
Tack för tipset, det där ser ju inte så dumt ut! :)

jag har alltså mätt "öppningen" där nuvarande dörr sitter, och då får jag måtten jag angett..

hur påverkas det av att jag bör ha en högre tröskel i källare?
tror inte nuvarande dörrtröskel är över 35mm i höjd nämligen
 
Tröskelhöjden hindrar fukt från att rinna in samt så blir dörrbladets frigångshöjd då högre över marken vilket kan vara bra om det samlas mycket smuts eller inte är helt plant.
Oftast går det bra med låg tröskel men ibland är det bra att gjuta lite under tröskeln så tröskeln kommer upp lite i höjd och det finns i regel plats för en liten höjning i befintligt uttag framför allt om uttaget är 192 i höjd.
Om tröskeln redan är tillräckligt förhöjd så behöver du inte göra något.
 
kan ju vara så att nuvarande tröskel redan står på en betongklack?

mäter jag på insidan av källaren så har jag ganska exakt 40mm från golv till tröskelns övre kant

antar att det borde fungera att köpa en 19x9 dörr och placera den direkt där nuvarande dörr står?
 
Ja det borde fungera utmärkt.
Om du redan har en tillräckligt hög "klack" så behöver du inte göra något.
Min erfarenhet är att nya dörrar i regel har lägre tröskel och finns platsen i ovankant så skadar det oftast inte att höja "klacken" lite, det är så tråkigt att i efterhand komma på att frigången borde varit lite högre när löv och snö samlas utanför.
Det är heller inte ovanligt att den gamla "klacken" behöver repareras för att den är sprucken, inte i våg eller full med urgröpningar.
Var förberedd på att du i värsta fall kan behöva gjuta en del så byt inte dörren efter jobbet eller liknande.
 
Det gäller att inte köpa fel.. hoppas nu bara att en 90x190 dörr verkligen passar i nuvarande dörrhål!

Svårt att se hur det skulle gå att lösa på annat sätt, än att isf. köpa en 80x190-dörr?
 
Ni vänder på måtten. När man pratar dörrar och fönster så är det ALLTID bredd x höjd. Sen säger man ALDRIG 90x190 trots att en del så kallade bygghandlare skriver så i sina annonser.
Du skall ha en 9x19 dörr, den är i verkligheten mindre än 9 x 19 tex 885x1895 en del tillverkare har uddamåtten 886x1888. Tänk också på vilken hängning dörren har. På en utåtgående dörr tittar man från utsidan dvs på den sida man kan se gångjärnen (gångjärnssidan) är gångjärnen på höger sida så är det en högerhängd dörr.
Vid specialmått av fönster och dörrar så är det ALLTID i mm man anger måtten.
Mått anges alltså ALDRIG i cm som skrivits i tråden.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
När man pratar dörrar och fönster så är det ALLTID bredd x höjd. Sen säger man ALDRIG 90x190 trots att en del så kallade bygghandlare skriver så i sina annonser.
Du skall ha en 9x19 dörr
Det kallas modulmått, måtten skrivs oftast även M9x19 där M står för modulmått.
 
Jo jag vet....
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Jag hade också konstiga mått på min förra källardörr.
Jag göt upp en klack och satte en lägre dörr för att förhindra att vatten rinner in om brunnen utanför skulle tätna.
Valde även en smalare dörr och riktigt långa karmskruv samt fogskum.
Satte sen en rostfri plåt mot tröskeln för att täcka klacken jag göt samt har även putsat om runt karmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.