Jahaja, nu har jag fått ett problem på halsen som jag inte lyckats lösa.

Jag kör en Asus RT-AC68U med Merlin (56_2) som har funkat alldeles utmärkt sen jag köpte den för några månader sen. Men i torsdags kväll tycktt jag att det var "slött internet" så jag ryckte sladden på routern. Sen dog uppkopplingen.

WLAN, LAN funkar, men jag får ingen kontakt med internet på WAN-sidan.
Om jag drar en kabel från Utsikt/fiberboxen till en av datorerna så funkar internet klockrent. Fick regga en MAC-adress hos bahnhof sen är det bara att köra.

Jag har testat att installera om FW, reseta och göra om alla inställningar i routern. Två gånger... Men jag får fortfarande inte internet att funka via routern.

Jag vet inte vad jag ska göra nu.... Tips, förslag....?
 
Det är Bahnhof som är internetleverantör förrresten.
 
Om du loggar in routern och tittar...

1. Tycker routern att någon kabel är ansluten på WAN?
2. Får routern någon IP-adress?
 
Ja, den tycker den har wankabel.
Nej, den får ingen IP.
 
Starta om fiberboxen?
Gå till standard asus fw.
 
Jag ringde Bahnhof. De kan förstås inte hjälpa mig att felsöka routern, men jag fick i alla fall en statisk publik IP-adress för att kunna utesluta mac-registreringsproblem. Bra.

Nu fortsätter jag med resten av felsökningen.

Någon som har en bra guide för troubleshooting av en router, exv om lan/wan-portarna är döda?
 
Har du testat byta TP-kabel?
 
Är det egentligen så mycket att fundera över? Om du har bytt firmware, nollat inställningar, dubbelkollat anslutningen med en annan dator, bytt kabel. Finns det någonting annat i routern som du kan laga själv?

Har du garanti kvar så använd den, annars lär du få krypa till korset och köpa en ny
 
Jahaja, då är problemet löst.

Det var en funktion i routern, "clone mac address" som blivit korrupt (eller bara fel av mig, men jag röstar på korrupt :) ). När jag pratade med bahnhof kundtjänst löste sig problemet. Nu surfar jag igen..!

Och jag slipper byta router :)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.