Hej,

Mot ytterväggarna hos oss sitter sånna här utanpåliggande eluttag

IMG_1168.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1167.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggen är vanlig 13mm gips och bakom den vet jag inte förrän jag borrar. Men det är ett prefab-radhus och detta är mot en yttervägg som sagt.

Det jag helst vill är att byta ut dom här uttagen mot vanliga helst infällda eluttag som gärna sitter lite högre på väggen än dom nuvarande, men jag är flexibel. Huvudsaken är att dom här klossarna byts ut.

Är det någon som har något tips? Ska jag borra upp ett hål och se vad som är bakom gipset? Går det att dra in kablarna som kommer upp ur golvet i väggen genom ett hål och se ut genom nästa så att säga?
 
tommib
Du får nog räkna med att göra ett ganska stort hål i väggen för att kunna böja in och gömma de där flexslangarna. Troligen finns också en regel i nederkant av väggen som du måste jacka ur. Det är inte omöjligt men kommer kräva en hel del jobb. Du kommer troligen också göra hål i ångspärren.
 
Det största problemet är ju att det är jackat i golvet för uttaget.
 
haha, ja det är inte speciellt snyggt. Kanske klokast att bara måla och behålla då?

Annars tänker jag att man borde kunna vika in sladden i gipset? Dvs att man gör en lite ränna som man trycker in sladdarna i som man sen spacklar över. Flexslangarna får man klippa ner lite och gömma bakom listen så gott det går
 
Mikael_L
Eller så tar du bort gipset på hela väggen, reglar upp med liggande 45x45 på insidan, ser samtidigt över kondensspärren och isolerar med 45mm.
Sen drar du ny el i utrymmet, kan skarva på valfritt på den befintliga slangen till sockeldosorna, och sätter ny gips, ev med OSB bakom.

Vinsten är nya, mer välisolerade väggar, ett elsystem helt anpassat till hur du vill ha det, just nu. Du fick vägg sockeldosorna.
På minussidan är ju lite mindre area i rummet, jobbet och kostnaden, jobbigt anpassning av alla fönstersmygar och fönsterbrädor till den nya tjockare väggen.
 
Ja nej det var ju kanske lite overkill :)

Vi behåller dem. Visst är dom fula men det är inte värt allt jobb+byta golv bara för att få upp dem en bit från golvet.

Vet någon om det finns någon snyggare variant? Eller åtminstone samma variant. Blir nog billigare/enklare att köpa nya än att slipa loss gammal färg och måla dom gamla..
 
Det finns nya. Sockeluttag brukar det benämnas.
 
Japp när jag förstod vad dom kallas hittade jag lite mer info igår.
Dom är ju fruktansvärt fula alltså.. Men vad jag kan få fram från tidigare trådar är att det enda alternativet är i princip att ta bort dem, och alltså inte ha några uttag på ytterväggarna.

Nej, jag köper nog nya. Dom här är det billigaste jag hittat: http://www.elgrossisten.se/exxact-sockeldosa-primo-2-vags-ej-jordat.html

ELKO RS finns med rundade kanter men de enda jag hittar ligger på nästan dubbla priset mot Exxacts. Så nej. Tråkigt att behöva beställa något som man tycker är skitfult, men vad ska man göra ;)

Förresten dum fråga: Finns det någon anledning att köpa jordade uttag trots att det inte kommer någon jord ur röret? (Tänker för ev. framtida dragning eller nåt)
 
Redigerat:
  • Gilla
Toddeloo
  • Laddar…
Du ska INTE montera jordade uttag om du inte har någon jord att ansluta, ALDRIG. Har du ingen jord framdragen använder du ojordade uttag, Vill du i framtiden jorda rummet så byter du uttagen som kostar betydligt mindre än kompletta sockeldosor. Och ska du jorda uttagen ska du även jorda lamputtagen, för endera ska allt i rummet vara jordat eller inget så blanda aldrig jordat och ojordat i samma rum.
 
  • Gilla
ja73 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.