Hej!

Jag fick just ett pris från en hustillverkare. Priset på vårt egenritade hus blev drygt 1.6 miljoner. Tomt, anslutningar och lite tillval gör att det tycks landa på 2.2. Då målar vi, tapetserar och lägger golv, resten gör husfirman.

Nu frågan. Är detta rimligt? Jag tycker själv att det känns rätt ok, men samtidigt är det lite dyrare än vad vi tänkt oss från början. Vad har det kostat för er (vad planerar ni att det ska kosta), sammanlagt alltså? Med bygglov, tomt, anslutningar osv. ?


/Daniel

 
Vad för slags hus ska ni bygga, 1-plan, 1 1/2-plans eller 2-plans? Hur stort? Trä, sten, betong? Vilken fasad, trä, puts eller tegel?

 
Hej!

Det är ett 1-planshus med loft (1.90 i takhöjd).

Huset är 123 m2 och loftet är 47 m2

Platta på mark, golvvärme och träfasad.
 
Låter ganska så rimligt tycker då jag. Man räknar schablonmässigt min 10 000 - max 14000 SEK per kvm nyproducerat hus. Beroende på standard och hur mkt man gör själv. Du hamnar ju inom dessa ramar exklusive tomt som jag kunde se.
De flesta kåkar startar på minst två mille å tillverka idag (schablonmässigt) så 1,7 är la helt ok.
 
Vi börjar närma oss byggstart (alla papper klara utom elritningen), och som budgeten ser ut nu kommer det landa på 2.800.000 totalt.

Fördelningen:

Tomt + väganslutning + VA-anslutning: 650.000 kr.
Hus: 1.800.000 kr.
Markarbeten + sprängning 250.000 kr.
Övrigt (avgifter, räntor, byggel): 50.000 kr.

Av dessa 2.800.000 kr är c:a 2.575.000 kr spikade (tomt, hus på totalentreprenad, hälften av markentreprenaden). Resten är upskattade kostnader (kan bli högre, eller lägre).

Huset är ett egenritat hus, något större en ert. En del av våra byggherrekostnader ingår i totalentreprenaden (KA och alla försäkringar).
 
Konsulten,
Egenritat med totalentreprenad intresserar mig...
Vilket husföretag bygger ni med?
 
OnsalaVillan.

Tyvärr erbjuder de bara totalentreprenad inom en 10-milsradie från Göteborg eftersom de använder egna snickare.


Mvh/ Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.