Har ett serviceföretag och fick ett litet brev från Skatteverket med info om den nya lagen som börjar gälla från årsskiftet om att man då måste ha en personalliggare för byggprojekt över 150 000kr. Man skall även anmäla till Skatteverket att man har påbörjat ett bygge och även anmäla när det är avslutat.

Som jag kan tolka det så är man själv ansvarig för att detta sköts om man bygger lösvirke eller har delad entreprenad där man själv är projektansvarig och köper in UE.

Någon annan som reflekterat över detta?
 
Det gäller väl bara på byggen där näringsidkare är byggherre? Eller? Fan, nu blev jag orolig.
 
  • Gilla
viktorj
  • Laddar…
Om man ska vara petig är det 180 000 kr som projektet ska överstiga.

Det är bara elektroniska personalliggare som gäller, så det kommer att bli som en gammaldags stämpelklocka kopplad till en dator där man stämplar in när man kommer och ut när man går hem.
 
Hittade en gratis app för detta om det hade vart så att även privatbyggare hade vart tvungna att ha detta. Med den loggar alla på bygget in och ut med sina telefoner och det lagras i en bas i molnet som SKV kan få titta i om de kommer på koll.

Struqtur.se
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Har ett serviceföretag och fick ett litet brev från Skatteverket med info om den nya lagen som börjar gälla från årsskiftet om att man då måste ha en personalliggare för byggprojekt över 150 000kr. Man skall även anmäla till Skatteverket att man har påbörjat ett bygge och även anmäla när det är avslutat.

Som jag kan tolka det så är man själv ansvarig för att detta sköts om man bygger lösvirke eller har delad entreprenad där man själv är projektansvarig och köper in UE.

Nej det är byggherren som är ansvarig, inte du som entreprenör.

Dock är det så att i praktiken så kommer detta delegeras till entreprenören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.