D
Peter2400 skrev:
I somras så gick mina föräldrars 4 år gamla automower sönder, jag ringde folksam och sa att reparationen gick på 5250:-, hon sa att restvärdet på klipparen var runt 8000 och att reparationen var lägre än det.
Så dom betalade ut 5250-självr 750:-, 4500:-direkt in på kontot.
Det finns nog olika kategorier som dom räknar lite olika på.
Ja, det är ju så jag tycker vore logiskt att ersättningen såg ut. Nu inte sagt att försäkringsbolagen gör något fel när de gör på annat sätt, eftersom villkoren verkar ge stöd för deras sätt att reglera, men som konsument och drabbad så känns det helt ologiskt.

Undrar om Folksam gjorde en goodwill-reglering i ditt fall eller om de gick enligt sina villkor?
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Ja, det är ju så jag tycker vore logiskt att ersättningen såg ut. Nu inte sagt att försäkringsbolagen gör något fel när de gör på annat sätt, eftersom villkoren verkar ge stöd för deras sätt att reglera, men som konsument och drabbad så känns det helt ologiskt.

Undrar om Folksam gjorde en goodwill-reglering i ditt fall eller om de gick enligt sina villkor?
Jag sitter bara med mobilen så orkar inte granska villkor men om jag minns rätt så är åldersavdraget hos Folksam på automower 0 under första 5 åren varpå skadeberäkningen blir precis som i Peters fall. Om åldersavdrag är applicerbart så görs beräkningen istället så som i TS fall
 
D
Lolle skrev:
Jag sitter bara med mobilen så orkar inte granska villkor men om jag minns rätt så är åldersavdraget hos Folksam på automower 0 under första 5 åren varpå skadeberäkningen blir precis som i Peters fall. Om åldersavdrag är applicerbart så görs beräkningen istället så som i TS fall
Mmm... det kan hända att det är 5 år utan åldersavdrag. Men eftersom Peter talade om "restvärde" på 8,000:- så uppfattade jag det som om inköpsvärdet var högre och de gjort ett åldersavdrag.

Installationer för värme, vatten, avlopp, sanitet, ventilation,
centraldammsugning samt maskinell utrustning
– rörsystem, vattenradiatorer, sanitetsgods
(inte maskinell utrustning) 10 år 5 %
– värmepumpanläggning, djupvattenpump, keramisk eldstad
i värmepanna, solfångare, vindkraftverk, takvärme, elslingor i
golv, hushållsmaskin (inkl spis), spabad utomhus
2 år 10 %
– luft/luft värmepumpsanläggning 2 år 15 %
– elinstallation, dock inte elradiator (se övriga installationer), och
ledningar för fiberoptik och bredband 20 år 5 %
– övriga installationer, pool och poolduk samt annan maskinell
utrustning än hushållsmaskin 5 år 8 %
 
DIY_freak skrev:
Ja, det är ju så jag tycker vore logiskt att ersättningen såg ut. Nu inte sagt att försäkringsbolagen gör något fel när de gör på annat sätt, eftersom villkoren verkar ge stöd för deras sätt att reglera, men som konsument och drabbad så känns det helt ologiskt.

Undrar om Folksam gjorde en goodwill-reglering i ditt fall eller om de gick enligt sina villkor?

det tycker jag med att dem skulle göra så och det trodde vi att dem gör så. men det var det inte
 
nu tack vara Electrolux som är märke på pumpen vi ringde dem och frågade om instlatins datumet och blev förvånad att det var bara 3 år gammal fick mailet från dem och skickade till försäkringen. men hon räknade ändå 30% avdrag så vi skulle få runt 900 kr, sen jag mailade henne och berättade att det var oktober som var instlerat pumpen och anmälan också gjorde oktober alltså 3 år exakt och att vi hade räknat 15% och skulle få 1400kr iställt, sen vi fick det:) vi hade betalat 300 kr som inte hade kvitto för så vi fick betala 2300 kr och försäkring 1400kr, inte så rättvis tycker jag men bättre än inget.
 
D
Kunde du inte försökt med tre års reklamationsrätt mot Electrolux då?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Kunde du inte försökt med tre års reklamationsrätt mot Electrolux då?
nej tyvärr det var så att slangen var klämd mellan dörren och tror inte att det skulle ha gällat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.