Y
Första jag gjorde var att släpa ut vedpannan och installerade bergvärme.

Du nämnde i annan tråd att du känner en rörmockare så där kan du ju spara in endel av installationskostnaderna.

En Nibe 1245 6kw eller 8kw för 55-59 tusen. Sen ett borrhål för 15? Rör-kompisen vet säkert någon som borrar svart.En grävmaskin för lägga ner slang mellan hålet och huset.
Några rörbitar. 90tusen?

Min årskostnad för bergvärmen och hushåll är 6500kr.
Vad din årskostnad skulle bli vet jag inte, men säg att du sparar 2-3000 i månaden, då kanske den numera hårda banken tycker det verkar vettigt och lånar ut till dig. du kanske får betala 2-500kr i månaden på lånet men sparar iaf 1500kr som går till annat såsom renovering eller sonen.

* Även jag är rädd för fjärrvärme, när man väl tvingats på det så är man fast i ökande priser.
* du behöver ditt vattenburna ifall du ska ha fjärrvärmen så ta inte bort det. Däremot ska du värma huset med dom billigaste maskinerna, dvs försöka nyttja luftpumpen så gott du kan först sen låta dom dyra värma när det krisar sig i vinterkylan.
 
Redigerat:
Haha, nej Gud jag kommer verkligen inte kasta ut det vattenburna och byta mot el. Jag berättade bara i tråden vad kvinnan sagt för att jag tyckte att det var så vansinnigt absurt och ville höra era reaktioner. Jag svarade henne något i stil med "Alltså... du tycker att jag ska montera ner hela mitt vattenburna system element, rör och allt som hör till. Köpa nya elelement och dra elledningar till detta i hela huset. Köpa två till luft/luftvärmepumpar och installation till detta. Jag har som sagt sluten planlösning så jag måste knacka minst en vägg på varje våning för att det ska kunna sprida värme. Med alla radiatorer, pumpar, byggmaterial och hantverkartjänster så tror du alltså att jag kommer att spara pengar i förhållande till vad jag betalar idag?"... Ja, svarade hon men lät väldigt osäker. Under hela samtalet satt hon och läste innantill från deras egen hemsida.

Jag vet att jag kanske låter lite omöjlig med alla mina funderingar och krav men jag var inte ute efter att hon skulle presentera den ultimata uppvärmningen för mig utan jag ville mer få chansen att bolla lite funderingar med någon som kan energi. Ja... jaa... Jag fick åtminstone en kul historia att berätta i fikarummet på jobbet.


Jävla_hus: Oljepannan står så pass till att det eventuella värmeläckaget inte kommer till nytta. Pannan är dessutom ENORM, äcklig efter 40 års damm och riktigt ful. Man går igenom det rummet för att komma till bastu och dusch så jag skulle vilja snygga till där inne, lägga klinker och plocka bort oljetanken för att få lite utrymme till någon mysig sittplats och ha ett enklare relaxliknande rum där inne. Inget avancerat. Jag tycker inte om att basta så jag skulle inte orka lägga ner mycket pengar på att renovera någon fräsig relax men jag vill verkligen bli av med schabraket till oljepanna med tillhörande tank som står där nu :)

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut i skorstenen då jag aldrig varit upp på taket. Pannan är inte eldad i på en herrans jäkla många år men jag tänkte installera en braskamin i vardagsrummet. Förhoppningsvis i vinter beroende på ekonomin, och då behöver jag skorstenen.


Marre666:
Nej, jag vet inte exakt vad det skulle sluta på för kostnad i mitt fall. De 200.000:- jag gissade på var för att jag inte hört någon här i krokarna som fått sig bergvärme under 150.000:- efter ROT och eftersom jag inte kommer kunna installera något sådant innan nyår så får jag ju betala ännu mer än 150.000:-

Yrrol: Luftvärmepumpen jag har i källaren värmer bara upp källaren. Källaren saknar element och det är inte öppet upp till boendedelen så jag kan inte nyttja den till att värma upp boendedelen också.
 
Vad ska du med en 300 liters VVB till ??

Ny elpannor har värmeväxlare till varmvattnet, du behöver ingen separat beredare.

Vi fick elpanna utbytt i vårt tidigare BR radhus, den nya pannan drog lika mycket ström som den gamla.
 
M
Det finns egentligen ingen genial lösning på det hela om man inte har lust att betala för en värmepump (t ex BV.).

Du har ingen ackumulatortank till pannan heller eller? Det innebär ju i så fall väldigt mycket mer eldande än vad som behövs annars, så då blir det ett ännu tråkigare alternativ.

Luft/luft kräver att du tar ner vägg och är du inte sugen på det så blir det ju ingen bra lösning heller.

Pellets är ett bra sätt att värma på som jag förstått det, men kostar säkert 70-80 000:- eftersom du vill ha lite jobb (förvaring, automatisk påfyllning och automatisk sotning).

Nackdelen är att pelletspriset kan gå upp och du måste konka pellets någon gång per år.

Sista alternativet som jag kan komma på är att du ser till att den braskaminen du köper är vattenmantlad och går att ansluta till den befintliga pannan (som sagt, om el patronen är automatisk). Då värms elementsystemet upp när du orkar elda.
Men även här är det risk för att det blir dyrare än du önskar.

Problemet är att alla "andrahandslösningar" kommer kosta en ganska bra slant, så pass mycket att i alla fall jag tycker att det är bättre att överväga t ex luft/vattenpump eller bergvärme trots att kostnaden kanske blir dubbelt så hög. Detta då andrahandslösningarna förmodligen inte blir helt hundra.

Det finns ju faktiskt luft/vattenpumpar idag som klarar ner till -25C, men vad dem ligger prismässigt är jag dåligt insatt i. Men man skall även ha i åtanke att redan vid -10C så har pumpen tappat MYCKET av sin energibesparande funktion.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Vad ska du med en 300 liters VVB till ??

Ny elpannor har värmeväxlare till varmvattnet, du behöver ingen separat beredare.

Vi fick elpanna utbytt i vårt tidigare BR radhus, den nya pannan drog lika mycket ström som den gamla.
Jag ha förvisso inte letat speciellt noga eftersom jag inte tagit något beslut ännu. Men de elpannor jag sett vid snabbtitt har antingen varit små (i princip bara en central) som man kopplat ihop med en varmvattenberedare, eller också har de varit varmvattenberedare och elpanna i ett. Alternativ nr 2 har haft sämre energiklass (av de jag sett) så jag antog att det var bättre att ha en separat varmvattenberedare.

I dagsläget har jag ingen varmvattenberedare, acktank eller någon som helst behållare för varmvatten utöver det lilla som rymmer min panna. Jag har inte haft duschat en hel duschstund i varmvatten sen jag flyttade hit. Jag saknar långa duschar.
 
Om du inte besväras av förbrukningen utan bara vill ha något nyare, mindre och pålitligare samt tillgång till mer varmvatten så finns det inga problem med att skaffa en ny elpanna. Om du ökar din varmvattenkonsumtion så lär även elförbrukningen öka. Om tillgången på varmvatten skulle vara största problemet så går det att komplettera befintlig anläggning med en varmvattenberedare för att öka den tillgängliga volymen.

Det är ju upp till var och en att avgöra hur rädd man skall vara för att pannan lägger av. Händer det när det är som kallast så kan man då ställa in ett par lösa elradiatorer för att förhindra att något fryser sönder. Att byta en fungerande panna i förebyggande syfte kan man givetvis också göra, men det borde vara bättre ekonomi i att använda det man har så länge det fungerar. I alla fall om man inte skall byta till något effektivare.
 
Excel
Ett lån på 150.000 till bergvärmepump kostar dig 175kr i månaden. Lägg på det på huslånet. Du kommen ju kapa dina elkostnaden enormt mycket. Du kan efter installation öka amorteringstakten på huset med de pengar som skulle gå till el leverantören. På så sätt betalar du till dig själv.

Ötöver detta har du en värdeökning på huset med minst 150-200 tkr. Du kan altså värdera om huset och få bättre ränevilkor.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Excel skrev:
Ett lån på 150.000 till bergvärmepump kostar dig 175kr i månaden.
I ränta kanske, men amorteringen ska ju också betalas varje månad.
 
Excel
Spetters skrev:
I ränta kanske, men amorteringen ska ju också betalas varje månad.
Ja det blir 250kr i månaden om du räknar på 50år. Nu håller inte en värmepump 50år utan max 15-20år. Du bör räkna med att köpa en ny bergvärmepump om ca 15-20 år. Du bör minst amortera 450kr i månadengivet detta.

Vad ligger din elförbrukning på per år på ett ungefär?
 
Känns som att det här spårar ur, hur svårt är det välj det bästa som din ekonomi tål eller skit i det å kör en snål-lösning, köp en begagnad Nibe City och koppla på pellets, finns massa Nibe City inkl brännare på blocket det är en bra panna att docka en brännare till, kostar dig mellan 1000-9999:-, om du inte vill ha några system idag pga pris, effektförluster eller att det är massa jobb då hade jag väntat å kört på fusionsenergi när partikelacceleratorn i Cern fått det att funka!
 
Att köpa en ny elpanna låter bara VANSINNIGT, du kommer inte tjäna ett öre på det. Hade jag varit dig har jag gjort såhär.

1. Tagit in offerter för att kolla vad det hade kostat att installera bergvärme. Sedan räknat lite på det om du bakar in lånet i huslånet eller tar något av deras lån. Du kommer ju få ner din förbrukning rätt mycket.

2. Blir det för dyrt. Ta en helg som du lägger på att baxa ner oljetanken. Givetvis efter lite råd från forumet hur du ska göra:). Sen tar du och köper grovtvätt eller liknande och rengör pannan med trasor. Det verkar inte som du har rengjort pannan något eftersom du skriver att den är äcklig. Jag ser det som lika självklart att hålla min panna ren som jag håller golvet i huset rent.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Om ni är less min velighet så kan ni säkert föreställa er hur less jag är mig själv. Det sitter inte i snålhet att jag inte vill låna 150.000(+):- till ett värmesystem. Jag är ensamstående med ett barn, jag har bara en 50% fastanställning (jobbar mer än halvtid men har bara 50% på papper). Banken knorrade redan vid huslånet, jag är inte fattig men jag kan inte bevisa en säker inkomst. Otroligt nog fick jag låna mig ett par hundra tusen till ett hus men med kravet att min mamma skulle stå som medlåntagare under ett år.

Under de 9 första månaderna jag bodde i huset jobbade jag häcken av mig och förbättrade allt jag hann med begränsade resurser. Sen tog jag ut en mäklare och värderade huset. Jag har med hyfsat liten ekonomisk insats men med hårt arbete ökat husets värde med 16%. Banken var imponerade av detta och nu står enbart jag själv på lånet.

Den senaste månaden har jag renoverat om hallen och håller nu på med kök och tvättstuga och kommer att värdera om huset igen efter detta. Mäklaren sa att efter att tvättstugan är renoverad så kommer huset att ha stigit med MINST 30% av husets värde då jag köpte det. Om jag har tur så ökar huset ytterligare i värde pga hall och kök.

Köket ska inte rivas ut och totalrenoveras men det kommer att bli en stor förändring. Jag bor i en småstad i norrbotten och köpte huset för en skitsumma precis mitt inne i centrum. Liknande hus fast färdigrenoverade ligger på hemnet med jämna mellanrum för 4.5 gånger summan jag gav för mitt hus. Jag gjorde verkligen en pangaffär och mäklaren som värderade mitt hus för en månad sen sa att med husets läge så gör det att till och med små ändringar som kanske inte alltid är värdeökande på andra hus ökar mitt hus värde med minst det jag lägger på renoveringen.

Nu blev det här lite OT men jag ville berätta lite mer om mitt hus och mina förutsättningar. Med detta sagt så skulle jag antagligen få låna även till ett dyrt uppvärmningssystem men just nu är jag först och främst intresserad av att få till ett pålitligt system. Jag lånade hela topplånet/kontantinsatsen/renovering av källaren. Mitt mål är att få upp husvärdet så pass att jag blir av med det dyrare lånet. När jag sen blivit av med det kan jag låna till ett dyrare uppvärmningssystem och kommer antagligen att kunna sätta även det direkt i bottenlån och bo väldigt billigt.

Trots alla som inte trott på min idé om ny elpanna så har jag fortfarande den tanken som plan A. Observera att jag inte bestämt något ännu, jag är fortfarande i mitt jobbiga funderarstadium som antagligen får er att vilja skicka mjältbrandsbakterier till mig.

Men med lite upprepning så går mina tankegångar såhär: Byta ut oljepannan mot en ny modern elpanna samt öppna upp planlösningen på bottenplan och installera braskamin. Inte främst för uppvärmningens skull utan även för mysfaktor och komfort. Sen kommer den givetvis att användas ihärdigare när det är som kallast. Leva med denna lösning i något år. Bli av med topplån (det kan jag eventuellt bli av med redan i vinter men då hinner jag betala dubbelt på bottenlån och bli av med en del där också samt spara ihop en del av pengarna på egen hand). Under den här tiden hinner luft/vattenvärmepumparna utvecklas lite mer och jag tål mitt klimat bättre. Förhoppningsvis. Redan i dagsläget har vi t.ex Thermia atria som enligt egen utsago ska klara ner till -20 (fast med sämre effekt). På säg 2 år borde det ha utvecklats.

Om jag då installerar en luft/vattenvärmepump som tål lägre temperatur än dagens pumpar så har jag en pålitlig elpanna att docka ihop den med.

Efter er input har jag insett att jag kanske tänker helt galet men jag har verkligen noll erfarenhet av hus och uppvärmning. Det är mitt första egna hus och jag har aldrig någonsin haft något som helst intresse av detta så jag går helt enkelt på känsla och inte ren fakta. Jag kommer inte att byta och och installera något förrän jag kommit fram till en lösning som passar mig men jag fortsätter läsa på och fråga mig för. Jag uppfattas nog som tjatig men jag vill bara lära mig.
 
FRS05 skrev:
Sen tar du och köper grovtvätt eller liknande och rengör pannan med trasor. Det verkar inte som du har rengjort pannan något eftersom du skriver att den är äcklig. Jag ser det som lika självklart att hålla min panna ren som jag håller golvet i huset rent.
Hehe, jag ser i min egen text att jag framstår som en svinpäls som inte hållit min panna ren. Men jag lovar, jag är ingen svinpäls. Resten av huset är rent och fint. ;) Pannan står i ett mörkt källarrum med dålig belysning. Rummet i sig är så fult som bara källare i skräckfilmer är och pannan är nog inte rengjord sen det ställdes på plats. Men det är inte direkt något spring i det rummet så smutsen som finns där är inget äckligt som kan vandra iväg utan snarare att den grott igen med åren. Det är nog inga större problem att få den rent men jag har hela tiden känt att den står där på lånad tid så jag har lagt min energi på annat. Jag brukar skämta och säga att jag stänger dörren och låtsas att rummet inte finns.
 
Ja, alternativet att skaffa en nyare elpanna för att senare komplettera med en luft/vattenpump låter visserligen inte helt dum den heller. Men se då till att du köper en elpanna som fungerar bra att docka med en luft/vatten pump.

Det kan vara värt att betala den rörmockaren du kände några kronor för installationen för anlitar man en firma så blir det ofta rätt dyrt. Sedan bjuder du några kompisar på bullar med krav på att de hjälper dig baxa ut den gamla pannan:).
 
Redigerat:
Excel
Självklart är det jobbigt att hosta fram ca 150.000 kr på huset.
Rörfirman som gör tar fram en kalkyl för återbetalningstid och kostnad för investeringarna.

Om jag vore dig skulle jag:

1. Ta in offerter på dina möjliga val. Så du faktiskt har en kostnad du kan förhålla dig till.
2. Fråga mäklaren vad husets värde är efter de olika alternativen.
3. Boka en tid hos din bank för att gå genom dessa alternativ och hur de påverkar din ekonomi kort/långsiktigt utifrån nuläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.