Ska anlägga ett enskilt avlopp men har svårt att hitta rätt i djungeln av olika produkter och lösningar. Infiltration går inte att använda p g a lera och högt grundvatten. Baga Easy 1 och markbädd är föreslaget av entreprenören, men jag gillar inte den komplicerade konstruktionen med ett par pumpar, kapacitiva nivågivare, elektronisk styrning, dyrt flockningsmedel m m. Skulle hellre vilja ha en lösning med så lite rörliga delar och elektronik som möjligt.

Biop kretsloppsbrunn http://biop.se/biop-produkt.html verkar enkel och bra på pappret med endast en luftkompressor och utan pumpar. Dessutom med Polonite som fosforfilter, som möjligen kan användas som gödning och inte ökar mängden slam.

Men det finns ytterst lite info om Biop på nätet och ingenting om hur det fungerar i verkligheten. Så frågan är om det finns någon här som har några erfarenheter? :)
 
Jag har varit med och grävt ned ett antal av märket Ecobox, som verkar vara av liknande typ. Dvs inga pumpar (förutom luftpump) eller andra rörliga delar. De vi har grävt ned är både slamavskiljare och reningsverk vilket gör att trekammarbrunnen kan tas bort. Jag tittade bara lite snabbt på BIOP och tyckte det verkade krävas en separat slamavskiljare.
 
Japp, det verkar behövas separat slamavskiljare till BIOP.
 
Tänk på att du väljer att behålla befintlig trekammarbrunn så måste den dels garanterat skilja av slammet (för att inte få in det i renigsverket) och dels vara såpass ny och i gott skick att den beräknas fungera länge. I annat fall tillkommer en kostnad för byte av sådan med tiden.
 
Jag skulle ifrågasätta om denna lösning med Polonite utgör ett kretslopp med tanke på att materialet bygger på en kiselhaltig bergart som framtas genom upphettning till 900 °C. Bryts ofta i Polen och man kan ju fundera lite på hur miljövänlig brytningsprocessen är också. Det är dock den höga energiåtgången i tillverkningsprocessen som ställer stora frågetecken på huruvida lösningen bör rimligtvis kunna anses vara kretsloppsanpassad.
Tänk också på den relativt höga kostnaden för byte av 500 kg säck samt att det går att byta rent praktisk då det behövs en lastbil med kran.
Vad är de viktigaste aspekterna för dig? Pris, miljö, diftsäkerhet, kompakt, tät lösning osv?
 
Ja det är onekligen en del att fundera på. De två ovanstående märkena har dock fördelen att det inte tillsätts flockmedel, troligen varken bra för plånbok eller miljö. Det skulle vara intressant att se den verkliga driftkostnaden över tio års tid, då får man med både elförbrukning, kem/medel och ev pumpbyten.

När det gäller upphettning så behöver det inte vara så miljöfarligt, det beror ju på var energin kommer ifrån... gruvbrytning brukar däremot sällan förknippas med något miljövänligt!
 
Redigerat:
Det var några trådar om Baga Easy här på Byggahus som triggade mig. En del verkar rejält missnöjda med dålig driftsäkerhet och höga driftskostnader. Kan även själv tycka att Baga Easy ser ut att vara "over-engineered" jämfört med vad den ska göra. Det är inget minireningsverk utan bara en slamavskiljare där flossmedel för fosfor tillsätts. Ändå krävs det två pumpar, fyra kapacitiva givare, styrelektronik m m. Känns inte troligt att någon av dessa delar kommer att ha en livslängd som överstiger 20 år eller kanske ens 10.

Säckbyten blir inte något problem med brunnen nära väg. Men brytningen och upphettningen av Polonite låter inte vidare kretsloppsanpassat.

Här är en jämförelse av kostnader för kemfällning och fosforfälla (från en leverantör av Polonite):

http://bioptech.se/wp-content/uploa...ch-miljovanligare-än-kemfallning_16042015.pdf

Vore intressant att se en liknande jämförelse från en leverantör av lösningar med kemfällning.
 
Claes Sörmland
Fällningskemikalierna är ju också energikrävande i sin produktion. T ex polyaluminiumklorid framställs från aluminiummetall som får reagera med saltsyra och sedan neutraliseras med hydroxid. Kanske har t ex Havs- och vattenmyndigheten eller Naturvårdsverket räknat på energiåtgången för att framställa Polonite respektive fällningskemikalier per fosforekvivalent som ska renas?
 
Enligt Bioptechs jämförelse räknar de med kemfällning kostar ca 5000 kr/året. Det är rena lögnen!!! Jag har ett mrv och fyller på ca 40 liter om året (vi är 2 vuxna och 2 småbarn) vilket kostar mig ca 2000 kr/året. Det går inte åt 100-150 liter kemfällning om inte verket är felinställt!!! Fu marknadsföring av Bioptech - luktar oseriöst.Tittar man på företagets ekonomi så går det väldigt dåligt - då blir man ofta desperat...

Angående Baga Easy så håller jag med att det är lite väl mycket teknik för att bara fälla fosfor - sårbart. Uponor har haft en liknande lösning som heter Clean Easy Plus, men jag tror inte den saluförs längre då de har istället börjat satsa på en tidsstyrd kemfällningsenhet som heter Clean Easy Pump som man kopplar in till avloppet inomhus, ungefär som Fanns ekotreat. Tänk bara på att man behöver 4kbm slamavskiljare vilket för den delen är ingen nackdel då den klarar tex badkar utsläpp bättre om man är rädd för sin efterföljande markbädd.
 
Jag har samma markförhållande som dig o valde Baga Easy 1 pga att jag hittade det beg på blocket. Om jag skulle köpt nytt så skulle jag köpt en i betong (finns en risk att plastbrunn ploppar upp när den slamtöms pga grundvattentrycket) + en fällningsenhet = enklast möjliga system!? o BILLIGAST o inga serviceavtal. Kombinerat med tät markbädd
Min Baga har en pump i baljan o en doserpump.
Har du slamavskiljare idag på 4m2 så skulle jag köpa en fällningsenhet, kostar runt 5000 o medlet är lätt att byta till skillnad från en säck. Det finns filter som filtrerar så att slam inte åker ut i markbädden ex T-borste
Jag hittade Fann In-Drän moduler beg för 500:-/st o köpte 8 för en markbädd http://pro.fann.se/pdf/fann-anv-indran.pdf
jag bytte ut de blå spridarrören mot vanliga svarta 110 dräneringsrör pga att jag fick jämnare spridning över modulerna + att spridarrören inte klarade pumpmängden vatten från bagan utan att svämma över
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.