Hej,
Jag har byggt innertak i garaget och ska snart sätta takgips, 12,5 mm, ca samma tjocklek som led panelen jag vill installera. Under gipset sitter råspont 22x95 c/c 30 cm. Ovanför det det ångspärr. Matning finns på två ställen i takmitt.

Min tanke är att dra flexslang till 2 x 4 kopplingsdosor. I dosor göms led drivern. Göra uttag i takgipset och installlera ledpanelerna. Ev funderar jag på att lägga en tunn klinkerplatta ovanpå råsponten för att skydda ångspärren i plast mot ev värmeutveckling från led panelen.

Är detta ok eller måste jag välja en utanpåliggande variant?

Led panel 9W fyrkantig från aliexpress:
http://www.aliexpress.com/item/led-..._78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_9
 
  • image.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på din fråga, men hur många paneler ska du ha?
Jag tycker att 1000lm per kvadrat är bra ljus, men man kan gärna ha mer.
Hjälpte en kompis som polerar bilar i sitt garage, där satte vi upp lysrör och kom upp i 2000lm/m2 ganska lagom.
Det blir många paneler om du sätter 1/m2.
 
Jag tänker stoppa in 8st led paneler. Det går ju att gå upp i effekt. Såg bild från kollegas garage med 9W paneler och det såg ok ut.
 
8st låter lite. För en 100lapp styck kan du ju strössla rätt bra. Jag hade köpt ett 20-tal och provmonterat för att se om ljuset räcker till. Samt ha några i reserv, det är inte kul om någon lägger av om ett halvår och produkten inte längre finns. Då kan du ju även testa och se hur varm den blir vid kontinuerlig drift. En gipsskiva bakom hade nog inte skadat om inte annat för att sova lugnt på natten.
 
Garaget är ca 8 x 3,5 m. Många 9W paneler ligger på ca 900-1000 lumen. Är inte inte totalt 7-8000 lumen på en sån yta ok? Behöver jag verkligen 20st? Angående gips ovanför tänkte jag köpa ett paket med billigt kakel (sämre värmeledning än klinker) och lägga en platta ovanför.
 
gruset skrev:
Garaget är ca 8 x 3,5 m. Många 9W paneler ligger på ca 900-1000 lumen. Är inte inte totalt 7-8000 lumen på en sån yta ok? Behöver jag verkligen 20st? Angående gips ovanför tänkte jag köpa ett paket med billigt kakel (sämre värmeledning än klinker) och lägga en platta ovanför.
Jag tycker inte det räcker, det kommer inte vara mörkt, men ändå för lite ljus för att arbeta i.
Om du vill nå 1000lm/m2 så behöver du 31 st paneler för ca100:- styck, du får då något som ser fräckt ut, men med okänd kvalitet och livslängd.
Om du istället köper det tråkiga beprövade 2x28W T5 armaturer för ca 300:-/st som ger 5800lm/st så räcker det med 5st.
Lysrör är svårt att slå både i ljuskvalitet och pris.
 
nizzehult
Peter2400 skrev:
Jag tycker inte det räcker, det kommer inte vara mörkt, men ändå för lite ljus för att arbeta i.
Om du vill nå 1000lm/m2 så behöver du 31 st paneler för ca100:- styck, du får då något som ser fräckt ut, men med okänd kvalitet och livslängd.
Om du istället köper det tråkiga beprövade 2x28W T5 armaturer för ca 300:-/st som ger 5800lm/st så räcker det med 5st.
Lysrör är svårt att slå både i ljuskvalitet och pris.
Har börjat LED-ifiera hela huset (och husbilen). Började med bänkarmaturerna i köket, där sitter det nu billiga, dimbara 5630-LED-på-rulle och lyser riktigt bra.
Sen är alla E14 utbytta (90% av alla lampor är E14 i huset) mot IKEA:s 6.5W modeller som dom just sålde ut för 9,-/st. Bra köp!
Alla E27 är Julas 9W modeller utom dom som sitter utomhus, de är 6W.
Har bytt ut några GU10 och MR16 mot motsvarande 3x3W LED som är inköpta på ebay, kanske inte riktigt lika ljusstarka men det får duga.
Men nu återstår garaget och tvättstugan där det idag sitter lysrör.

I garaget sitter det idag 12 st armaturer med T8/36W x 2 lysrör, alltså sammanlagt 864W och om varje rör ger 3250 lm så det blir 78000 lm i ett garage som är ca 48kmv, alltså 1625 lm/kvm. Har inget att anmärka på detta ljus.
Men LED-lysrör är förhållandevis dyra och kommer inte alls upp i några lumen att prata om.
En bra 5050-list med 120 LED/m kan ge ca 960 lm/meter men då krävs det 81m list(!) innan man är uppe i samma lumen och räknar man då på förbrukningen så skiljer det marginellt, en 5050-list drar ca 9,6W/meter så det blir blir 770W totalt.
En 5630-list ger 2100 lm/m och då krävs alltså "bara" 37m. Men å andra sidan så kräver den 14.4w/m, alltså 534W sammanlagt.
Ingen gigantiska förbrukningsvinster alltså oavsett val. Sen tillkommer också kostnader för att driva allt detta och det lär bli en del pengar.

Vi kommer säkert att se nya och effektivare produkter men är det som du skrev att det är svårt att slå konventionella lysrör idag när det gäller förbrukning och ljusflöde per krona?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
nizzehult
Måste ha varit på en annan planet när jag gjorde denna beräkning.
Har inte alls 12 utan 6 armaturer! Det ger 432W och 39000lm, alltså "bara" 812lm/kvm.
För att uppnå 1000lm/kvm så krävs 22m 5630-list vilket skulle dra 316W - vilket fortfarande endast är 37% mindre än dagens lysrör.
Skulle jag nöja mig med 39000lm så räcker 18,6m, alltså 267W.
Om man köper in 5x4=20m list (288W) så skulle det gå på under 200,-...detta kräver då runt 300W drivning. Om man köper 2 st 200W aggregat så hamnar man på ca 300,-.
500,- för all belysning? Inte så illa ändå va? På köpet kan också man få den dimbar om man köper delar till det.
Skulle vara intressant att höra om någon löpt linan ut och testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.