Skulle just beställa hem vindsluckan "Royal Polar Vindstrappa" från ByggEra (http://www.byggera.se/vindstrappor.php), då jag inser att den lilla Walk In Closeten jag nu ska bygga taket i, och där vindstrappan ska vara i, där måste ha jag 1, helst 2, spottar just där luckan ska vara.
Kontaktade leverantören ByggEra, och han bekräftar bara att luckan är isolerad med frigolit mellan 2 tunna massonitskivor, och säger bara att det inte går att sätta spottar i luckan. :(

Har någon satt spottar under en lucka ? Hur gjorde ni ? (Vad för märke använde ni då ?)

Luckan jag hade tänkt mig köpa är 540x1130. Höjden spelar ingen roll då jag ska sänka taket ca 100mm och får bygga en lösning för luckan då den gamla luckan ska bort. (Tror det heter "sadla" ?)

Har inte heller bestämt typ av spottar, så förslag mottages gärna. Vill gärna inte ha IKEAs LED spottar som limmas utanpå, även om det onekligen skulle lösa problemet. :x (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70245179/)
 
Har inga konkreta tips på produkter, bara allmänna krav att leta efter
- s.k. "möbelspot" då dessa får fällas in utan potta eller andra (stora) krav på luftspalt, en ROT-dosa skulle duga,
- LED för att undvika de värmeproblem som faktiskt finns med möbelspottar och halogen,
- klenspänning för att inte behöva bekymra sig om hur "sladden" till luckan ska förläggas.
 
Bo.Siltberg skrev:
Har inga konkreta tips på produkter, bara allmänna krav att leta efter
- s.k. "möbelspot" då dessa får fällas in utan potta eller andra (stora) krav på luftspalt, en ROT-dosa skulle duga,
- LED för att undvika de värmeproblem som faktiskt finns med möbelspottar och halogen,
- klenspänning för att inte behöva bekymra sig om hur "sladden" till luckan ska förläggas.
Vi är helt inne på samma linje. Frågan är om just den trappan jag hittat, med tot 80mm frigolit med 2 masonit skivor ovan och under, är en bra lucka att utgå från.
Har du någon monteringsanvisning på lämpliga "möbelspot" ?
 
Spottar i en vindslucka låter inte vidare lyckat dels för att luckan kommer öppnas å stängas med risk för kablar och infästningar. bättre att leta efter annan lösning så som en golvlampa eller väggmonterad belysning
 
Hade jag haft ett alternativ så hade jag gjort det, men jag tycker inte jag har det.
Det är en trång garderob, men väggar och garderober tätt intill. Finns liksom inget utrymme annat än i taket. Ljus är ju också viktigt i en garderob.
Tänker mig att jag lägger kabeln i flexislang, eller som vi säger inom industrin "Robotslang". Den är gjord för att sitta i ledande ytor och klara tusentals rörelser. Med rätt kabel kommer det hålla min livstid (vilket väll är en 40 år) + lite till. Så ofta öppnar man inte luckan, förutsatt att förläggningen blir rätt och inte kabeln hamnar i kläm.
Det är viktigt att göra det bra och rätt. Viktigt är just att ha en lucka som man kan förlägga kablarna bra i, en lucka vars "täthet" inte blir försämrad med hål i osv.
Någon måste väll ha gjort denna lösningen innan mig tycker jag ? Vore bra att slippa göra alla lärdomar själv.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Torgny Jonsson skrev:
Har du någon monteringsanvisning på lämpliga "möbelspot" ?
Sök på "möbelspotlight led" så hittar du massor som har väldigt generösa (små) krav på inbyggnadsdjup och luftutrymme, tex
http://www.elbutik.se/category.html?category_id=908
 
Bo.Siltberg skrev:
Sök på "möbelspotlight led" så hittar du massor som har väldigt generösa (små) krav på inbyggnadsdjup och luftutrymme, tex
[länk]
Gick in på sidan och skrev in "möbelspotlight led" utan att få en enda träff :-D

Men jag fattar vad du menar, och ser att det finns massa fina tunna spottar. Sedan är det ju hur jag får dit dom. Kan dom ligga inne i frigoliten ? Får leta efter några som kan fästa i masoniten. Sedan är frågan, ska jag då ha samma spottar över hela taket så det blir enhälligt.
Hade väll i min enfald hoppats på att finna en vindslucka som på något magiskt sätt klarade "vanliga" spottar.

Låter tråden vara, då det är minst 1 månad inna detta projektet drar igång. Jag hoppas att kanske tills dess få fler svar. Kollar under tiden efter smidiga små "möbelspotlight".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.