Har en väldigt liten gästtoalett som är cirka 1x1,5 meter stor i källaren. På ena kortsidan sitter handfatet och på andra finns WC-stolen.

På ena långsidan är dörren.

Radiatorn som sitter idag är gammal, inte särskilt vacker och något ojämn i värmen.

Kanten av handfatet är kanske 20-30 cm från väggsnutten där radiatorn sitter.

Vad behöver jag ha för IP-klass på ny radiator? IPX4?

Radiatorn som sitter idag är skyddsjordad och gruppen har jordfelsbrytare.
 
Räknas som torrt utrymme, så en radiator i standardutförande IP20 räcker.
 
Jag hade valt (och har nyss valt) IP44 oavsett vad det räknas som. Så nära ett handfat är stor risk för vatten, så varför välja ett mindre säkert alternativ när man ändå håller på och byter till bytt?
 
Riskerna är minimala även med ett IP20, dom blir inte farliga bara för att det stänker lite vatten på dom dessutom är ett IP 20 betydligt smäckrare och lättare att montera. Du sätter ju inte IP 44 i andra rum fast dom sitter under blomkrukor där man ibland sölar med vatten.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
På grund av bristande utrymme i min gästtoalett har jag valt att helt avlägsna radiatorn. Det fungerar bra. Men eftersom din toalett är i källaren kanske det kan bli för kallt.
 
  • Gilla
Malte L
  • Laddar…
Tänk på att det kan vara bra med en lågtempererad radiator när det är ett så litet rum. Risk för brännskador på benet när man ska göra tvåan annars...
 
Använder man element med lite större effekt än rummet maximalt kräver är det ingen risk för att dom ska bli heta.
 
Tack för svaren. Funderar på glaspanels radiator. Den har IPX4 och 300W.
 
Effektmässigt sett så räcker 200 Watt mer än väl i ett så litet utrymme.
 
Har inte hittat någon mindre med glaspanel till vettigt pris.
 
Som jag skrev tidigare så är det enda som händer om man har "för stort" element att deras yta blir lite svalare och det är ju bara positivt. Energiförbrukningen blir oförändrad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.