Detta inlägg är något av ett kåseri, har funderat på detta ett tag men inatt så kom ett inlägg på sajten som avsåg att skuldbelägga bönder för nedskärningarna av samhällsfunktioner på landsbygden.

Jag är själv uppvuxen i Sthlm, dock inte född där och som det skilsmässobarn jag var följde jag med mina föräldrar till deras nya kärlekar och liv, en av dessa var mjölkbonde. Där var vi en hel del, så visst har jag fått "bondeblod" i mina ådror, men jag är i själ och hjärta stockholmare.

Men så läser man om att folk tycker att det är böndernas fel med avfolkningen. Hur? Tänk på att priserna på marken pressas upp när "stadsbor" vill köpa en gård till sommarstuga. Då ska man alltså som bonde kunna priskonkurrera mot internationella producenter, betala räntor för lånet till banken och samtidigt kunna långtidsplanera för politiska förändringar samt någonstans kunna ta ut någon typ av lön.

Dessa "stadsbor" anmäler dessutom bönderna för att djurhållningen luktar (har hänt) eller att denne fäller träd i gryningen. Men vet ni vad, landsbygden är varken luktfri eller tyst.

Vill ni ha en levande landsbygd, var då bereda på att det låter och luktar. Klagar du på avfolkning, så flytta hit då? Stöd oss genom att svänga in där den handmålade skylten med "ägg" finns. Eldsjälarna finns fortfarande, men hur länge till vi orkar vet jag inte.
För att vi behövs är uppenbart, i dagsläget producerar Sverige runt 50 % av den mat som konsumeras, fundera då på hur väl vi skulle klara oss om vi säger Ryssland spärrade sjöfarten till Sverige.

Så hur löser vi detta förutom vid stalldörrsförsäljning? Förändra dina vanor, vad sägs om att istället för att åka till Thailand nästa semester så sticker du och familjen iväg och wwoofar ( http://www.wwoof.se/? )Se hur mycket jobb det faktiskt är att föda upp ett kilo griskött, se hur mycket jobb det är att odla upp en åker. Sedan när du köper din faluröda semestergård med vita knutar, så erbjuder du den lokale bonden att få bruka din mark på ett billigt långtidsarrende. Du kan säkert få arrendet betalat i mjöl eller potatis. Ett korttidsarrende riskerar att utarma marken, då det kostar mer än det smakar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 12 till
  • Laddar…
Vill bara tillägga att gårdsstöd är något som kan sätta käppar i hjulen om du vill köpa en plätt jordbruksmark, ytterligare en sak man inte kan belasta bönderna för.
 
Tror att 50% skulle räcka ganska bra med matransonering.
Sen skulle vi nog slippa massa välfärdssjukdomar som fetma och annat otyg.
 
Räknar du in att exempelvis mjölk används för att framställa mediciner och modersmjölksersättning i dina slutsatser? Definitivt inte. ;)
 
Man ska inte dricka mjölk, så det räcker nog till de me.

Vi använder på tok för mycke mejerivaror.
 
Spädbarn vars mammor inte har mjölk ska dricka grönsaksavkok då eller? Och vi har ganska många färre mjölkkor än under förra ransoneringen, vi är dessutom fler.
Det är intressant hur en matvara kan vara nyttig ett år, nästa år är den farlig, för att året därpå vara nyttig igen, helt beroende på vad senaste rapporterade forskningsrön säger. Och folk tror på det varje gång.
 
Skulle va skoj att stänga av el, telefon, data, mataffärer, kommunal service etc under en månad eller två och se hur många som överlever. Ja, kanske behövs nåt års förvarning så att stadsborna hinner lära sig kupa ett potatisland :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ja det skulle vara lärorikt men skulle tyvärr sluta rätt så illa. Civilförsvaret är avskaffat och ansvarsprincipen gäller. Det du ansvarar för normalt ansvarar du för i kris.

Allt fler flyttar till stan och handlar för dagsbehovet. Hur många, handen på hjärtat, klarar hushållets behov i mer än en vecka?

En levande landsbyggd med bönder som fixar saker, ja nästan allt, folk som litar på varandra behövs. Kriser kommer när man minst anar det. I stora staden är man anonym men i mindre orter hjälper man i större utsträckning varandra.

Vet inte vad jag vill säga med detta men det är inte en dum idé att se över ditt hushålls beredskap:)
 
Bo.Siltberg skrev:
Skulle va skoj att stänga av el, telefon, data, mataffärer, kommunal service etc under en månad eller två och se hur många som överlever. Ja, kanske behövs nåt års förvarning så att stadsborna hinner lära sig kupa ett potatisland :)
Minns när strömmen gick pga brand 2001 och släckte en hel stadsdel i västerort, allt som gick att äta i butiker, mackar korvkiosker var slut.
Folk överlevde dock.
 
C
Med tanke på förutsättningarna och produktionskapaciteten i sydligare EU-länder torde det vara få områden, om några, där svenska jordbrukare kan konkurrera i pris på en fri marknad. Utifrån detta är jag egentligen förvånad över att så mycket som 50% av maten vi äter är producerad här i Sverige. Spontant känns det som att problemet då knappast är att konsumenterna väljer "fel" varor i mataffären. Snarare är det alla halvfabrikat och mindre exklusiv restaurangmat vi stoppar i oss, där vi normalt varken har någon vetskap eller särskilt stort inflytande över råvarornas ursprung. Det enda man kan vara säker på i de fallen är att råvarornas ursprung med vissa undantag är av underordnat intresse.
 
Bo.Siltberg skrev:
Skulle va skoj att stänga av el, telefon, data, mataffärer, kommunal service etc under en månad eller två och se hur många som överlever. Ja, kanske behövs nåt års förvarning så att stadsborna hinner lära sig kupa ett potatisland :)
Det är inte bara stadsbor, jag har bekanta som bor på landsbygden och som inte ens äger en spade. :rolleyes:

Andy78 skrev:
Minns när strömmen gick pga brand 2001 och släckte en hel stadsdel i västerort, allt som gick att äta i butiker, mackar korvkiosker var slut.
Folk överlevde dock.
Det var inte bara en stadsdel, utan flera. Rörelsehindrade fick flytta hem till släkt, vänner och assistenter, för utan el kan man inte ladda permobiler eller liftar. Folk var väldigt illa förberedda, trots att vi bor i ett land med kallt klimat så hade de inte alternativa värmekällor, eller ens ljus hemma. Alla som bor i en bostad utan alternativ värmekälla skulle investera i en fotogenkamin, alla bör ha minst ett stormkök, alla borde ha i alla fall en 100 ljus hemma samt konserverad mat och potatismospulver. Och kontanter, alltså i dagens elektroniska kortsamhälle så skulle det där elavbrottet varit avsevärt jobbigare

frlise skrev:
Allt fler flyttar till stan och handlar för dagsbehovet. Hur många, handen på hjärtat, klarar hushållets behov i mer än en vecka?
Jag har alltid minst en månads mat hemma till mig samt djuren och i värsta fall kan jag slakta av hönsen och äta deras spannmål och ärter, då kommer jag klara mig något halvår även om det inte blir några kulinariska mästerverk direkt. Men så är jag en prepper också.
 
  • Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
cpalm skrev:
Med tanke på förutsättningarna och produktionskapaciteten i sydligare EU-länder torde det vara få områden, om några, där svenska jordbrukare kan konkurrera i pris på en fri marknad. Utifrån detta är jag egentligen förvånad över att så mycket som 50% av maten vi äter är producerad här i Sverige. Spontant känns det som att problemet då knappast är att konsumenterna väljer "fel" varor i mataffären. Snarare är det alla halvfabrikat och mindre exklusiv restaurangmat vi stoppar i oss, där vi normalt varken har någon vetskap eller särskilt stort inflytande över råvarornas ursprung. Det enda man kan vara säker på i de fallen är att råvarornas ursprung med vissa undantag är av underordnat intresse.
Mycket att för att svenskt kött går skapligt idag är just pga att konsumenterna börja ställa krav på handlarna samt att vetskapen om t.ex. MRSA fritt kött, lägst antibiotikaanvändning i EU samt att även djurskyddet är det bästa inom samma region.

Ta en sådan produkt som vanligt smör man har på mackan. I Lätta där en av dom största beståndsdelarna är palmolja som man dessutom måste "pilla med" pga att den är flytande vid rumstemperatur. Palmoljan kommer ofta från Sydamerika, är inte det sjukt när man ska transportera sånt för att göra smör av när det finns ett överskott av mjölk som man alltid förr gjort smör av?
 
C
Ja, de flesta charkprodukter är ju också märkta med köttets ursprung (de kanske de måste vara?) vilket förstås bidrar.
Visst är det helsjukt, men det är bara att inse att det inte finns någon politisk vilja att göra något åt detta. Att konsumenterna genom aktiva val skulle kunna påverka i någon större utsträckning som det ser ut nu är bara att glömma, man måste nog vara professor i industriell livsmedelsproduktion för att förstå vad som egentligen finns i butikens industrimat, vad det kommer ifrån och om det är bra eller dåligt.

Men vad jag ville komma till är att det knappast är konsumenternas eller utflyttande stockholmares fel att lantbruken går på knäna. Det är helt enkelt konkurrens på ojämna villkor.
 
Är det inte konsumenterna som väljer vad de vill köpa då, utländskt och billigt eller svenskt och bra? Vill vi behålla vår välfärd i Sverige så får vi ju också se till att våra Svenska producenter överlever, och hålla upp BNPn.
 
MissAnpassad skrev:
..., alla bör ha minst ett stormkök, alla borde ha i alla fall en 100 ljus hemma samt konserverad mat och potatismospulver. Och kontanter, alltså i dagens elektroniska kortsamhälle så skulle det där elavbrottet varit avsevärt jobbigare
Ska verkligen alla vara individuellt förberedda? Borde vi inte hjälpas åt i kristider, dvs att byn har ett lager med värmeljus etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.