Vi har byggt ett nytt hus, inflyttning för ungefär 1,5 år sedan.

I samband med en vattenskada har vi öppnat upp några golv och snickarna berättade då att den vattenburna golvvärmen ligger ganska glest (upp till 60 cm mellan slangarna) och med ojämna avstånd mellan. Huset är ett modulhus byggt i fabrik.

Jag kan se på Uponors hemsida att de rekommenderar att man har 30 cm mellan golvvärmeslangen.

Så länge värmebehovet tillgodoses av golvvärmen, kan man ändå reklamera detta till hustillverkaren? Det känns som ett komfortproblem med ojämnt varma golv.
 
Ja det där tycker jag absolut du ska reklamera, i mina ögon är det ju ett ganska gravt fall av fusk.

Jag antar att du har 20mm slang och den ska förläggas med cc300. Det är ju också därför plåtarna har den storlek de har.
Jag tror man ibland ökar på avståndet i lagerlokaler och liknande där kravet på komfort är lägre men aldrig i bostäder.

Hur ser det ut med plåtarna då? Tanken är ju att de ska täcka i princip hela golvytan förutom där slangen vänder.


Är det Uponors system som är installerat? Uponor (och andra tillverkare) tillhandahåller ju alltid underlag för förläggningen av slangen till den som projekterar. Hustillverkaren borde ha ett dylikt underlag liggandes kan man tycka...
 
Redigerat:
Har inte sett hur det ser ut med egna ögon, bara fått höra vad snickarna säger.

Enligt dem ligger det, ovanifrån, träparkett - golvspån - sedan är golvvärmeplåtarna med slangen monterad underifrån. Jag vet inte om golvvärmeplåtarna ligger tätt och slangen bara ligger i varannan plåt eller om plåtarna bara är monterad där man har förlagt slangen.

Det är 20mm slang monterad i alla fall.
 
Så länge huset blir varm är det väl inga problem?

I vilket typ av utrymme är det?
Oftast är det svårt vid tex värmefördelare att lägga en separat slinga, och då kanske det bara blir tillopp och returledningar som ligger där tex. i en tvättstuga, oftast har man också frånluft där som drar in varmluft från övriga rum i huset så värmebehovet är marginellt.
 
Traume skrev:
Så länge huset blir varm är det väl inga problem?
...och hur vet man det?
det här huset har ju inte upplevt en kall vinter än.

Självklart kan det finnas utrymmen där man inte har cc 300 av olika anledningar men det framgår ju tydligt av underlaget för förläggning och materiel.

Det är ju även en komfortfråga - det är ju varma golv man har beställt. (och då inte med kalla fläckar/områden)


Man kan också fråga sig vad hustillverkaren har tagit betalt för...
 
I ett nytt hus blir inte golven varma ( iallafall om man nöjer sig med 20-24gr)
Men däremot är dom inte kalla.

Tror även att i upnors golvärmebok finns det en bild på det jag beskrev ovan.
 
Sen är det väl så att det oftast inte står beskrivet att tex, golvärmen är förlagd enl. si och så.
utan bara att det är golvvärme.och uppnår dom då godtag komfort och temperatur kommer man nog ingen vart.
 
Tror att Lks golvärme ligger glesare runt 400cc om jag inte har fel, sen föreskriver dom att man ska lägga tättare innanför glaspartier bal.
 
Semantik... visst, vi kan välja att kalla golv med golvvärme för okalla istället för varma.
Det kan dock bli stor skillnad på upplevelsen av golvyta med uppvärmd golvplåt jämfört med golvyta utan uppvärmd plåt.
Man vill ha en homogent uppvärmd yta som man reglerar med framledningstemp. och justerar med flöde.

20mm-slang ska läggas med cc 300, har man förlagt på annat sätt har man fuskat.
För tydlighetens skull - gäller rummens golvytor och inte alltid i passager, korridorer eller ytor där man låter tillopp och retur stå för uppvärmning.
 
om det är tex upponors slang så säger vell menteringsanvisningen att den ska läggas cc300mm för att få komfort. = inga kalla fläckar. om då hustillverkaren inte följer monteringsanvisningen så är det = fel och pengar tillbax eller eller rätta till felet.

detta är min uppfattning,
 
Det vi har sett hittills gäller kök och vardagsrum, alltså stora fria ytor där man skulle kunna lägga enligt anvisningar.

Vi upplevde även under förra vintern (ganska mild) att golven var ojämnt varma, men huset i sig inte var kallt.
Alltså är det inte ett uppvärmningsproblem utan ett komfortproblem.
 
känns som ett byggfel, ni har förmodligen betalat mycket pengar för nått ni inte fick.

jag hade iallafall känt mig lurad och kollat upp det med den som är ansvarig.
 
Perik skrev:
...att golven var ojämnt varma...
Det är ju väldigt tråkigt att det upplevs på det viset och så ska det ju inte vara. Jag tror också att det kan bli än mer accentuerat under en kallare vinter än den vi hade senast.

Hur ligger plåt/slang under golvspånet... i glespanel, eller?
 
Plåt slang är limmad och spikad underifrån.
Husmodulen byggs i helhet på fabrik, så troligen har golven byggts som en del där man har ställt dem på högkant och monterat golvplåtar och slang innan väggar har monterats på golvdelen.
 
Som sagts innan, det ska ju finnas en ritning på hur det skall vara lagt. Är det lagt enligt ritningen tror jag det är lite sent att klaga. Detta skulle upptäckts av er KA. Är det inte lagt enligt ritning så är det en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.