PurreP skrev:
Då en tomt i området kostar omkring 4 miljoner så kan det bli en kanonaffär...

Lägg 1,5 på renovering av befintligt hus och sälj det för 7, sälj tomt för 4 och man har tjänat 3....
Kanske tveksamt om det går att behålla huset på den ena tomtdelen bara - det ligger ju ganska centralt på fastigheten, så mycket talar väl för att någon köper fastigheten för 6.5 miljoner, river huset, styckar av och bygger två nya hus (för säg ca 3 miljoner styck) och sedan säljer båda fastigheterna för 7 miljoner styck (vinst 1,5 miljon). Eller bara köper, river, styckar och säljer tomma tomterna för 4 miljoner styck (även där en vinst på ca 1,5 miljoner)
 
6 700 000:- nuvarande bud.
 
Stefan N skrev:
6 700 000:- nuvarande bud.
Tala om att vi har en fastighetsbubbla. Men det är ju en annan tråd.

Avlopp och vatten i badrumsbilderna tycker jag ser mycket äldre ut än 74, så nån gammal stomme finns det nog under all fjällstugepanel och gröna tapeter.
Kostar ju en miljon till att få det att se vettigt ut.
 
Känns som en lågoddsare att de river kåken istf att renovera den, och sen styckar fastigheten...
 
Ja, fast tror du dom chansar på att få köpa tomt av grannen? Det är ju minst 800m2 som gäller vid styckning.
 
1kvm tror jag kommunen blundar för.
 
Martin_B
b8q skrev:
Jag gissar att det skulle gå att stycka (eller iaf efter det att man köpt 1 kvm från en grannfastighet), och att det är därför priset är uppe i de nivåerna.
Är det inte ganska stora kostnader förknippat med att hålla på och stycka av köpa, slå ihop, stycka av igen, sälja osv.
Blir liksom många steg för 1 enda kvadratmeter :)


Å andra sidan är det ju också så, att om tomten faktiskt är så lite som en kvadratmillimeter mer än 1599 kvm vid exakt uträkning (när man går efter inlagda koordinater), så klarar det ju sig vid avstyckning också, för då blir det två tomter på 799,5 kvadrat + eventuellt t.o.m någon kvadratmillimeter då ju. Vilket i sin tur resulterar i en avrundning uppåt till 800 kvm. Tadaaaaaa, och saken är biff :)

Man får alltså helt enkelt kolla från vilket håll de där 1599 kvadratmetrarna var avrundade ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.