Hejsan!

Jag har skapat ungefär 100 olika trådar om olika värmessystem sen jag köpte hus. Det känns åtminstone som det. Jag har bara väldigt svårt att bestämma mig för vad som passar mig, mitt hus och mitt liv bäst.

I dagsläget värms huset upp med en Albinpanna (olja/ved/el) från 1974, jag kan nog ha skrivit 1964 i någon tråd för jag har hela tiden trott att den är så gammal men upptäckte alldeles nyligt att den var 10 år nyare än jag trodde. Än dock fortfarande alldeles för gammal. Hur som! Jag använder elpatronerna och om man bortser från elräkningarna så har jag inte så mycket att orda om.

Jag har vuxit upp i ett hus med direktverkande el, när jag för första gången i mitt liv behövde börja betala uppvärmning på egen hand så bodde jag i ett radhus med fjärrvärme och nu är det som sagt elpatron som gäller. Således har jag aldrig haft någon uppvärmning som krävt någon insats av mig annat än att dra upp/ner värmen efter årstidernas växling.

Mitt hus är byggt 1954, är tilläggsisolerat, dränerat och har treglasfönster. Trots att det inte eldats i pannan på en herrans massa år så tycks självdraget fungera då jag inte har dålig inomhusluft. Jag upplever huset som tätt och har aldrig uppmärksammat något drag. 120kvm boyta plus 60kvm källare. I källaren sitter det en luft/luftvärmepump för att få värme och cirkulation på luften i källaren då det saknas element där nere.

Då var det ju det där med uppvärmningen då. Att använda en oljepanna på elpatroner fungerar förvisso, och då jag och sonen bor ensamma så är det inte så vansinnigt dyrt heller. För februari månad (2015) betalade jag 4000:- för värme + hushållsel. Jämfört med bättre uppvärmningssystem så är det givetvis pengar men det hade kunnat vara värre.

Jag har suckat och gnällt och funderat och frågat och tjatat och pratat om denna uppvärmningsfråga sen jag köpte huset för 10 månader sen.

Bergvärme = Det ALLA tycks vilja ha. Det kostar vansinnigt mycket pengar och med tanke på hur liten yta jag värmer upp så skulle mellanskillnaden i uppvärmningskostnaden framtiden/nu bli så pass liten att det inte känns värt de minst 150.000:- det kostar.

Jord/Markvärme = Jag har för liten tomt. Eller ja, jag har nog kanske tomtytan som krävs om jag gräver upp hela gräsmattan men med tanke på att jag bor i norraste norrbotten (ca 5 mil från Haparanda) så är risken för att jag får en vågig gräsmatta alldeles för stor för att jag ska våga chansa.

Luft/vattenvärmepump = Då var det ju det där med våra kalla vintrar. Jan-feb-mars har vi kallare än -15 och ibland ner till -30 och om den ska slå över på elpatron när det är som kallast så känns det dumt eftersom det är då jag behöver den som bäst.

Sen har jag hört att alla dessa tre system ska innebära att jag måste ha kvar min nuvarande panna som back up just för elpatronernas skull. Stämmer detta?

Pellets/ved = Aldrig i livet. Jag bor ensam och skulle alltså få göra allt jobb själv. Jag har absolut ingen lust att lasta pellets, aska ur panna och vara tvungen att elda det första jag gör när jag vaknar (om jag har veduppvärmning). Jag vill ha ett system som sköter sig själv.

Fjärrvärme = Till skillnad från alla andra så ligger fjärrvärme mig varmt om hjärtat. De flesta rynkar på näsan åt fjärrvärme men jag tycker om att ha varmvatten direkt från stadsnätet, ingen stor ful panna i källaren utan bara en fin liten central, noll jobb och kanske inte det billigaste alternativet av alla men ändå billigare än jag har idag. Till problemet. Fjärrvärme finns i alla andra gator här i centrum utom just i min gata trots att mitt hus ligger så centralt att jag har hyreshus i närheten i alla väderstreck.

Solenergi = Funkar inte så jättebra här i norr och har ingen yta för detta.


Har jag ens fler valmöjligheter? Är jag för kräsen? Jag vill hitta något som både passar mig och huset. Som inte ger mig något arbete och som sänker min värmekostnad och ökar värdet på huset. Finns det ultimata värmesystemet för mig?

Min absolut senaste tanke är att helt enkelt byta ut gammeloljepannan mot en modern elpanna. Banka in någon vägg på bottenplan för öppnare planlösning och placera en braskamin i vardagsrummet. Braskaminen mest för trivsel och mys, och som stödvärme när det är som alla kallast på vintern. Är det ens värt att byta ut oljepannan mot en ny elpanna? Bär det sig ekonomiskt?
 
Redigerat:
Och en följdfråga på detta. Med en elpanna behöver jag även en varmvattenberedare. Hur stor varmvattenberedare behöver jag? I dagsläget bor jag ensam med min son på 4.5 år som är hos mig varannan vecka så det går inte speciellt mycket varmvatten för oss, men varmvattenberedaren ska helst passa även om det skulle bo fler personer här i framtiden. Eller är det dumt och oekonomiskt att överdimensionera varmvattenberedare bara för att vi kanske kommer att bo mer än två personer här i framtiden?
 
Med dina kriterier så blir det ju:

1. Gilla läget. Titta på andra energisparåtgärder typ isolering, fönster osv. Kanske en luft/luft för boytan.
2. Bergvärme.
3. Vänta eller aktivt bearbeta grannar för att få till utbyggnad av fjärrvärmen.

Det är inget fel på fjärrvärme, det är bara att det är för dyrt i många kommuner. Och att man sätter sig i en monopolsits till utöver elen.

Om bergvärme är vettigt är ju en strikt räkneövning. Hur mycket el gör du av med för uppvärmning och varmvatten på ett år?
 
Du behöver inte ha kvar dinn panna! "Alla" värmepumpar som har vatten inblandat (alltså ej luft luft) har inbyggda elpatroner och varmvattenberedare.
 
D
gusvo085 skrev:
Du behöver inte ha kvar dinn panna! "Alla" värmepumpar som har vatten inblandat (alltså ej luft luft) har inbyggda elpatroner och varmvattenberedare.
Inte alla luft/vatten väl? De dockas ofta mot en befintlig panna och om det inte finns (eller är så gammal att den ändå bör bytas ut) så får man skaffa en elpanna att docka mot.
 
pelle242 skrev:
Med dina kriterier så blir det ju:

1. Gilla läget. Titta på andra energisparåtgärder typ isolering, fönster osv. Kanske en luft/luft för boytan.
2. Bergvärme.
3. Vänta eller aktivt bearbeta grannar för att få till utbyggnad av fjärrvärmen.

Det är inget fel på fjärrvärme, det är bara att det är för dyrt i många kommuner. Och att man sätter sig i en monopolsits till utöver elen.

Om bergvärme är vettigt är ju en strikt räkneövning. Hur mycket el gör du av med för uppvärmning och varmvatten på ett år?
1. Huset är tilläggsisolerat och har treglasfönster med nybytta tätningslister. Luft/luft skulle inte fungera då jag har ett 1.5 plans hus med sluten planlösning.
2. Bergvärme är som sagt för dyrt för mig.

Jag har en uppskattad energiförbrukning på 28.000kvH per år (hushållsel, elpatron från oljepanna samt luft/luftvärmepump) men eftersom jag "bara" förbrukat ca 20.000kvH hittills i år så räknar jag inte med att nå upp i den beräknade årsförbrukningen. Men oavsett så har jag väldigt hög energiförbrukning. Här i krokarna brukar bergvärmeinstallationen gå på ca 150.000:- inkl rotavdrag. Då rotavdraget minskar på en månad så kommer det att bli ännu dyrare. Jag kommer att vara tvungen att låna till det och räknar således även med räntan på lånet som en kostnad. Även om jag sänker energiförbrukningen så värmer jag bara upp 120kvm. Jag har inte gjort någon ordentlig beräkning, men det känns inte värt det.

Jag vet inte exakta siffror för hur många kvH jag gör av med på just varmvatten och värme.
 
Jag har fått lära mig att det är som DIY_freak skriver. Har vi fel?
 
Som jag skrev tidigare så är min absolut senaste idé att helt enkelt byta min gamla panna mot en ny modern elpanna. Jag har förstått att en oljepanna från 1974 har en hel del energiförluster. Dessutom känns det lite tryggare att ha en ny modern panna. En elpanna är absolut inte det bästa ur ekonomisk synpunkt men om jag matchar den med att knacka en vägg på bottenplan och installera en braskamin (mest för mys, men även som stödvärme kalla vintrar) så borde det väl ge mig lite bättre energiförbrukning. Jag vet inte riktigt hur skillnaderna i energieffektiviteten ligger mellan gammal oljepanna och ny elpanna. En ny elpanna + 300L varmvattenberedare från Nibe kostar ca 30.000:- utan installation. Vad kan installationen kosta? (mellan tummen och pekfingret). Kan energibesparingen bli tillräckligt för att det ska bära sig att byta till detta?

Om jag byter till en modern elpanna så känner jag mig dessutom rätt redo för att om några år eventuellt komplettera med en luft/vattenvärmepump om de skulle börja fungera bättre med norrbottniska vintrar i framtiden?
 
Det jag menade med "alla" är att alla som säljs som panna har det, givetvis kan man plocka delar själv. Frågar du de stora leverantörerna om en lösning och säger vad du har idag så lär de erbjuda en helhetslösning.
 
Det går inte att misslyckas med att omvandla el till värme. Möjligen blir pannan varm istället för vattnet till elementen men den värmen kommer ändå huset till godo. En ny elpanna kommer inte att spara något alls.
 
Kollegan installerar en Thermia Diplomat Opt 10 kw med 180 meter borrhål, han betalar 115000:- så runt en 110000 borde ju gå att få bergvärme för, inte så blodigt. Vi gick från 28000 kw per år till 11000 kw, så vi tjänar in det på 6-8 år typ
 
pelle242 skrev:
Det går inte att misslyckas med att omvandla el till värme. Möjligen blir pannan varm istället för vattnet till elementen men den värmen kommer ändå huset till godo. En ny elpanna kommer inte att spara något alls.
En modern elpanna är alltså inte bättre ur energisynpunkt än en mer än 40 år gammal oljepanna på elpatroner? Jag räknade inte direkt med att gå med vinst men nog trodde jag att det skulle göra skillnad. :( Jag har läst att så gamla pannor ger energiförluster och det kändes tryggare med en ny elpanna. Med tanke på Murphys lag så kommer väl min gamla panna ge upp en januarinatt när de är -30.

Om jag bortser från just min senaste tanke på elpanna så har min fundering hela tiden varit att det givetvis är så att de uppvärmningssystem som är absolut billigast i drift också är dyrast att installera. Det känns rätt logiskt. Jag måste som sagt låna pengarna om jag vill t.ex borra bergvärme. Efter att installationen är färdig, pannan är på plats, gamla pannan + tank är bortforslad och rummet ser okej ut så kanske det har kostat mig 200.000:- När sen delar måste bytas ut efter 10 år så kanske jag fortfarande amorterar på lånet. Eftersom jag inte har möjligheten att betala såna summor utan lån måste jag räkna med amortering som en kostnad utöver energiförbrukningen varje år. Mitt hus är så pass litet att mellanskillnaden inte blir så vansinnigt mycket i kronor om man lägger till amortering.

Jag har inte speciellt mycket utgifter utöver boende men jag funderar på att börja plugga inom något år och skulle vilja ha ett värmesystem som jag inte behöver oroa mig för att det ska tvärdö av ålder under tiden jag lever på csn. Eftersom jag som sagt inte har så mycket andra utgifter så är inte energibesparing mitt största krav även om det det vore en välkommen bonus. Jag vill ha ett system jag kan lita på.

Igår bokade jag ett energirådgivningssamtal med Vattenfall och kvinnan gav mig rådet att byta ut mina vattenelement/hela systemet mot el och sen sätta in en luft/luftvärmepump på varje våning (alltså två till utöver den jag redan har).
 
Spetters skrev:
Har jag ens fler valmöjligheter? Är jag för kräsen? Jag vill hitta något som både passar mig och huset. Som inte ger mig något arbete och som sänker min värmekostnad och ökar värdet på huset. Finns det ultimata värmesystemet för mig?
Med de kraven du listar så är finns det egentligen inget annat att välja på... Det måste bli en värmepumpslösning.

Luft/luft innebär direkt-el när det börjar bli kallt (ännu tidigare än med L/V-vp), förutom alla andra nackdelar som luftburen värme medför. Det är en budgetlösning som egentligen bara är motiverad när det inte finns ett vattenburet värmesystem i huset. Hade du bott i södra Sverige så hade kanske Luft/Vatten-vp varit ett alternativ, men inte i den norra delen av landet.

Inget arbete, sänker värmekostnad, ökar värdet på huset = Bergvärme.
 
Det låter helt galet att ta bort ett system med vattenburen värme, gör absolut inte det.

Angående om din gamla panna är sämre än en ny beror på, tex:
1. Står den i ett utrymme som du vill värma? Isåfall gör det inget om den är dåligt isolerad vilket gamla pannor brukar vara. Om det däremot står så att värmen inte kommer huset till nytta så kan det löna sig med ett byte rent energimässigt (ett läckage haverir vill man ju alltid slippa).
2. Har du/någon stängt för skorstenen så att det inte blir ett drag igenom den som kyler pannan och drar ut värmen? Om inte, gör det (men se till att du inte får fuktproblem i skorstenen pga regn när det inte längre eldas i pannan). Enklaste är att trycka in en påse med isolering i rökgången från pannan.

Hade jag varit i din sits och velat ha billiga lösningar så hade jag nog haft kvar den gamla pannan så att du kan få elpatronsvärme när det är som kallast men även installerat en eller flera luft/luft för billig värme sålänge dom räcker.
 
Kostar fortfarande inte 200 000:- för bergvärme till ditt hus, jag har samma hus storlek och det är också byggt på 50-talet...vi betalade 112 000:- och då ingick hela installationen samt bortforsling av gamla pannan + att dom städade efter sig! Vi installerade en Thermia 8 kw, kanske att du får gå upp till en 10 kw eller borra 20 meter till om du bor i Norrland, kostar inte många tusen extra! 200 000:- då snackar vi värsting installation till ett hus på minst 250-300 m3 boarea!

Och lyssna inte på den inkompetenta rådgivaren från Vattenfall...ta bort vattenburet system, dummaste jag hört!
 
Redigerat:
  • Gilla
Ropia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.