Min bastu kommer har
90 mm isolerade väggar, 120 mm i tak.
Vi kommer mest att basta vår och höst.

12,4 m3 (LxBxH)
5,4 m2 Trall/glest golv mot luft, dvs ingen isolering
3,3 m2 Fönster med 8 mm härdat glas
1,3 m2 Oislolerat dörr
=22,4

Har för mig att man ska lägga i hop m3 med m2, dvs 22,4 m3/kW?

Synpunkter på aggregatsorlek? Kan t.ex Misa 11305 (15-30 m3) eller Harvia 26Pro (10-26m3) vara lämpliga aggregat?
 
Hemmakatten
Vi har just en Misa 11305 som vi är helnöjda med, ca 7-8 år gammal. Ser på din uträkning att du använde deras beräkningsmodell för storlek på aggregat det gjorde vi också och det känns som att kaminstorleken blev rätt. Ca 45 min tar den för att bli riktigt varm. Med ett Misaaggregat har man ju möjlighet att välja om man vill ha skorstensanslutningen upptill, på sidan eller bakåt, men det kanske man kan med Harvia också (vet ej).
 
behöver lite råd kring värme och storlek på vedeldat aggregat. Vår bastu kommer bli ca 9 kvadrat och ha ett fönster på ca 14 dm brett. Vi är inne på att ha endast enkla bänkar på var sida, likt bifogad bild. Kommer det då upplevas tillräckligt varmt trots att man inte kan sitta högre upp? Aggregatet jag har tittat på är för 8-20 m2.

IMG_4583.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hemmakatten
Nej, förmodligen inte. Vår bastu har klinkergolv och det är "svalt" nere vid golvet. Hunden brukar gilla där när vi bastar. Hade också en katt som gillade bastun. Hon började på översta laven, hoppade ner till nedersta och till sist la hon sig på golvet. När hon ville ut krafsade hon på dörren. Så, nej, det blir inte tillräckligt varmt med bara en lav. De där ser dessutom ut som om de bara sitter typ 40cm från golvet vilket är alldeles för lågt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.