Hej.

Finns det något hopp för denna kandelaber? Stearin och grön oxidering.. Jag tror det är mässing. Hur går man tillväga?

Den behöver inte bli skinande. Gillar en mattare "använd" yta. Men vill få bort oxideringen och skiten..


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du en tillräckligt stor kastrull så kan du smälta bort stearinet i ett vattenbad. Sedan är det bara att ta fram putsmedlet för mässing, mässingen kommer att få tillbaka sin mässingsfärg inom kort, i början är den dock inte så pass gul.
 
Jag har en stor kastrull. Kandelabern går att montera ner i delar. Finns det något som löser upp oxiden? läst en del om salt-aluminiumfolie etc i varmt vatten.. Beror sådant på vilken legering det är?
 
Jag har bara använt kaustiksoda ("saltet")+aluminiumfolie på riktigt svårputsade filigransilverprylar, aldrig testat det på mässing.
 
C
MissAnpassad skrev:
Har du en tillräckligt stor kastrull så kan du smälta bort stearinet i ett vattenbad.
Eller om du är lat så funkar det också att använda hett vatten direkt från kranen. Det behöver inte vara kokhett. Så slipper du plocka isär den också.
 
Det beror ju dock på om varmvattnet i kranen håller över 57 grader.
 
Vi brukar lägga in stearinkladdiga ljusstakar på en tidning i ugnen, 60-70 grader. När det mesta runnit av kan man torka rent med hushållspapper medan den ännu är varm; handskar kan vara bra att ha på sig.
När det gäller oxideringen tror jag mest på puts- eller polermedel, misstänker att kemikalier påverkar de oxiderade ytorna och de som inte är det olika. Elbow-grease som jänkarna säger, alltså kroppsarbete, är nog dessvärre det som ska till.
Lycka till!
Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.