IT-konsult? ;)

//Patrik
 
raderad
 
Mikael_L
snowjim skrev:
Läste på flera ställen i denna tråden att biledare var OK att använda som jord så därför antog jag att det gick här med.
Ja det kan vara helt korrekt om det är en äldre EKKL-kabel (jag har åtminstone för mig att på den kabeln var det tillåtet att använda biledaren som skyddsjord).

Och är det en lite modernare EKLK så är det med bokstavstolkning av regler ej korrekt. Men i praktiken blir det lika bra och säkert bara man ser till att biledaren är bra och korrekt ansluten i båda ändar.
 
Mikael_L skrev:
Ja det kan vara helt korrekt om det är en äldre EKKL-kabel (jag har åtminstone för mig att på den kabeln var det tillåtet att använda biledaren som skyddsjord).

Och är det en lite modernare EKLK så är det med bokstavstolkning av regler ej korrekt. Men i praktiken blir det lika bra och säkert bara man ser till att biledaren är bra och korrekt ansluten i båda ändar.
Först är det okay att använda billedare till jord, sen är det inte okay och nu kan det alltså vara okay igen? Känns som att det är något jag missar här?

Vad är bäst, använda billedaren som jord i uttaget eller att göra om uttaget till ojordat?
 
Biledaren är ej tillåten att använda som skyddsjord, det fans tidigare en kabel som liknade eklk där biledaren var grövre och på just den kabeln var det tillåtet att använda biledaren som jord. Den kabeln har inte funnits på marknaden på över 50 år.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Biledaren är ej tillåten att använda som skyddsjord, det fans tidigare en kabel som liknade eklk där biledaren var grövre och på just den kabeln var det tillåtet att använda biledaren som jord. Den kabeln har inte funnits på marknaden på över 50 år.
Bra då vet jag, då blir det till att göra om uttaget till ojordat då.

På vilket vis är det annars tanken att biledare skyddar? Förstår det som att den ska kopplas till skyddsjord i matande ända. Är det om kabeln skulle få brott och då att ledarna kommer i kontakt med biledaren(manteln)?
 
tommib
Tanken med biledaren var väl en gång i tiden att om man med ett metalliskt verktyg råkar klippa av kabeln så ska metallen i verktyget alltid ha kontakt med jord.. Biledaren är ansluten till en metallisk mantel som ser till detta. Detta verkar vara borta nu, så vad biledaren har för funktion vet jag faktiskt inte.

Anledningen till att du fick rådet att använda den trots allt är för att resten av din installation i det där rummet troligen är jordat via biledaren. Det blir så att säga minst fel att använda den till lamputtaget. Annars måste du ha ett uttag som garanterar att apparaten som ansluts är dubbelisolerad (dvs europlugg). För lampkontakter finns inte någon sådan plugg.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Säg att vi har ett scenario där vi har en äldre EKLK kabel(utan jord konstigt nog), vi ska koppla in en lampa som är försedd med 2 meter lampkabel. Varför får man inte skarva ihop dessa 2 kablar istället för att sätta ett uttag på vägen? Är det för att installationen då räknas som en fast installation och då måste man använda EKLK kabel hela vägen? Detta låter dock konstigt med tanke på att inne i lampan lär det användas "vanlig" lampkabel för att ta strömmen dit den ska.
 
tommib
Du kan göra så, men då ska kopplingen ske inne i lampan och lampans sockel måste då vara ett godkänt kopplingsutrymme med allt vad det innebär. I praktiken är det enklare att sätta ett uttag. Det förenklar också underhåll av anläggningen när man inte behöver fippla med toppklämmor eller sockerbitar eller liknande utan bara kan stoppa i en stickpropp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tanken med biledare var ursprungligen att se till att ev knäckar, brott på blymanteln skulle bryggas över samt att det skulle gå vettigt att ansluta manteln. Detta för kabeltyper tre generationer före TS modell, där användes blymanteln som jordledare och normalt fick en tråd lödas in i varje ände. Där gjorde den nyheten med biledare mycket så att det blev säkrare och lättare jobb.

Senare typer med blymantel och plasthölje användes biledaren regelmässigt ofta som skyddsjord men då pga att blymanteln räknades in i arean inte för att ledaren isig var grövre. Och på senare typer med aluminiumskärm räknas bara ledaren och är då för klen formellt i fast installation där min är 1.5 mm2.

I TS fall då i praktiken inget fel att använda om jordat lamputtag används men inte regelrätt. Helfel är att sätta det uttaget utan jord eller att modda det eller att sätta ojordad typ om övriga i rummet är jordade. Välj isf som tex tommib skrev en typ som bara tillåter dubbelisolerade apparater.

Gäller att göra vettiga överväganden som blir bra och inte av regelövertolkningar göra något sämre rent av dåligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Okay, så vad ni nu säger är att jag SKA koppla biledaren som jord i mitt jordade uttag och även om detta inte är helt regelrätt så är det iallafall bättre än att sätta ett ojordat uttag?

Isåfall, får jag skala kabeln par cm så jag kommer åt biledaren och sen hoppas på att den går att trycka in i uttagets gjord på något vis.

Känns inte som att det finns något självklart val här :(
 
Vet vi vad det är för kabel där sitter? Har det sålts eklk 2x1,5 med klen biledare någonsin? Inte för att det spelar mycket roll:

1. I ett i övrigt jordat rum är det bättre att ha fram jord via 1mm2 än ingen alls till en armatur.

2. Ev ny kabel man förlänger med använder man givetvis gulgrön 1,5mm2 till skyddsjord resten av vägen.

3. Om den gamla kabeln har en biledare med bara 1mm2 area och saknar g/g så bör den bytas. Riskerna med att inte byta är förmodligen (beroende på frånkopplingstid?) inte för stora. Med jordfelsbrytare minska faran ytterligare. Fortfarande fel dock.

4. Att sätta ojordat uttag som accepterar klass 0 apparater är utan tvekan farligt, man har inget felskydd alls.

Det självklara valet är att byta kabeln, det är lättast. Därefter att skala upp och flytta uttaget.
 
Redigerat:
haha känns ganska självklart att TS bara driver?
bra jobbat tycker jag isåfall
 
devavi skrev:
haha känns ganska självklart att TS bara driver?
bra jobbat tycker jag isåfall
Haha va? Jag som driver? Jag började tråden med en fråga som jag trodde skulle vara enkel sen dess har jag fått en hel del bud på hur jag SKA göra, inte konstigt man blir förvirrad. Jag förstår grundkravet med att man inte får blanda jordade och ojordade i ett rum, frågan var hur gör jag för att lösa det på rimligaste vis.

Nu verkar det dock som att jag kan använda biledaren som jord i lamputtaget men det verkar fortfarande inte vara självklart.
 
Nu är installationen avklarad, såhär blev det :

Zev0Gge.jpg
64R15AV.jpg
hImi4j6.jpg

Som ni kan se så använde jag biledaren som jord, men innan jag bestämde mig för detta så kontrollerade jag ett annat strömuttag i rummet och mycket riktigt har man valt att använda biledare som jord i detta rummet.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.