Har ett badrum som är renoverat någon gång på 90-talet. Material- och färgvalen som föregående husägare gjorde käns sisådär om man nu inte har laxrosa som favoritfärg.

Kom i kontakt med ett finskt företag som skall etablera sig i Sverige, DecoTile. Deras idé är att spraya på en keram utanpå befintliga kakel och klinkersplattor. Efter ett par veckor då den härdat ska den bli mycket hård och kunna liknas vid en porslinsyta.

Enligt egen utsago har de renoverat hundratals badrum i bla finland och turkiet på detta sätt, med gott resultat.

Finns det någon som provat det här? Bilder och mer info finns på http://www.decotile.fi/se

Det som jag ser som risk är att även befintliga fogar kommer målas över vilket gör att de inte kan andas längre. Å andra sidan ska det väl inte finnas vatten under klinkerplattorna annat än i just fogarna, och de borde man kunna torka ut m h a en avfuktare som får stå i rummet ett tag?

Försökte kolla med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) om de hade någon åsikt om det här, men de hade aldrig hört talas om det och ville varken säga bu eller bä.

Vet att det finns många som själva målat på kakel och klinker, och det borde ju falla under samma kategori, förutom att det här blir mycket hårdare och tåligare. Priset ligger ju på en tiondel av vad en totalrenovering skulle kosta, och i dagsläget har vi andra ställen i huset som har större renoveringsbehov varför det här låter tilltalande.

Alla åsikter och tips välkomnas!
 
Räkna det som just en målning av ett gammalt badrum.

Det innebär att vid en framtida skada så räknas rummet som från 90 talet med fullt åldersavdrag.

I övrigt har jag ingen särskild åsikt om decotile.
 
Hur bra fungerar det i ett trähus som rör sog hela tiden?
Mattor och tätskikt tål en viss rörelse.
Hur är husen i Finland uppbyggda? Trä eller betong?
 
O
Intressant grej....
Det kanske fungerar.... Men det är inte mer än ett ommålat badrum egentligen.... troligtvis blir det ungefär samma känsla...
Frågan är vad de kostar? Men den viktigaste frågan är hur bra det sitter fast....
Det är som Lolle skriver... Att det gör ingen skillnad ur försäkringsbolagets del... badrummet är fortfarande från -90 talet. Och det är det du får ersättning för från FB. Så du höjer inte värdet på badrummet ur försäkringssynpunkt....
Men det kanske inte heller är intressant?....
 
Vi provade till slut DecoTile efter en del velande fram och tillbaka. Förarbetet gjorde vi själva, d v s tvätta väggarna och ta bort silikonlister mm. Själva målningen gick på ett par dagar då det målades i flera lager. Det blev en ganska frän lukt vid själva målningen, men då vi ändå inte bodde i huset just de dagarna gick det bra.

Slutresultatet blev nog faktiskt bättre än vi hade hoppats på. Det ser ut som en riktig kakelyta och verkar hårt och fint. Självklart syns strukturen på de gamla kakelplattorna igenom, men det visste vi om och det ser faktiskt ganska trevligt ut. Så här i efterhand ångrar vi nog att vi inte tog en annan nyans av grått på golvet (som vanligt så blir det inte riktigt likadant i verkligheten som när man tittar på den lilla färgkartan hos målaren).

Jag kan tänka mig att den här light-renoveringen kan passa riktigt bra om man vill fräscha upp ett badrum inför en försäljning, eller om man som vi var rätt trötta på husrenoverande och inte orkade riva ännu ett rum och börja om från början.

badrum_diff_smaller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

badrum2_diff_smaller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

closeup_smaller.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
ser ju riktigt bra ut. Jag kom inte in på adressen du länkade till ovan. Vad kostar det att måla, riktpris per m2? Så med andra ord, när du nu sprutar vatten på fogarna I duschen så stöts vattnet bara bort? Det finns ingenstans som vattnet kan kommer ner till tätskiktet?

Denna address funkar: http://www.decotile.fi/cms/sv/
 
Redigerat:
Även jag nyfiken på detta, berätta mer.
Hur utförs själva appliceringen, sprayas? Gjorde ni det själv?

Och kostnaden givetvis?
 
Vi var lite av försökskaniner i det här projektet då jag tror vi var den första kunden de hade i Sverige. M a o blev det en del givande och tagande från båda sidor. Vi lärde oss lite på det, och så gjorde de :) Därför kan jag inte riktigt ge någon riktig prislapp på det hela...

Det hela gick till så att en sugfläkt sattes inne i utrymmet som sög ut luft till trädgården, dörrar mm tejpades igen och så sprayades det inifrån i tre omgångar har jag för mig. Vi hade missat att maskera på ett ställe vilket gjorde att en del pigment letade sig ut där och missfärgade en fönsterkarm, det är m a o mycket viktigt med maskeringen!

Ett tips är ju att riva gammalt silikon och maskera så mycket som möjligt själva. Även rengöringsmomentet med mekanisk nötning mot kakel och klinker gjorde vi själva (svamp + lösningsmedel i två omgångar över väggar och golv). Se till att täta ordentligt bara, och var noga med att ventilationen i badrumet inte skapar ett övertryck därinne så att spayfärgen letar sig ut genom springor mm.

Färgen stinker rejält medan den härdar. Vi valde att inte bo hemma på några dagar (spec då min sambo var gravid och vi har ett litet barn). Jag tror det kan vara bra att göra det hela under sommarhalvåret när man kan ha fönster mm på vid gavel något dygn efteråt.

Men nu ett halvår efteråt så verkar färgen forfarande hålla fint. Vi har en 2.5-åring som glider runt med grusiga skor därinne ibland och det har hållt än så länge utan någon spricka eller synliga repor.

Färgen har ju lagt sig över alla fogar, så det är m a o helt tätt ner mot gamla klinkern. Vi lät badrummet stå oanvänt ett par veckor med rejäl golvvärme på för att inte ha någon fukt i fogarna innan sprayningen. Det jag ser som en risk är om det skulle leta sig in fukt kring golvbrunnen så kan den inte leta sig ut genom fogarna som den kunde förut
 
Massor med beröm för att du rapporterar i din gamla tråd om hur det blev!
 
R
ja jag kan ju tänka mig att detta är en bra "face lift". Dock är ju övrigt tätskikt, brunn, rör osv fortfarande gammalt så står man ändå inför att byta badrum inom något år så blir de kanske ett dyrt moment. Hade varit intressant därför att förstå vilket riktpris de siktar på per kvadrat.
Jag undrar dock var fukt/väta tar vägen, om något vatten tar sig igenom tätskiktet måste de ta väldigt lång tid innan de torkar...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.