Hej,

Hoppas på hjälp/kommentarer från erfarenhetsbasen här inne.

Jag har ett putshus med källare från 1929. Enligt "experter" så är det en stenkällare som är putsad på insidan. Huset är byggt i en sluttning så på ena sidan är hela källarväggen under mark medna på den andra så är det full höjd så att säga (garageportar och stora fönster). På den/de väggar som vetter "uppåt" är det mycket putssläpp samt i vissa hörn svartnade delar av färgen (mögel?). Det gör väl inte saken bätttre att man har målat med någon sorts plastfärg som är helt tät.

Enligt samma experter så går det i princip inte att dränera mot grunden eftersom stenarna är ojämna och man troligen använde de stenar som man sprängde loss ur berget som delar av grunden till huset. Om man ska kunna dränera så måste man gjuta en ram runt och det går inte heller bra eftersom berget är så nära huset så man kommer inte åt.

Vad kan jag göra?

1. Ytlig dränering och "luta" bort marken från huset?
2. Skrapa ner all plastfärg och putsa om samt måla med ny färg?
3. Skrapa bort den färg och puts som släppt samt putsa om och måla om bara där.
4. I ett rum har man lagt klinkergolv men väggarna är målade med samma plastaktiga färg, dock sitter den bra och nästan ingen puts är lös. Kan jag kakla direkt på den väggen och hoppas att det håller?

Ursäkta ett långt mail men hoppas på svar från er med kunskap om detta.

Tackar på förhand.....
 
Jag vet att i Nederländerna (där man inte kan dränera pga att stora delar av landet ligger under grundvattennivå) använder man en metod där man injekterar någon typ av betong bakom muren. Alltså mellan mur och mark. Detta för att få tätt. Vet inte om det är tillämpbart på ditt hus.
 
Flytta in vaggen i kallaren? Dvs. sla bort vaggen sa att du kommer in till problemet (marken pa andra sidan) installera dranering (aven om det kommer att bli skrymmande) och sedan bygga ny vagg utanpa det. Draneringen kan du sedan lagga i ett ror som gar runt huset at det hall det sluttar mest och sedan anslutas till den vanliga draneringen. Kan ocksa lona sig att titta pa marken ovanfor/bakom huset, kommer det mycket vatten uppifran? Prova att plantera ett par stora bjorkar. Med lite tur kommer dom efter nagra ar att suga upp ett halv ton vatten per dygn. Om huset nu ar sa gammalt som 1929 och det har klarat sig sa har langt sa maste ju nagot ha andrats i situationen runt huset/nederborden etc.
 
Sånt här är alltid intressant. :)

Jag är ingen yrkesman men lite vet jag. Det låter lite märkligt det du beskriver, menar experterna att muren skulle vara omöjlig att dränera runt bara för att den är ojämn? Vad ställer då detta till med?

Jag gissar på att de tror att bara övre delen av muren är "murad" och att man längre ner har staplat lös sprängsten som man inte villl röra i. Ta dit grävaren och kolla? D

Du vet nog inte hur pass bra du kan dränera förrän du handgripligen gräver upp och ser hur mycket plats du har att röra dig i och hur muren ser ut längre ner. Men du borde iaf kunna förbättra läget, ingen dränering är helt meningslös. Du kan gräva så långt som går/känns säkert, fuktspärra muren med asfalt eller plastduk och lägga ett rör där vatten bör kunna hitta in i det (ligger det ovanpå bergkross kommer förmodligen vatten rinna förbi det) och fylla med dränerande grus mot muren. Gruset är mycket värt. Se sen till att leda vatten bort från huset, stuprören, får du bort vattnet från dem?


Upppdatera gärna!
 
  • Gilla
Roookie och 2 till
  • Laddar…
Tack för kommentarer!

Tokyoboy, din kommentar om hur det ser ut ovanför huset är valid. Jag vet att mycket ytvatten kommer från tomterna ovanför så en ide är ju att lägga en dränering längst upp vid tomtgränsen för att "vattna" av hela min tomt.

Sen kommentaren om att det har klarat sig så länge sa jag med och svaret jag fick är att det har alltid varit fuktigt i källaren och att det inte gör något så länge man inte har något organiskt där. Det som har skett är att oljepannan åkte ut och fjärrvärme drogsin så det blev sämre drag och värme på luften.

Tack gaffa för ideerna och det är som du säger, man vet att det är sprängsten man har använt. En granne har försökt gräva men det var så stenigt och så trångt mellan sprängstenarna i muren och berggrunden framför huset att de gav upp. En annan granne tog dit grävare men när grävaren drog upp en av de stora stenarna så blev det ett stort hål i källarväggen eftersom en del av den stenen hade man lämnat och använt som en del av källarmuren! :( vill inte råka ut för något dylikt....

Tror dock att du har rätt. Det blir väl till att gräva så mycket det går innan stenarna blir för stora och se till att plasta och luta bort samt lägga dräneringen en bit bort från huset så långt man orkar gräva/luta bort marken från huset.....

Gärna mer kommentarer om ni har!
 
fyll absolut inte med makadam upp efter muren utan endast runt dränen,sedan fyller du med så täta massor som möjligt
renoverarn
 
  • Gilla
Lasse Lucidor
  • Laddar…
Det du bör göra är att hindra ytvatten från att rinna in. Troligtvis rinner vatten på bergets överyta ner mot din kåk.

Gräv så djupt det går. Se ut en "lägsta nivå" som du kan få helt fri och fyll upp till den med dränerande massor (makadam/grus). Lägg sedan ut en tät duk som hindrar vatten att rinna ner under din "lägstanivå". Lägg ner ett dräneringsrör på duken med rätt lutning som leder bort det vatten som kommer uppifrån. Fyll sedan med grus. Rensa bergytan i närheten av huset och se om du kan lägga en avskärande dränering som leder bort ytvattnet, små stenklackar kan du spränga med snigeldynamit. Fyll upp ovanpå duk/rör med mer makadam, se till att lutningen är bort från huset ända till din avskärande dränering. Lägg en bentonitmatta med lutning bort från huset ovanpå, den ska leda ner till din avskärande dränering. Fyll sedan till den marknivå du ska ha.

En enklare lösning är att bara utföra den avskärande dräneringen. Rensa bergytan, ta bort ev klackar, lägg i dräneringsrör och fyll med grus.
 
Det går inte att bila ur ett dike i berget och dränera innan vattnet kommer till kåken typ någon halvmeter bort eller så?
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Jo, det är just det som är den enklaste lösningen. Frilägga berget, hitta lämplig linje, bila ur och spränga klackar, och dit med dränering. Bila berg är jobbigt!
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
det är alldrig omöjligt att dränera ,enda problemet e plånboken
renoverarn
 
Det vore intressant att höra hur det gick? Kom du på en bra lösning så dela gärna med dig!


Gaffa
 
Jobe006 skrev:
Det som har skett är att oljepannan åkte ut och fjärrvärme drogsin så det blev sämre drag och värme på luften.
ska du inte bo i källaren så kan det räcka med att ställa in en avfuktare, reparera putsen och .... vara nöjd med det :). Dränera först när golvet är under vatten ....
gaia
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Om det rinner in regnvatten längs bergöverytan räcker det inte med avfuktare, vattnet måste ledas bort.
 
En fråga, en gammal tråd ser jag. Varför inte makadam mot väggen. Har ett liknande hus. Tänkte gräva dräneringsrör. Men det går inte att lägga matta eller isodrän då grunden består av staplade stenar.
Tänkte att man kan få det varmare och luftigare med madadam mot husgrunden. Men så slog mig tanken att det kanske är bättre att dräneringen är helt fri från luftinsläpp. Att dräneringen suger vatten bättre då. Det blir väl litet sug när vattnet rinner i nedlutande dränering.
Om det strömmar in luft ned för makadamen så kanske bara dräneringen drar in luft. MVH /Lasse
 
Det finns flera metoder att hantera TS hus (om det inte är fixat). Man kan dränera från insidan genom att borra ut hål genom väggen. Man kan anlägga en eller flera dräneringsgropar i källargolvet där man pumpar ut vattnet. Man kan fixa väggarna, måla med silikatfärg och sätta in en avfuktare. Man kan dränera en bit från huset. Se till att få bort ytvatten etc.

Lasse Lucidor, du borde kunna gräva upp en del av grunden, tvätta den ren och sedan gjuta med betong och armeringsnät mot grunden så att du får en slät yta. Sedan kan du isolera mot den ytan.
 
  • Gilla
mcr108s och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.