Hej,

Vi är på jakt efter en stor(250x350) matta och tittar främst på beg marknaden då vi inte är intresserad av att betala merän max 2500 kr.

En säljare har berättat att mattan de säljer är maskingjord, d.v.s inte handgjord och man vill ha 2000 kr för den. Här finns annonsen : http://www.blocket.se/malmo/Afghansk_matta_63283992.htm?aw=1

Då undrar jag såklart hur detta fungerar? Är maskingjorda mattor mycket billigare? På vilket vis är de sämre? Är det rimligt att en beg maskingjord matta som i annonsen kostar 2000 kr?

Har försökt hitta lite om märket Lalee men hittar mest budget mattor?

Någon som har råd?
 
Ja, maskingjorda mattor är väldigt mycket billigare, de tillverkas på några minuter medan en handknuten matta tar lång tid.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Korvgubbe
Lite fördomsfullt så kan jag tycka att risken för att barnarbete ska ha varit inblandat borde sjunka med en maskinknuten matta. Men jag kan ju ha fel.
 
Korvgubbe skrev:
Lite fördomsfullt så kan jag tycka att risken för att barnarbete ska ha varit inblandat borde sjunka med en maskinknuten matta. Men jag kan ju ha fel.
Det förekommer barnarbete även på fabriker. Jag tror risken är lika stor.
 
Ja, för mig kan jag mycket väl tänka mig köpa maskinknuten men jag undrar om kvalitén får lida nämnvärt. Nu säger jag alltså inte att jag vill ha matta som har gjorts av barn, det finns ju handgjorda mattor som är gjord med rätt arbetskraft.
 
En handknuten har som det låter en knut i botten av luggen vilket den oäkta inte har, så den äkta håller bättre.
 
En äkta matta av bra kvalite håller i generationer om den sköts riktigt. Vi har några stycken och det märks speciellt på den ull som används. En sådan matta kan man sälja om man tröttnar men det är ju inte säkert att man får tillbaka så mycket att det täcker skillnaden mot vad en billigare maskinmatta kostar som man kanske slänger.
Sedan skiljer det i hur täta de är vilket du även märker på de maskinvävda och dess priser.
 
Den kostar som ny betydligt mer än vad säljaren begär men dagens andrahandsvärde ligger i princip på noll ... Det framgår inte vilka material den innehåller - luggen bör vara i ull. Den håller säkert ett antal år men när den slits kan man inte reparera den vilket man kan göra med en handknuten matta.

En maskingjord matta kan vara helt ok om man verkligen gillar mattan och vill ha något på golvet. Jämför man de s.k. Wiltonmattorna har de mycket högre materialkvalitet och är nära på outslitliga. Kasthallsmattorna är också av god kvalitet.

Mattor skall man
A) välja med ögonen
B) passa i hemmet
C) vara hel och utan skador

Ett alternativ är att gå på auktioner. Kolla Bukowski Market, Lauritz.com, städernas auktionsverk. Just nu är orientaliska mattor mycket prisvärda i Sverige.

På tal om barnarbete är risken störst i Pakistan. Precis som Anders skriver kan en välvårdad orientalisk matta hålla flera generationer. Jag köpte själv en stor Saruk på Bukowski market nu i somras. Den är 50-70 år gammal utan det minsta slitage i mattan. Långsidorna dock skadade och den innehöll ett halvt ton smuts :) men jag gav inte ens 2000 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vill bara kommentera den missvisande reklamen för denna tråd; "Diskutera: Maskinknuten eller handknuten matta?", fabriksgjorda mattor är inte knutna, de är vävda.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
Visst finns det maskinknutna mattor. Jmfr rumänska, bulgariska eller franska sådana.
 
Det finns ingen knut på dom, termen är felaktig, de vävs som sagt. Prova gärna själv att knyta ryaknutar utan att klippa av tråden så ser du vad jag menar.
 
Suck: det finns maskintillverkade knutna mattor där man använder maskinvävstolar och där knutarna görs mer eller mindre för hand. De slås därmed mycket hårt, kvaliten i många fall mycket hög (allt beroende på materialkvaliten) och synnerligen slitstarka. Ofta med kopierade klassiska orientaliska mönster. Att dessa mattor inte har något konstnätårligt värde är en helt annan sak. Men det är fel att kalla det fusk.
 
Suck på dig själv. "Hårt slagen" är en VÄVterm och alstrar inga knutar, det är rent vävtekniskt omöjligt att åstadkomma att garnet gör en knut. Det är dessutom just med förekomsten av knutar i botten som man kan säkert skilja en äkta och oäkta åt.

Det här är lite som när okunniga kallar kvigor, kalvar, stutar, tjurar och oxar för kor, de vet helt enkelt inte bättre.
 
Jag förstår att mattor inte är din starkaste sida.
 
Absolut inte, det är ju inte som att jag tillverkat sådana själv. *ironi*:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.