Redigerat:
  • Gilla
VildaVillan och 7 till
  • Laddar…
Jag får inleda med att tacka för förtroendet att få testa den här sågen. Jag har jämfört den med en av föregångarna, Bosch GCM 8 S, som jag har använt ganska mycket. De främsta tillkortakommandena med Bosch GCM 8 S är

  • Att den startar med ett sådant ryck att arbetsstycket rubbas i förhållande till sågen. Då blir det svårt att såga med precision. Med viss vana lär man sig att jobba med sågen ändå.
  • Den går inte att använda på en grupp säkrad med en Hager dvärgbrytare med B-karaktäristik. Startströmmen blir så stor att kortslutningsskyddet bryter kretsen. Man måste helt enkelt byta till C-karakteristik.

Dessa problem är åtgärdade på SDE-versionen. Egentligen är GCM 8 SDE inte en version av den vanliga GCM 8S, utan en helt ny såg.

Funktioner/features
Att den går att luta åt båda hållen är rätt uppenbart. Det fungerar bra, och reglagen för att justera lutningen är lättåtkomliga.

Maskinen har mjukstart och elektronisk varvtalsreglering. Den senare gör det möjligt att skruva ned hastigheten när man sågar i andra material än trä, t.ex aluminium. Eftersom sågen levererades med en klinga endast avsedd för trä har jag inte testat att såga aluminium med den. Jag antar att de har byggt sågen med en lite starkare motor för att kunna hantera sågning vid lägre varvtal i aluminium. Just möjligheten att ändra varvtal för att passa olika material gör att man eventuellt kan komma att byta mellan olika klingor rätt ofta. Därför har Bosch hittat på en SDS-koppling, vilket är Boschspråk för snabbkoppling. SDS-kopplingen är egentligen inget annat än en vanlig fästskruv för klingan, men med större diameter och gummibelagd.

IMG_0213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessvärre gör den att man tappar en inte obetydlig del av sågens kapacitet, främst vid vänstervinkling. Motorn är fullt tillräckligt stark för sågning i trä. Mjukstarten på sågen är riktigt bra. Vid första försöket tyckte jag att starten var lite överdrivet långsam, men det visade sig att starten vid användning är fullt tillräckligt snabb. Bosch har inte tagit steget fullt ut och utrustat sågen med ett snabbstopp, men även om jag gillar snabbstopp på de flesta maskiner, är gersågen en maskin där det inte behövs, annat än om man har bråttom att byta klinga. Och det kanske i verkligheten inte är så ofta som förekomsten av SDS-ratt antyder?

Man kan flytta ut stöd på sågens sidor, på så sätt att man skjuter ut själva bordet som stöd. Det är något som ibland kan vara en aning praktiskt, men som jag egentligen tycker är en aning övertänkt. Vid ett skrivbord troligen. Finessen gör sågen mindre robust.

Alla ändlägen är justerbara, och även vridningens fasta lägen är justerbara. Det gör att man kan rucka in sågen tills man når gersågsnirvana, även om det kan ta lite tid. Anhållet sitter där det sitter, vilket gör att man inte kan tillämpa Bygga-Bo:s listiga metod för att ställa 90-gradersläget på sågen. I stället får man ställa in 90 grader med en vinkelhake mellan anhållet och klingans stomme, Det blir nog också bra till slut, men kräver sannolikt lite mer pyssel än Bygga-Bo:s metod.

Sågen levererades med en fantastiskt bra klinga enligt bilden nedan. Den ger mycket fina snitt i lister och liknande. Jag har inte sågat så mycket reglar med den här sågen, men jag skulle nog välja en annan klinga till regelvirke. Troligen en 24-taggare.

IMG_1710.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SDE-modellen är betydligt större än föregångaren GCM 8 S utan att kapaciteten är speciellt mycket större. Jag kommer senare till kapaciteten hos de olika sågarna. En intressant jämförelse är den lilla variant av kap-/gersåg som jag har använt en hel del under sommaren; det är en Mafell KSS 300. Just den sågens maximala sågdjup är 40 mm, så den duger inte till regelvirke utan att man vänder och trixar lite. Precisionen och snittkvaliteten är helt i klass med de större sågarna, och när man sågar annat än reglar hela dagarna är den fantastisk, t.ex. när man klänger på byggnadsställning och sågar glespanel och fasadpanel. Dessutom fungerar den väl som handcirkelsåg, sänksåg med skena och kap/gersåg i ett enda kinderägg på under 3 kg, som dessutom får plats helt komplett med skena i en Sysatiner No.4. Men det är inte denna såg vi skall avhandla i den här texten. Se storleksjämförelsen nedan:

IMG_0183.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kapacitet
Det brukar diskuteras rätt ivrigt på forumet om olika sågars kapacitet och skillnaden från de uppgifter som lämnas av tillverkaren. Jag lovade att försöka ta ett lite annorlunda grepp på hur man skall kunna jämföra kapaciteten på olika sågar. Det visade sig att det är svårt att helt komma undan från att behöva mäta på de olika sågarna. Men det går att bilda sig en uppfattning utan att behöva såga på riktigt, vilket kan vara bra när man är hos sin sågmånglare. Betrakta bilden nedan. I sitt läge närmast anhållet kommer sågklingans centrum att befinna sig bakom anhållet. Vi kallar det avståndet för ”A”. För att klingan skall kunna nåden linje där anhållet och bordet möts, måste klingan sänkas ned under bordsnivå. Det är lätt att beräkna hur mycket, men det är ingen poäng med det. Det viktiga är att man når skärningslinjen. I sitt bakersta läge har man förskjutit sågklingan avståndet som är markerat med ”Utdrag” i bilden. Genom att ställa klingan precis så mycket som behövs, kommer man att ha ett läge som ger maximal tillgänglig höjdkapacitet. Låt oss kalla det ”maxhöjd”-inställning.

Inställning för max höjd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi nu i stället med ställskruven på bilden nedan (bakom den röda ratten) ställer ned klingan så djupt som det går utan att man sågar i sågans stomme, kommer vi att kunna öka kapaciteten på hur breda arbetsstycken man kan såga i maskinen.

IMG_0207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låt oss kalla det ”maxbredd”-inställning. Notera att vi fortfarande har tillgång till möjligheten att använda ”maxhöjd”-sågning, även med klingans djupstopp inställt för ”max bredd”. Det beror ju på operatören.

På SDE-sågen är A-måttet 25 mm och utdraget 240 mm. Det betyder att breddkapaciteten vid ”maxhöjd” är 230 +2x25= 290 mm. Om man i stället ställer sågen i ”maxbredd”-läget, blir breddkapaciteten ca 325 mm.

Inställning för extra bredd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi jämför med 8 S, så är A-måttet 40 mm, och utdraget 185 mm. Breddkapaciteten vid ”max höjd” blir då 265 mm. Vid ”max bredd”-inställningen blir breddkapaciteten ca 275 mm. Jag kommer inte att rapportera maximala höjder på 8 S-sågen, eftersom det är SDE-sågen som är föremål för nagelfaring här.

Om vi tittar på höjdkapaciteterna vid de olika inställningarna, så blir det lite intressantare. Vid vinkling till vänster är maximal höjd vid ”maxbredd” 44 mm, dvs inte tillräckligt för en regel av 325 mm bredd. Däremot bör en bredd av ca 320 mm fungera bra. Vid ”maxhöjd” är kapaciteten 58 mm.

Vid vinkling till höger blir det ytterligare intressantare. Högervinklingen är ju en viktig egenskap hos den här sågen. Om vi börjar med ”maxbredd”-lägen är kapaciteten endast 12 mm, och det är ju inte användbart till speciellt mycket, utom möjligen den minsta typen av socklar och smyglister. Om vi tittar på ”maxhöjd”-läget ökar kapaciteten till 26 mm, vilket duger till socklar och annat vanligt entumsmaterial. Däremot är det inte möjligt att såga en taklist på traditionellt sätt i sågen när den är högervinklad, utan man får ta till så kallad kompoundsågning. Det är något som de flesta inte använder, eftersom det innebär att man måste stå med en app till telefonen i näven när man skall såga taklist. Jag brukar i och för sig göra just så själv, men det är nog inget som normala människor gör. Som tur är görs de flesta vanliga snitt när man sågar taklist genom att vrida bordet, och då har sågen tillräcklig kapacitet. Jag kollade med phl, som har en 10-tums Makita, och han hade vettig kapacitet vid högervikling av den sågen. Jag bad även Daniel_N kolla på sin Kapex 120, och även där var kapaciteten användbar. Se bild på SDE:n i ”maxhöjd”-läget vid 45 graders högerlutning nedan:

IMG_0188.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vikt
Jag har ju kommenterat tidigare att SDE:n är väldigt stor i förhållande till sin kapacitet. Man har byggt den väldigt lång och den har även blivit relativt tung. SDE:n väger 18 kg utan fästena till sågbänken och tvingen. Med dessa monterade väger den 21 kg. Motsvarande värden för den gamla 8 S är 15,2 och 18,2 kg.

Stabilitet
Trots att de måste ha lagt mer material någonstans på sågen, kändes det som om den nya sågen var flexigare än den gamla, och sådant är inte bra för precisionen. Därför mätte jag detta. Jag placerade klingornas centrum 200 mm från anhållet, placerade en verkstadsmagnet på andra sidan av klingan, och mätte hur mycket kraft som gick åt för att flytta klingan 1 mm (åt höger, men det ju egentligen ingen betydelse) Se bilder:

IMG_0189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att flytta klingan på GCM 8 S gick det åt 57 N, och jag upplever det som en ganska stabil såg. Motsvarande mätning på GCM 8 SDE gav kraften 18 N. Den är alltså ca en tredjedel så styv som den gamla sågen. Inte så konstigt att SDE:n kändes flimsig och flexig. Det är ju inte jätteimponerande, milt uttryckt.

Vibrationer

SDE:n har ju utrustats med elektronisk varvtalsreglering och mjukstart, och mjukstarten är fantastiskt fin. När den gamla sågen GCM 8 S sparkar igång blir man ju rädd, men den nya sågen är en fröjd att starta. Vibrationerna är mycket mindre på SDE:n. Hur mycket, då? Observera att det är olika skalor på graferna.

IMG_1694.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mjukstarten på SDE:n gör att man får störst vibrationer vid fullt varvtal. Inget startryck alltså. Maximal vibration är 0,089 g, eller 0,87 m/s^2

IMG_1697.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Startrycket hos GCM 8 S är på 1,611 g, eller 15,8 m/s^2. Det är ett ordentligt ryck! Vibrationerna under drift är jämförbara med SDE:n, men skalan är sådan att det inte syns.

Dammupptagningsförmåga
Jag nämnde i videon att att dammutsuget lämnade en del övrigt att önska, men hur stor skillnad är det då mellan de här sågarna? Den gamla GCM 8 S är inget under av dammuppsamlare, och jag tror att det inte finns någon kap-/gersåg som är riktigt bra. För att jämföra hur mycket som samlades upp av de båda sågarna stoppade jag en hink i cyklonen och sågade 5 snitt i ett stycke Merbau, ett träslag som dammar något kopiöst.

IMG_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0194.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0196.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter tömde jag hinken i ett mätglas och mätte volymen. Man kan säga vad man vill om den här mätningen, eftersom vi inte vet hur mycket som är 100 % uppsamling. Å andra sidan ville jag bara ha ett jämförande värde. Förutom sågmaskinen är all annan utrustning lika, även klingan. Jag menar att vi har någon form av caeteris paribus.

SDE:n lyckades samla upp 190 ml damm på 5 snitt:

IMG_0197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde om samma mätning med 8 S-sågen:

IMG_0200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


GCM 8 S lyckade samla ihop 260 ml damm. När jag sågade med SDE:n tyckte jag att det var så dåligt att det måste vara något fel på i uppställningen, så jag gjorde om mätningarna, men med samma resultat. Jag filmade dammupptagningen när jag sågade med SDE:n. Notera att Merbau är ett extra besvärligt träslag.

https://vimeo.com/145789003

Man kan se hur allt damm sprutar rakt upp i lasersiktet. Det lilla fönstret såg ut så här efter fem snitt. Behöver jag nämna att man inte såg något alls av laserstrålen?

IMG_0201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är inte bara Merbau som hamnar i området kring lasern. Så här såg det ut under kåpan kring lasersiktet efter några snitt i gran och fur:

IMG_0175.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag var inne på Beijer och kollade på GCM 8 SJL härom dagen, och det ser ut som om den sågen har samma typ av dammhantering som SDE:n. Kanske kan någon kommentera kring dammhanteringen på SJL:en?

Sammanfattning
Hur skall vi sammanfatta detta då? Mina första intryck av sågen var att den var fantastisk. Den hade en massa trevliga funktioner och det som på bilar brukar heta lull-lull. Men precis som med bilar kommer man, när man haft den ett tag, se förbi finesser som inte används, eller som man använder mycket sällan. Då är man mest intresserad av praktiska funktioner. I alla fall om det är frågan om en bruksbil, eller som i det här fallet, en brukssåg. Jag tror att det är få personer som köper en kapsåg för att glänsa på stan med den. En såg är ett bruksföremål och skall bedömas därefter.

Jag är jätteimponerad av mjukstarten och den klinga som levererades med sågen är riktigt bra. Dubbelgerningen kan vara användbar vi vissa tillfällen, men det kommer att finnas tillfällen när de 26 mm-arna i kapacitet är riktigt störiga. Sågen är så flexig och ostyv att jag tror att det kommer att bli problem med hållbarheten på en byggarbetsplats. Kanske är det tänkt att vara en såg att ha permanent monterad i snickeriverkstaden? Tyvärr är dammhanteringen så katastrofalt dålig att man inte kan ha den i en modern verkstad.

Jag vet faktiskt inte vad jag skall göra med sågen nu efter testerna. Den kommer inte att få vara i min verkstad med befintlig dammhantering. Kanske skall man modifiera den tills den är acceptabel? Och så fall flytta lasern till någon annan plats? Det blir nog för mycket jobb med det. Bortsett från dammhanteringen är det en trevlig såg, som man kan använda utomhus. Eller kanske ha att såga aluminiumprofiler med?
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 24 till
  • Laddar…
Testrapport Bosch GCM 8 SDE, Del 2

Som jag har rapporterat i tråden, finns det en del plåtjox som sitter i vägen för luftströmmen och förhindrar en god dammupptagning. Dessutom är utsuget förgrenat så att det skall suga från två håll, det vill säga direkt vid klingan och i botten för att ta det sista när man har gått igenom arbetsstycket. Det gör att man inte får fullt sug vid klingan, där huvuddelen av spånet/dammet samlas upp. Anledningen till att plåtbitarna sitter där är inte helt klar. Jag tror att de är tänkta att ha två funktioner:

Den ena är att förhindra att små avsågade bitar letar sig upp i klinghuven och kilar fast sig.

Den andra att på något sätt styra så att spånorna hamnar i utsuget. Jag tror inte att det är rätt tänkt. Jag menar att plåtbitarna försämrar utsugetgenom att hindra luftströmmen. Se plåtjoxet nedan och bortse från att jag har tejpat ihop bitarna för fotograferingen:

IMG_0221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att det kunde vara en god idé att spara skyddet för småbitar som kan kastas upp i klingkåpan, och såga i de prickade linjerna:

IMG_0223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sagt och gjort:

IMG_0225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därtill blockerade jag den bakre utsugskanalen genom att helt sonika trycka i en lite trasa. Det är ju rätt uppenbart att man kan åstadkomma en elegantare lösning:

IMG_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag sågade 5 snitt i samma material som förra gången, och hällde dammet i ett mätglas:

IMG_0227.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här gången lyckades jag samla upp 270 ml damm, att jämföra med 190 ml före modifieringen och GCM 8 S:s 260 ml.

Det är en klar förbättring, och dammupptaget är nu faktiskt helt acceptabelt för en såg att ha i en modern verkstad!

Här är en video på hur det ser ut efter modifiering:
https://vimeo.com/146553051

När det gäller höjdkapaciteten med sågen lutad år höger, så är ju maxkapaciteten 26 mm, men om man har spara-biten på vänster sida kan man först kapa rakt av, och sedan luta sågen åt höger. Då blir höjdkapaciteten ca 45 mm. Det är ett ganska osmidigt sätt att jobba, men kan nog lösa ett eller annat problem man kan råka ut för. I ärlighetens nämn är det inte ett snitt som jag gör speciellt ofta.

Att sågen är för lång och ostyv går inte att göra något åt.

Jag anser att Bosch borde ha byggt en GCM 8 GDL i stället, dvs använt sig av länkaget som finns på den största toppmodellen av Bosch:s kap- och gersågar, GCM 12 GDL
Bild från Vojma:
8 SJL och 12 GDL.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 18 till
  • Laddar…
Extremt bra recension!
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Hade du förväntat dig något annat? :)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Håller med, denna recension kommer att göra att jag bli ännu mer tveksam till att anmäla mig som testpilot i framtiden. ;)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Skulle vara bra att veta hur den står sej mot Gcm sjl eftersom det är föregångaren och den sågen som sde bygger på . Den sågen du gämfört med är budget varianten en helt annan såg .
Gcm sjl har jag sågat en del med och på den funkade dammupptagningen jätte bra .
 
Bra rapport! Bra skrivet och bra bilder samt video.
Är den användbar trots att den sladdrar? Vid 90 snitt är det säkert inga problem, men om den skall såga en dubbelvinkel kanske det lätt blir lite omedvetet tryck i sidled?
 
@Polos:Kul att höra att det fungerar bättre på SJL!

Och, nej, GCM 8 S är inte en budgetvariant av något. GCM 8 S är den första 216 mm-sågen med utdragsfunktion som Bosch lanserade. Jag har haft den sedan 2007. En jämförelse med SJL vore intressant, men någon sådan har jag inte.

@arneri68: Jag tror att det just vid dubbelgerningar kan bli problem med flexet, men om man känner till problemet kan man ju se till att jobba så att man inte belastar sågen i sidled. Fjädern såghuvudrörelsen i SDE:n är betydligt smidigare att jobba med på SDE:n, jämfört med 8S. Det hade jag ju glömt att rapportera. För 8S går det åt 55 N att flytta klingan ned till bordet, medan det på SDE: gick åt 22 N
 
Redigerat:
Ja sjl är storsäljaren och det är väl den man ska gämföra sde med , sde bygger väl helt på den .
Väldigt konstigt med dammupptagningen , jag kapade en hel del mdf sist jag använde sjl sågen och det funkade perfekt .
När påsen var full i dammsugaren så var väl resultatet detsamma som din video .
Om Bosch nu inte ändrat något i dammupptagningen från sjl till sde så måste det vara något fel på ditt exemplar .

Lasern var extremt dålig på sjl också så dom verkar inte förbättrat något där , jag föredrar dewalts skuggning av klinga (xps tror jag dom kallar den funktionen ) den funkar perfekt .
 
Redigerat:
Jag får titta in till Beijer och kolla på SJL:en lite närmare när jag har tid. Det sitter en del plåtjox i vägen för spånet på SDE:n. Jag kan kolla om det är likadant på SLJ:n. Om det saknas på SLJ:n finns det kanske en enkel lösning på SDE:n
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag höjer mitt glas och utbrister en skål för ett MYCKET väl utfört arbete. :wow:
Kul läsning, bra jobbat!
 
Excellent recension, tackar så mycket.
 
Jag cyklade förbi Beijer Bygg nu på morgonen (en rejäl omväg med min extremt trögcyklade Fatbike, så ni fattar kanske att jag har ansträngt mig extra för att få lite svar :)).

Det visade sig i alla fall att SJL-sågen har exakt samma konstruktion av dammutsuget. Även med plåtjoxet som sitter i vägen för luftströmmen. Därför måste jag, när jag har tid, titta närmare på det här. Om man får ordning på dammutsuget är sågen riktigt trevlig att ha i verkstaden. Det sista ordet är inte sagt i den här utredningen. Jag får återkomma med fler resultat.

En ytterligare grej jag har glömt att kommentera är kapaciteten vid lutning till höger. Om man har material på höger sida blir kapaciteten maximalt 26 mm som rapporterat. Men om spara-biten är till vänster kan man först kapa rakt av, och sedan luta sågen till höger. Då blir kapaciteten större. Hur mycket vet jag inte än, men det kan jag kolla när jag jobbar med del två av den här rapporten. För en del två kommer det att bli. Men det kan ta ett tag, ty jag har ett hjullager att byta till helgen.
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
Världsklass på recension! Kunde inte gått till någon mer noggrann.

Äger själv en SJ som fungerar bra, men kan inte påstå att jag är speciellt nöjd med dammuppsugningen, den är inte lika dålig som Bosch GTS10, men knappast bra.
Sitter och funderar på hur man skulle kunna modifiera den så den tar upp mer. Finns lösningar a´la http://www.fastcap.com/estore/pc/ChopShop-Saw-Hood-p113.htm men känns otroligt klumpligt och ingen direkt finess.

Lasern gav jag upp på första dagen, enda lasern jag sett fungera är på festool kapex p.g.a det finns 2. På min SJL är den både skev och linjerar inte med varken vänster eller höger sida om klingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.