Jag har en ytterdörr som behöver tätas, både för drag och ljud. Problemet är att dörrkarmen är ojämn, så på vissa ställen är det väldigt smalt och andra en rejäl springa. Är en hyreslägenhet så kan inte gärna gå på den med en slip.

Testat med vanlig E-list och den blir för tjock på vissa ställen. P-list definitivt för tjock. Det gick med E-list (3-5 mm) på kanten vid dörrlåset där mest utrymme men då blev dörren svårstängd. Också testat sådan omega-list som står att är 1 mm som minst. Har inte kvar förpackningen, men kanske var den jag använde 7-mm i diameter så blev för mycket list att klämma ut när ihoptryckt för det gick inte alls.

Testade också med sådan gammaldags dammlist i skumplast. Blev även det för tjockt på sina ställen och vilket elände att dra bort, hade ingen riktig botten utan självhäftande limmet var direkt på skumplasten så lossnade bit för bit när försökte ta bort den.

Jag tycker mig sett list i V-profil i gummi där gummit är väldigt tunt. Men hittar ingen sådan när söker på nätet, bara rätt tjocka.

Så, några tips på list som verkligen blir smal när trycks ihop, men samtidigt kan utvidga sig i alla fall 3 mm? Gärna självhäftande? Hade en omega-list med 5 mm diameter kanske funkat bättre, för överflödigt gummi när trycks ihop hade inte samlats och gjort den tjockare än 1 mm?
 
har du provat silikon O-list? mycket tunn silikon finns i 5,7 och 10 mm brukar vara den som blir tunnast och som sväller hyfsat dock lite omständlig att montera med silikon som lim.

finns nog på XL-bygg, beijer,bauhas, krauta, annars kan de nog ta hem.

http://hst.imab.se/#!m=v&l=3185&pg=1&p=58998&r=1031562
 
Hyreslägenhet. Är det inte bara och ringa och felanmäla då? Borde väl vara på fastighetsägarens ansvar att fixa en trasig dörr?
 
o-list är nog bäst 2-8 mm om jag inte har fel
 
Det är svårt att en tät dörr med de alternativ/förslag som du fått.
Det bästa är en karmtätningslist och de är inte så vanliga. Principen är egentligen enkel. Du behöver trälister som är ca 12x12mm och som är lika långa som dagmåttet på karmen. Dvs innermått karm.
På listen sätter man en tätningslist eller så spårar man listen och sätter en sågspårslist. Sen stänger man dörren och så spikar man fast trälisten med tätningslisten mot dörrbladet, man spikar alltså fast listen så att den följer det skeva dörrbladet och på så sätt så tätar man dörren.
Hoppas ni förstod min förklaring.
 
Ropia, hyresvärden ser det nog inte som ett "fel" eller att är "trasig" att drar genom dörren. Sitter ingen list innan som blivit dålig, annars kunde jag felanmäla.

verktygsgurun, låter instressant. Du har inte någon bild på detta? Fast nu tror jag spikande inte riktigt är ok i en hyreslägenhet, men kanske kan jag få inspiration till någon liknande lösning från detta :)

Sitter en innerdörr också men den är väldigt liten springa så får inte dit en list. Kanske skulle jag mäta med en sådan där temperaturpistol så jag verkligen vet att dörrtätning gör skillnad.

Tack för alla svar, ska kika på O-list lite mer också.
 
Tror ändå mest på O-list ev. v listen men har för mig att den bygger mer än O-listen.
Och skulle dörren vara så skev att 10mm är för lite är det nog verktygsguruns ide om banka dit en list runt att sätta tät listen på, har faktiskt sett den lösningen, men inte den vackraste varianten, behöver nog limmas dit iom att man kommer slå i den med kassar och div. man bär in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.